Palissander

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
De volgende informatie is afkomstig van: http://houtinfo.nl/

Atibt:
palissandre
Andere namen: Groeigebied Brazilië Jacaranda, soborana, kingwood, violetta, violetwood, Bahia rozenhout, bois de rose, Brazilian tulipwood, Rio palissander (Nederland), Rio rosewood, cabiuna, caviuna, we-we (Brazilië), palissandre Brésil (Frankrijk), Brazilian rosewood, jacaranda pardo (Groot-Brittannië, Noord-Amerika), Jacaranda, Santos palissander, caviuna, jacaranda, (Brazilië, Bolivia), cerrado palissander, jacaranda paulista, jacaranda pardo, tipa (Brazilië, Bolivia). Groeigebied Midden-Amerika Guatemala palissander, (Guatemala, Honduras), Honduras palissander, Honduras rosewood (Honduras). Groeigebied Azië Indisch palissander, Java palissander, sonokling, Indian blackwood, (East) Indian rosewood (Java, Indonesië, India en Zuid- Oost-Azië), sissoo, shisham (India, Nepal), trackwood, kranhung, (Cambodja, Laos, Vietnam). Groeigebied Afrika Voamboana, palissandre brun, majunga palissander, Madagascar palissander, manary, morandave (Malagasië).
Botanische naam: Groeigebied Brazilië Dalbergia spruceana Benth., jacaranda, soborana, Dalbergia cearensis Ducke, Kingwood, violetta, violetwood. Dalbergia frutescens Britt. var. tomentosa Standl., Bahia rozenhout, bois de rose, Brazilian tulipwood. (Zie de beschrijving van Bahia rozenhout elders in dit boek). Dalbergia nigra (Vell. Conc.) Benth., Rio palissander (Nederland), Rio rosewood, cabiuna, caviuna, we-we (Brazilië), palissandre Brésil (Frankrijk), Brazilian rosewood, jacaranda pardo (Groot-Brittannië, Noord-Amerika), Jacaranda. Niet tot de Dalbergia\'s behorend maar wel als zodanig aangeboden: Machaerium scleroxylon Tul., Santos palissander, caviuna, jacaranda (Brazilië, Bolivia). Machaerium villosum Vog., cerrado palissander, jacaranda paulista, jacaranda pardo, tipa (Brazilië, Bolivia). Groeigebied Midden-Amerika Dalbergia tucurensis Donn. Smith (= Dalbergia cubilquitzensis Pitt.), Guatemala palissander (Guatemala, Honduras). Dalbergia stevensonii Standl., Honduras palissander, Honduras rosewood (Honduras). Groeigebied Azië Dalbergia latifolia Roxb., Dalbergia spec. div., Indisch palissander, Java palissander, sonokling, Indian blackwood, (East)Indian rosewood (Java, Indonesië, India en Zuid- Oost-Azië. Dalbergia sissoo Roxb., sissoo, shisham (India, Nepal). Dalbergia cochinchinensis Pierre, trackwood, kranhung (Cambodja, Laos, Vietnam). Groeigebied Afrika Dalbergia baroni Baker, voamboana, palissandre brun (Malagasië). Dalbergia greveana Baill., D. ikopensis Jumelle, majunga palissander, Madagascar palissander, manary, morandave (Malagasië).
Familie: Leguminosae (Papilionaceae).
Groeigebied: Tropisch Zuid- en Midden-Amerika, Zuid- en Zuidoost-Azië en Malagasië.
Boombeschrijving: Afhankelijk van soort en herkomst overwegend kleine, alleenstaande bomen. Vaak met gegroefde stammen met takvrije stammen van 2,5-7 m en 0,20-0,6 m diameter. Zware stammen vaak met rot hart en hartscheuren.
Aanvoer: Snijfineren en halffabrikaten. Door exportverboden zeer weinig zaag- en fineerhout.
Houtbeschrijving: Kernhout van geelbruin tot roodachtig paars soms bijna zwart gekleurd, vaak zeer wisselend binnen een soort en zelfs in één stam. Alle palissander/jacarandasoorten zijn onregelmatig getekend door de aanwezigheid van donkerbruine, paars tot zwarte vaak golvende groeizones, die op het langsvlak opvallende vlammen en strepen laten zien. Bij sommige soorten kunnen door langdurige blootstelling aan licht de kleuren sterk verbleken. Het spint is 20-50 mm breed. Veel palissandersoorten bezitten zowel vers als gedroogd een karakteristieke rozengeur en een kenmerkende smaak, wat tot de Engelse benaming \"rosewood\" (rozenhout) heeft geleid.
