hoe zit deze salontafel in elkaar?

nemo1986

Nieuw lid
20 jan 2015
5
0
Ik ben al een poos op zoek naar een duidelijke bouwtekening of een manier om erachter te komen hoe dat deze salontafel in elkaar is gefabriceerd. Ook qua verbinding met elkaar, het kan opzicht wel geschroefd worden denk ik, maar denk niet dat dat er mooier op word.

Heeft iemand een idee of weet iemand hoe dat deze tafel in elkaar gezet is?

salontafel Erke oud steigerhout 2 componenten lak 1.jpg
salontafel Erke oud steigerhout 2 componenten lak 100x100x40 3.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Gewoon 2 vierkante horizontale kaders(1 voor boven en 1 voor onder) , en van binnenuit de plankjes eraan gevezen. Boven en onderkant van de opening zijn passtukjes.
Is wel degelijk gevezen, alleen op onzichtbare plaatsen.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Schroefgaten gewoon opvullen of pocket screws gebruiken, ik combineer het vaak met steigerhout.
Zo veel mogelijk pocket screws dat is het minste werk, maar waar het niet past of extra sterk moet (denk aan kromtrekken) gewoon 5x80 schroeven.
Schroefgaten vul ik op met een mengsel van houtlijm en zaagsel. Succes!
 

PBT

Actieve deelnemer
niet te nauw kijken bij steigerhout... dit hoort bij de robuuste uitstraling. Vaak wordt er al gebruikt hout gebruikt waar de specie nog op zit en dan zou je wel gaan letten op een schroef die misschien in het zicht zit
 

nemo1986

Nieuw lid
20 jan 2015
5
0
Dus als ik het goed begrijp, zou ik gewoon de planken aan de zijkant, koud op de onderplaat kunnen bevestigen ( wat voor manier dan ook) ruimte over houden voor de onderste tussenligger, dan de planken op de bovenkant van de zijkanten bevestigen en vice verse voor de tussenligger van de bovenkant?
 
A

Athanor

Guest
Dat lijkt mij inderdaad de meest gebruikte werkwijze, ik zou echter op de kop gaan werken, het bovenblad
neerleggen en het kader er opschroeven, de zijplanken er aanschroeven en dan het onderblad met aangeschroefd kader er tussen plaatsen en ook aan de zijkanten schroeven.


Fons
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.