Verzwaren houtdraaibank Wivamac DB1000

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Goedemorgen mede-draaiers,

Er staat nu al een tijdje een erg fijne draaibank op mijn zoldertje. De machine doet het uitstekend en ik heb dan ook geen moment spijt gehad van mijn keuze. Vorige week heb ik weer eens een echt grote schaal gemaakt en toen begon de machine wat te trillen. Nu maak ik dat wel vaker mee en dat kan vaak gecorrigeerd worden door het aanpassen van het toerental. Grote schaal->laag toerental

De machine staat met houtdraaibouten ( :D toevallig he) vast aan 2x 18mm multiplex. Deze lagen multiplex zitten geschroefd/gelijmd op de vloerbalken van mijn zolder. Ik kan me dus voorstellen dat het beter is dat de machine los staat. Het plan is om de machine dus los te maken van de vloer en de machine te verzwaren door midden van .................................

Onder het bed heb ik wat ruimte om bv zakken gevuld met zand te stoppen...Nou ja...zakjes zand.... -> Daar kan maar 0,04 kuub zand ( a 1400 kilo per kuub -> krap 50 kilo) in...schiet niet echt op dus... Verder kan ik aan de zijkant van de draaibank ijzeren platen monteren. Vanmiddag even langs bouwkundig persoon om te vragen hoeveel gewicht ik ook alweer kwijt kon.

Wat is jullie mening / ervaring ?
 
ik zou even opletten met de draagkracht van je vloer;)
zelf heb ik corrax matrijsplaten(50x50cm en 5cm dik) van ongeveer 90 kilo per stuk in twee lagen onder mijn draaibank zitten, de eerste laag heel kort onder het bed en de tweede laag een stuk daaronder
ik had zoveel platen dat ik er ook voor gekozen heb om de gehele bank vast te bouten aan twee platen die op rubbers los van de vloer staan en waarop elk weer twee platen staal liggen

het totaal weegt nu met gemak over de 1000kg schat ik en zelfs dan heb je bij sommige grote blokken nog last van trillingen
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wat zijn trillingsdempers?
Mijn Killinger trilt ook af en toe een heel klein beetje en ik dacht juist deze op de (beton)vloer van mijn garage vast te zetten met iets (keilbouten of zo).
Wat is goede raad?
 
Hoi Rick, als je balken het toelaten kan je de multiplex platen dan niet beter vervangen door een lewisplaat(en) met 5cm cement.
Heb je meer massa. Aan de zijkant en onderkant van je A frame multiplex bevestigen en opvullen met zand. Het multiplex kan je in de kleur van je bank schideren.
Staat je bank bij een muur of in het midden van je werkplek?
Hoe groot zijn je schalen eigelijk?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Er is al veel zinvolle input gegeven waar je rekening mee moet houden.

- massa toevoegen. Dit zal helpen maar is wel een paardenmiddel. Het biedt stabiliteit aan de draaibank maar doet niets af aan de krachten die vrijkomen door de onbalans in je werkstuk.
- Resonantie door eigenfrequentie. Het fenomeen waarbij een grote amplitude ontstaat doordat de trillingsbron dezelfde (of een veelvoud) van de eigenfrequentie van de constructie heeft. Je kunt het toerental aanpassen maar ook de eigenfrequentie van de contstructie door bijvoorbeeld de massa te veranderen.
- Het beste (op een verdiepingsvloer) lijkt mij om zoveel mogelijk trillingsenergie te absorberen in een materiaal dat veel hysterese wrijving heeft. Als je demping toepast hoef je niet alleen minder te verzwaren maar belast je de lagers/constructie van je draaibank ook veel minder.

Mijn aanbevelingen zijn gebaseerd op technische kennis, niet op ervaring met houtdraaien. Succes met het vinden van een oplossing!
 

tuoh

Oud hout
Trillingdempers/machinevoeten, dienen om trillingen van machine of motor te dempen en het doorgeven van trillingen naar de steunpunten of vloer drastisch te verminderen.