Houtsoort: loofhout
Draad: Recht, soms golvend.
Nerf: Fijn tot matig grof.
Volumieke massa: (750-)800- 900(-1200 kg/m3 bij 12% vochtgehalte, vers 950-1300 kg/m3.
Werken: Gering tot middelmatig.
Drogen: Zeer langzaam om haarscheurtjes, scheuren of vervorming te voorkomen.
Bewerkbaarheid: Overeenkomstig de hoge volumieke massa\'s zijn de palissandersoorten vrij moeilijk met de hand te bewerken. Machinaal kunnen deze stugge houtsoorten goed worden bewerkt, maar hebben op het gereedschap een goed merkbare afstompende werking. Soms zijn deze houtsoorten wat olie-achtig, wat lijmen en oppervlakafwerking nadelig kan beïnvloeden. Ze kunnen in het algemeen goed tot zowel gesneden als geschild fineer worden verwerkt. Palissandersoorten bevatten inhoudsstoffen, waardoor het inademen van het stof tijdens het bewerken de gezondheid kan schaden. Een goede afzuiging is dan ook zeer gewenst.
Spijkeren en schroeven: Voorboren noodzakelijk.
Lijmen: Goed, maar sterk afhankelijk van aanwezige inhoudsstoffen.
Buigen: Afhankelijk van de soort goed, mits rechtdradig foutvrij hout wordt gebruikt.
Oppervlakafwerking: In verband met de aanwezige inhoudsstoffen wordt een isolerende grondlaag aanbevolen, anders is vertraagde droging mogelijk bij middelen op basis van olie en polyester. Voor het aanbrengen van nieuwe oppervlakafwerkingen wordt het maken van proefstukken aanbevolen, die daarna met verschillende belichtingen langdurig geobserveerd moeten worden om problemen te voorkomen.
Duurzaamheid: Schimmels 1.
Sterkteklasse:
Impregneerbaarheid: Kernhout 4.
Bijzonderheden: Door de fraaie kleuren, bijzondere tekening en hoge prijs zullen palissandersoorten in het algemeen voor fraaie luxe-toepassingen worden gebruikt. De Zuid-Amerikaanse Machaeriumsoorten lijken uiterlijk op palissander en worden hiervoor als vervanger gebruikt. Echter, het stof dat bij bewerken van Machaerium ontstaat, heeft zeer huidirriterende eigenschappen. Rio palissander Dalbergia nigra (Vell. Conc.) Benth. staat op de lijst van zeldzame of met uitsterven bedreigde planten van CITES Appendix I.
Toepassingen: Fineer, meubelindustrie (massief en fineer), betimmeringen, muziekinstrumenten (xylofoons, blaasinstrumenten), draaiwerk, knoppen, mesheften, inlegwerk, borstelruggen, wandelstokken, beeldhouw- en snijwerk, luxe kistjes enz.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Ik weet niet wat ik van de beschrijving van houtinfo.nl moet vinden. Palissander is er in zoveel soorten dat je ze niet met elkaar kunt vergelijken of in een adem kunt noemen. Indisch palisander vergelijken met bahia rosewood is net als een luxe mercedes met een mooie ford vergelijken. :confused:
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik weet niet wat ik van de beschrijving van houtinfo.nl moet vinden. Palissander is er in zoveel soorten dat je ze niet met elkaar kunt vergelijken of in een adem kunt noemen. Indisch palisander vergelijken met bahia rosewood is net als een luxe mercedes met een mooie ford vergelijken. :confused:
Dat mag je even uitleggen dan.. Ze behoren toch tot dezelfde genetische familie? En waarom is Indisch palissander minder dan? Omdat Brazilian tot de heilige graal van akoestische gitaar puristen behoort? (die overigens alleen met hun ogen luisteren...). Als het om tekening gaat heb ik hier nog wel een gitaar staan van Indisch Palissander waar je ogen van uit je kop vallen.. En je oren ook trouwens.. :)

