Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

hoe zit deze salontafel in elkaar?

Ik ben al een poos op zoek naar een duidelijke bouwtekening of een manier om erachter te komen hoe dat deze salontafel in elkaar is gefabriceerd. Ook qua verbinding met elkaar, het kan opzicht wel geschroefd worden denk ik, maar denk niet dat dat er mooier op word.

Heeft iemand een idee of weet iemand hoe dat deze tafel in elkaar gezet is?

salontafel Erke oud steigerhout 2 componenten lak 1.jpg
    salontafel Erke oud steigerhout 2 componenten lak 100x100x40 3.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Gewoon 2 vierkante horizontale kaders(1 voor boven en 1 voor onder) , en van binnenuit de plankjes eraan gevezen. Boven en onderkant van de opening zijn passtukjes.
    Is wel degelijk gevezen, alleen op onzichtbare plaatsen.

Schroefgaten gewoon opvullen of pocket screws gebruiken, ik combineer het vaak met steigerhout.
    Zo veel mogelijk pocket screws dat is het minste werk, maar waar het niet past of extra sterk moet (denk aan kromtrekken) gewoon 5x80 schroeven.
    Schroefgaten vul ik op met een mengsel van houtlijm en zaagsel. Succes!

Bedankt voor de reacties! Wat houdt gevezen exact in?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Gevezen is Vlaams voor geschroefd.

Je kan het hele verhaal ook met deuvels of domino's verlijmen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Gevezen = west-vlaams dialect voor schroeven (of het werkwoord vijzen) in verleden tijd sorry

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Laatst gewijzigd door Rhynix; 20-01-15 om 15:44.

niet te nauw kijken bij steigerhout... dit hoort bij de robuuste uitstraling. Vaak wordt er al gebruikt hout gebruikt waar de specie nog op zit en dan zou je wel gaan letten op een schroef die misschien in het zicht zit

Het is inderdaad een simpel verhaal,gewoon van onder af schroeven en niemand die het ziet.

Dus als ik het goed begrijp, zou ik gewoon de planken aan de zijkant, koud op de onderplaat kunnen bevestigen ( wat voor manier dan ook) ruimte over houden voor de onderste tussenligger, dan de planken op de bovenkant van de zijkanten bevestigen en vice verse voor de tussenligger van de bovenkant?

Forum Rechten