sleutelen aan mijn Felder

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor mijn gevoel week de aanslag liniaal te veel naar rechts, dwz van het zaagblad af. Dit is overigens zoals Felder het het liefst ziet, bij een Festool CS70 staat het zaagaggregaat ook een paar honderdste schuin in de tafel, ook om achterin het zaagblad wat meer ruimte te krijgen tov de aanslag. Dit alles om vastlopen van het de zagen materiaal te voorkomen.
Ik had er al een keer met Felder Nederland over gebeld en kreeg keurig per mail aangegeven welke bouten te lossen en met welke je kunt stellen.
Toen ik daadwerkelijk ging meten met de meetklok bleek de liniaal net een dikke 2 tiende millimeter te wijken, dat is een tiende meer dan gebruikelijk; waar hebben we het uiteindelijk over :eek:!! Maar ja, nou moest er natuurlijk wel geschroefd worden en dat is een fluitje van een cent, mits je over het juiste gereedschap beschikt. Twee dikke inbusbouten in het blad lossen, het groene plastic front aan de voorzijde verwijderen en dan zie je 2 stelbouten. Heb het geheel afgesteld op 5 honderste en de boel weer vastgeschroefd. Voor mijn gevoel zaagt het echt beter :lol: :lol: .
Ik ben van huis uit een werktuigbouwer en als ik dan zo e.e.a van binnen bekijk, is wel een machtig mooi gemaakte machine. Alles wekt de indruk dat voor jaren hard werken gemaakt is.
Heb hier voor een CS70 gehad, maar omdat ik steeds meer dikke onbekante stukken hout ging verzagen ben ik een paar jaar geleden naar deze Felder. Die CS70 was overigens ook een hele fijne zaag en in het begin miste ik wel het trekmechanisme bij het kleine werk. Deze vreet echter alles wat ie voor de bek krijgt, we zagen er ook wel eens kunststoffen op en hij loopt nog net zo mooi als 3 jaar geleden.
Heb de uitvoering met ingebouwde frees, maar gebruik de machine hoofdzakelijk als zaag.

jaap



Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.