welk hout voor doosje?

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Ik ben mijzelf aan het leren en dus aan het oefenen om zwaluwstaartjes te maken.
Gewoon net zolang proberen tot het lukt mbv boeken en plaatjes kijken.

Nu wil ik graag een doosje maken om dit op te proberen.
Mijn vraag: wat voor soort hout kan ik het beste gebruiken om zo'n doosje te maken. Niet te duur ( ivm mislukken.. :D ).
Nu gebruik ik vooral vurenlatjes om te oefenen maar echt er iets van maken zoals een doosje is leuker.
Het hout moet ook wel een beetje makkelijk te krijgen zijn.

Suggesties? thx.

Alm
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Niet te duur -> vuren

Verder kan je het zo gek niet bedenken en is zo'n beetje alles wel geschikt. Probeer eerst een paar doosjes/verbindingen in vuren en ga dan voor de meer exclusieve hout soorten.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik weet niet waar je woont (tip: zet dat er even bij in je profiel), maar je kan bij bijna elke houthandel wel reststukjes kopen. Voor 1 of 2 tientjes kan je dan hele mooie plankjes krijgen Kunst is meestal wel om ze daarna netjes haaks te krijgen. En uit eigen ervaring: als je planken niet haaks zijn gaat het je bijna niet lukken om nette zwaluwstaartjes te maken.

Nog een tip: begin niet te klein. Maak eerst een kist uit vuren, dan een kistje, dan een kistje uit iets anders (eiken, noten, beuken etc) en als je dat netjes lukt begin dán aan een doosje met kleine zwaluwstaartjes.

Succes!

Arthur
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Oke maar als ik dus niet tegek wil doen welk hout behalve vuren is dan een beetje makkelijk te bewerken?
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik zou bijvoorbeeld eens beginnen met grenen, dat werkt lekkerder dan vuren, is niet zo hard als bijvoorbeeld eiken, en met de geur van grenen zit het houtbewerken voor de rest van je leven in je bloed. Tenminste, Ik vind grenen vanwege de geur heerlijk werken, ben niet een grote fan van de look. Maar aan de andere kant, ik vind eiken ook heerlijk ruiken, en teak, en ceder.

Terug naar hout om mee te beginnen, ook meranti is goed te betalen en te krijgen. Bij de plaatselijke Hornbach hebben ze zelfs ook eiken en beuken voorgeschaafd op veel verschillende maten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wel oppassen met dat voorgeschaafde hout. Toen ik laatst bij de Hornbach ging kijken lagen er wel heel veel kromme planken tussen. Dan heeft dat voorgeschaafde nog geen nut.
 

nebulous

Nieuw lid
24 mrt 2010
16
0
Ook ik ben op zoek naar kleine stukken hout (dat niet vuren danwel grenen is). Hoe is trouwens de prijs van geschaafd hardhout bij de Hornbach te vergelijken met die van de houthandel?

Ik ben eens wezen kijken bij de Haagse Fijnhouthandel, maar daar geven ze (logischerwijs) aan dat prijzen geven zonder zaagplan nogal lastig is.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Kijk eens bij de parketteur in je omgeving :idea: ,die hebben bij het leggen van plankenvloeren regelmatig afvalstukken in allerlei breedtes en houtsoorten .Als ze nog gelegen zijn om ze haaks voor je af te zagen heb je ideaal oefenmateriaal :D


m.v.g. Geurt.


------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-----------
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Goeie tips, THX :D
En nu ga ik aan het werk met al deze tips..

Alm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.