Hulst

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Andere namen: hulst (Friesland), houx (Frankrijk), common holly, holly tree (Groot-Brittannië), Stechpalme (Duitsland)
Botanische naam: Ilex aquifolium
Familie: Aquifoliaceae
Groeigebied: 1. het westen en zuiden van Europa; 2. het noordwesten van Afrika; 3. het zuidwesten van Azië. Hulst is de enige groenblijvende loofboom die van nature voorkomt in de Benelux.
Boombeschrijving: De hulst komt voor in beuken- en eikenbossen: de boom verdraagt een zure grond. De langzaam groeiende boom kan tot 10 m hoog worden en wordt gemiddeld 100 jaar oud. Maar er zijn ook exemplaren bekend in Nederland van meer dan 18 meter hoogte en meer dan 400 jaar oud. De leerachtige bladeren van de hulst zijn getand en voorzien van stekels (er bestaat een stekelloze variëteit). De bloeitijd loopt van mei tot in juni. De eerst groene en later dieprode bessen verschijnen pas in de winter.
Houtbeschrijving: Hulsthout is wit tot grijs en heeft een zeer dichte structuur. Het is vast, hard en moeilijk splijtbaar.
Toepassing: Hulsthout leent zich uitstekend voor draaiwerk en wordt wel gebruikt om sschaakstukken uit te snijden. Het kan geverfd dienen als vervanging voor ebbenhout. Het witte hulsthout werd al in de 16e eeuw gebruikt als inleg werk in meubels, vaak in combinatie met het donkere notenhout. Hout van hulst werd ook gebruikt voor de bekende scheepjes in flessen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Daar kan ik aan toevoegen dat hulst één van de moeilijkste houtsoorten is.

In Nederland is het vaak een struik, dus je krijgt een stam met heel veel zijtakjes er in.
Het hout is wit, maar schimmelt extreem snel.
Het hout trekt ontzettend krom, drogen zonder barsten is mij in grotere diameter nooit gelukt.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hulst is mooi, ivoor achtig van kleur met weinig tekening.
Ik heb een stam van plm 25 cm diameter, waar ik wat schalen uit zal draaien.
Om te kijken hoe het hout zich gedraagt ben ik begonnen met een stammetje van plm 15 cm door te zagen en voor te draaien.
Zoals Jurriaan al schreef, het trekt enorm bij het drogen.
Scheuren deed het echter niet.
Ik vind het persoonlijk heel mooi hout om te bewerken/draaien.
hulst-1.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Ben55

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.