Die dingen worden frequent gebruikt onder (houtbewerkings)machines, motoren allerhande, gaande van de automotor naar de scheepsmotor, compressoren, etc.... Gebruik zelf ook trillingdempers onder mijn kleine draaibank, deze staat nu gewoon los op een houten werkblad en beweegt geen vin:D

Hier een link met wat verschillende soorten dempers: http://www.ponsentrading.nl/?ref=79

Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Bedankt allemaal voor de input. Het instellen van het juiste toerental helpt enorm bij het wegnemen van de trillingen. Zal ook eens kijken naar die trillingsdempers.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben ooit een verhaaltje tegengekomen van iemand die de onbalans verhielp door een contragewicht BOVEN de bank te monteren, op een stalen staaf. Het leek goed te werken. Ik weet niet of ik de verhandeling zo snel nog terug kan vinden maar GIYF...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb het zelf nooit gebruikt omdat ik ruimte genoeg heb, maar op marktplaats in de categorie watersport zoeken op ballast levert diverse leveranciers van ponsdoppen - kleine metalen rondjes met een soortelijk gewicht van 4.5 ton/m3 dus 3x dat van zand.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Da's leuk, dat soortelijk gewicht, maar met balletjes vul je een ruimte niet naadloos. De volumieke massa van een bak of zak vol met dat spul is dus duidelijk lager dan de soortelijke massa van het materiaal zelf - d'r zit grofweg 30% lucht in. Dat is in het 'soortelijk gewicht' van zand (feitelijk ook volumieke massa) volgens mij al meegenomen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Voor de Killinger 1500 SE worden volgende punten aangeraden bij trillingen:
Hab's gefunden:



Empfehlungen zur Problembeseitigung bei Vibrationen KM 1500 SE

1. Maschine nicht mit dem Boden (Beton/Holz) verschrauben.

2. Die 4 Stellschrauben M 12 (standardmäßig mitgeliefert) an den jeweiligen
äußeren Gewindebohrungen der Fußplatten einschrauben.

3. Unter die 4 Fußplatten je 4 Gummistreifen/Matten ca. 3-4 mm unterlegen.
Zusätzlich unter die 4 Stellschrauben jeweils Blechunterlagen ca. 80x80x1,5 mm legen. ( Gummistreifen + Blechunterlagen von Killinger GmbH zu be-
ziehen)

4. Maschine mit Wasserwaage über die Stellschrauben justieren.

Optiomale Position
5. Spindelstock zum Querholzdrehen in die Mitte des Maschinenbettes verschieben und in der 90 Grad geschwenkten Position festspannen.

Durch diese zentrale Arbeitsposition werden die Schwingungen bzw.
Vibration erheblich reduziert.
Ab einem Werkstückdurchmesser von 450 mm erfolgt das Drechseln in
Verbindung mit unserer Außendreheinrichtung.

6. Ein Ausgießen der Maschinenfüße – bis zur Fußöffnung ca. 1/3 Höhe –
mit Polymerbeton reduziert die Schwingungen im Drehzahlbereich bis
550 U/min um das 4-fache.


Killinger Maschinen GmbH
Deze bijdrage komt van het Oostenrijks houtdraaiersforum
http://www.drechslerforum.at/archive/index.php/t-8.html?

Dus zeker niet vastschroeven aan de bodem maar de machine waterpas opstellen op zijn pootjes met daaronder trillingsdempend materiaal.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, ik weet niet hoe het komt dat jullie allemaal trillingen ondervinden? Ik zelf heb er totaal géén last van, ook niet bij grote zware blokken in onbalans, gewoon beginnen met een lagere snelheid totdat het stuk rond is, dan kan je het toerental verhogen. Ik werk op een killinger KM 3000 SE die is verankerd met lange keilbouten M 12 in 30 cm beton, verroerd geen vin ! Kies voor stevigheid.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Bij onze kozijnen fabriek staand diverse grote zware houtbewerkingsmachines die het soms zwaar voor de kiezen krijgen.

De een is opgebouwd uit plaatstaal en de andere uit gietijzer. het gaat er niet om welke machine het zwaarst is maar het gaat er om hoe sterk de constructie is.

Uit ervaring zijn trillingen dempers ervoor dat de trilling van de machine niet door gegeven wordt aan de vloer of te wel dat het hele gebouw trilt.

Als je draaibank begint te trillen dan betekent dit gewoon dat je bank wordt overbelast of dat er iets niet in orde is. Bv te hoge toertal onbalans, spelling op de lagers enzv.

De meest logische oplossing is om je werkstuk eerst te zo licht mogelijk te maken door bv er alvast stukken van of te zagen, en vervolgens met een zo laag mogelijk toerental ( het liefst tussen de centers in zoveel mogelijk in balans te draaien.

Gewicht toevoegen zal zeker helpen maar wel beperkt.

tip zand weegt circa 1600 kg/m3 maar als je beton gebruikt dan zit je min op 2200 kg/m3 metaal kan natuurlijk ook maar is wel een stuk duurder.

mvgr hans
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Je zou ook een tweede draaibank erbij kunnen nemen en die in tegengestelde richting met eenzelfde schaal laten draaien.
Dan kan je gezellig met z'n tweeën draaien! :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.