Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17

Onderwerp: Palissander

Ik raak nu zelf ook in de war....Brazilian tulipwood wordt ook Bahia tulipwood genoemd wat weer op Bahia rosewood lijkt, en het is een rosewood. Het heet dalbergia variabilis maar ook dalbergia frutescens of dalbergia decipularis. Volgt iemand mij nog? En Brazilian tulipwood wordt ook jacaranda genoemd wat ook de benaming is van dalbergia nigra. Wat een verwarring en dubbele benamingen. Ik ga er mijn 3 braziliaanse boeken op naslaan. Die kunnen misschien meer uitsluitsel geven. Hier een link van de boeken die ik heb:

http://www.fruitlovers.com/BrazilianTreesUSA.html

Bedankt voor de uitleg vanuit de gitaarbouwers (wat ik dus niet ben). Soms zijn benamingen zowel verhelderend als verwarrend, vanuit de gitaarbouwerswereld snap ik nu wat ermee bedoeld wordt, handig om te weten

Heb zelf even wat research gedaan om mijn eigen twijfels weg te nemen en misschien onder anderen ook wat te vergeduidelijken:

In Nick Gibbs houtgids wordt braziliaans rozenhout dalbergia cearensis genoemd. Andere namen: kingwood, pau rosa, voilete, violetwood

Rio palisander wordt dalbergia nigra genoemd. De laatste bedreigd en op cites lijst. Andere namen: jacaranda, palisander rio, rio jacaranda, rosewood bahia, rosewood rio.

Als alternatief voor dit soort wordt genoemd: dalbergia spruceana ookwel jacarando do para (Pará is een staat in Brazilië) en machaerium villosum ookwel jacaranda pardo.

Dalbergia frutenscens wordt rozenhout genoemd, ookwel pau rosa, bahia rozehout en brazilian tulipwood.

In de braziliaanse boeken van Harri Lorenzi wordt dit beweerd:

Dalbergia nigra wordt in Brazilië afhankelijk van de staat zo genoemd: jacarandá da bahia, jacarandá preto, caviúna, cabiúna, cabiúna rajada,cabiúna do mato, graúna, caviúno, jacarandá, jacarandá cabiúna, jacarandá caviúna, jacarandá una, pau preto en jacarandazinho.

Dalbergia cearensis heet in Brazilië: violeta, violete, pau violeta, jacarandá violeta, jacarandá cega machado, jacarandá cabiúna (deze staat ook bij d. nigra) en jacarandá rosa.

Dalbergia decipularis lijkt in dit boek sprekend op brazilian tulipwood, in Brazilië heet dit ook: sebastião de arruda, sebastião arruda, bastião de arruda, jacarandá rosa (deze staat ook bij d. cearensis), cega machado en pau de fuso

De engelse en andere internationale namen staan niet in mijn braziliaanse boeken omdat ik de portugese versie ervan heb, mijn vader heeft ze alledrie in het engels. Bij de andere dalbergia soorten staan ook namen met jacarandá. Erg verwarrend. Ik weet wel te melden dat jacarandá een naam is van indiaanse oorsprong.

Samenvattend dalbergia nigra komt uit het atlantisch regenwoud, wat vroeger na het amazone het grootste regenwoud ter wereld was en van noord tot zuid Brazilië langs de kust loopt (wat er van over is). In de staten Rio de Janeiro, Bahia, Esperíto Santo, São Paulo en Minas Gerais. Vandaar de ene keer Rio palisander en dan weer bahia rosewood (jacarandá da bahia). soortelijk gewicht 850 - 870 kg/m3.

Dalbergia cearensis die bekend staat als kingwood, tulipwood en violetwood komt voor in de staten Bahia, Ceará (waar het zijn 2e deel van latijnse naam heeft ontleend), Paraíba, Pernambuco en Piauí. Het noordoosten van Brazilië. Soortelijk gewicht 1000 -1200 kg/m3. Net als D. nigra bedreigd waarschijnlijk om dezelfde reden van verdwijnen atlantisch regenwoud maar in mindere mate.

Dalbergia decipularis de roze soort die ook bahia tulipwood, brazilian tulipwood of rozehout. Soortelijk gewicht 960 - 990 kg/m3. Ook bedreigd maar in mindere mate dan d. nigra. Komt voor in kleiner gebied: Bahia en het noorden van de staat Minas Gerais, waarschijnlijk daarom de naam bahia tulipwood.

Sorry voor de lange tekst, ik wilde zelf wat meer duidelijkheid over de namen en achtergronden. Tussen deze soorten en de andere braziliaanse dalbergia soorten zal altijd wel verwarring over ontstaan, sommige namen worden op bepaalde plaatsen gebruikt wat niet zal verdwijnen.

Ben net terug van vakantie in Brazilië. Heb een stukje rozenhout gescoord wat door de timmerman was bestempeld als jacaranda da bahia of wat erop zou duiden dat het dalbergia nigra betreft, ofwel rio pallisander. Had meteen al zo mijn twijfels omdat het erg zwaar aanvoelde en zat meer te denken aan kingwood (dalbergia cearensis).

Door de ongelijke afmeting kom ik op een soortelijk gewicht van rond de 1080 kg/m3. Vochtigheid die is gemeten is 11%. Kon niet echt een karacteristieke rozengeur waarnemen waar rio pallisander om bekend zou staan. Ook de endgrain is moeilijk in te schatten. Het fijne houtstof van rio pallisander zou niet in water oplosbaar zijn. Een testje laat zien dat dit wel het geval is.

Betreft dit kingwood of is het heel wat anders? Het is 100% zeker uit Brazilië en niet daarbuiten. Het hout is behalve zwaar ook knetterhard. Past zo in het rijtje letterhout en pokhout qua hardheid. Houtkleur doet na schuren veel aan walnoten denken maar dan een stuk donkerder. Na natmaken wordt niet alleen de tekening duidelijker maar ook de kleur anders.

Hopelijk geven de foto's uitsluitsel.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1060489.jpg
Bekeken:   111
Grootte:   98,8 KB
ID:        70057Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1060488.jpg
Bekeken:   111
Grootte:   99,0 KB
ID:        70059Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1060487.jpg
Bekeken:   110
Grootte:   72,8 KB
ID:        70060Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1060481.jpg
Grootte:   98,1 KB
ID:        70061Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1060480.jpg
Grootte:   99,2 KB
ID:        70062Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1060479.jpg
Grootte:   98,3 KB
ID:        70063Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1060478.jpg
Bekeken:   109
Grootte:   98,6 KB
ID:        70064

Als ik het zo lees wel, ja. Ook is het er een van de appendix II lijst. Ik was er niet van op de hoogte. Van dalbergia nigra mag behalve hout ook geen vervaardigde objecten de grens over. Het schijnt voor gitaren al heel lastig te zijn om ze buiten europa te mogen vervoeren. Ik ga er vanuit dat dit geen d. nigra is maar kan het helemaal fout hebben. Nu schijnt de kleur van d. nigra en ook de dichtheid heel erg kunnen verschillen. Normaal gesproken wordt gezegd een gewicht van 850 - 900 kg/m3, maar ik lees elders ook 750 tot 1220 kg/m3. Ik houd het op kingwood voorlopig, al zat ik ook even aan coração negro/ gombeira te twijfelen die qua gewicht, hardheid en kleur erg in de buurt komt, alleen is de tekening hiervan heel anders.

Laten we het voor de douane op mooi hardhout houden. Mooi is het zeker maar wat het precies is???

Forum Rechten