Over waanzinnige tekeningen gesproken.. En Cocobolo dan? Waar valt die dan onder? Qua bewerkbaarheid en tekening zou dat dan een audi zijn? Of toch ook "gewoon" een Mercedes....
 
Laatst bewerkt:

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Hi Richie, Ik denk dat je mijn mening teveel toespitst op kwaliteit omdat ik 2 automerken met elkaar vergelijk. Er is gewoonweg teveel verschil tussen de soorten in deze familie dat je onmogelijk de eigenschappen onder één noemer kan plaatsen. Wie zegt dat bahia rosewood de heilige graal is? Het is wel veel duurder dan indisch palisander en de 2 lijken qua tekening en andere eigenschappen niet erg veel op elkaar. Over kleur en kwaliteit kunnen meningen verschillen. Ik heb nog steeds liever een mooi stuk seringhout dan bahia rosewood. Snapte dus alleen niet waarom houtinfo alles op één hoop gooide, je kunt dit wel in zijn algemeenheid doen, maar praat je over karacteristieke eigenschappen in mijn mening totaal niet.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat mag je even uitleggen dan.. Ze behoren toch tot dezelfde genetische familie?
Ja, maar het zijn hele verschillende soorten, uit verschillende geslachten, met zeer uiteenlopende eigenschappen en uiterlijkheden. Huiskatten, ocelotten, tijgers, leeuwen en lynxen behoren ook tot dezelfde familie (katachtigen), maar tot zeer verschillende geslachten en soorten, met grote variatie in uiterlijk en gedrag... Net als dat het zinloos is om katten en leeuwen onder een noemer te beschrijven als je geïnteresseerd bent in huisdieren, is het zinloos om palissandersoorten onder een noemer te beschrijven als je geïnteresseerd bent in houtbewerking.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Hi Richie, Ik denk dat je mijn mening teveel toespitst op kwaliteit omdat ik 2 automerken met elkaar vergelijk. Er is gewoonweg teveel verschil tussen de soorten in deze familie dat je onmogelijk de eigenschappen onder één noemer kan plaatsen. Wie zegt dat bahia rosewood de heilige graal is? Het is wel veel duurder dan indisch palisander en de 2 lijken qua tekening en andere eigenschappen niet erg veel op elkaar. Over kleur en kwaliteit kunnen meningen verschillen. Ik heb nog steeds liever een mooi stuk seringhout dan bahia rosewood. Snapte dus alleen niet waarom houtinfo alles op één hoop gooide, je kunt dit wel in zijn algemeenheid doen, maar praat je over karacteristieke eigenschappen in mijn mening totaal niet.

Dank je! Dat is wat duidelijker, raakte een beetje in de war door je automerkvergelijk. Nu begrijp ik het beter.. Maar ja Bahia, Brazilian, Rio is de heilige graal ja, volgens puristen. Wellicht hoef ik je niet te vertellen dat gitaristen zo ongeveer de meest onwrikbare en tot op het zieke aan af, het meest traditioneel zijn aangaande het gebruik van houtsoorten.. Niet alleen vanwege het uiterlijk, maar om zijn uitstekende tonale eigenschappen. De achter- en zijbladen van een akoestische gitaar voegen kleur aan de klank toe en doen palissandersoorten bijna allemaal uitstekend. 1 van de redenen waarom Brazilian in gitaarbouwkwaliteit zo onnoemelijk duur is. €2500 voor een set is niet ongewoon..

Dat gezegd hebbende verwijs ik graag naar het Leonardo Project, een initiatief om lokale houtsoorten te promoten.. Iets met met je ogen luisteren, maar met je oren wat anders horen..

Ja, maar het zijn hele verschillende soorten, uit verschillende geslachten, met zeer uiteenlopende eigenschappen en uiterlijkheden. Huiskatten, ocelotten, tijgers, leeuwen en lynxen behoren ook tot dezelfde familie (katachtigen), maar tot zeer verschillende geslachten en soorten, met grote variatie in uiterlijk en gedrag... Net als dat het zinloos is om katten en leeuwen onder een noemer te beschrijven als je geïnteresseerd bent in huisdieren, is het zinloos om palissandersoorten onder een noemer te beschrijven als je geïnteresseerd bent in houtbewerking.

Dat wist ik idd al, zie verder mijn commentaar hierboven. Het ging mij om de uitdrukking in schijnbare kwaliteit.. Dank je
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Henk bedankt voor de "betere" vergelijking. ;) Ritchie wat bedoel je met braziliaan? Bahia rosewood is er één van de palisander familie, er zijn veel meer soorten, ook in Brazilië. Ik ga over 2 weken op vakantie naar Brazilië en verbaas me dat fijnhout daar niet een echt begrip is. Heel veel goede houtsoorten zijn daar heel gewoon en de exclusieve soorten zijn vaak niet over het hele land verspreid en gaan meestal naar verkoop voor het buitenland. Als er mensen zijn die een verlanglijstje hebben en me met de specifieke braziliaanse benaming kunnen helpen, graag. Ik ga dit keer serieus een poging wagen wat exclusief en mooi hout te scoren. Ik heb toegang tot peroba rosa en peroba do campo (erg mooi en grillige tekening), ook ipê roxo, niet te verwarren met groenhart een ander ipê soort. Ipê is een hele grote familie boomsoorten. Maar voor andere houtsoorten die jullie me aanbevelen, hoor ik graag. Mooi hout vinden is vaak lastig zeker in Brazilië, ik kom er elke 2 jaar vanwege schoonfamilie.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Bahia rosewood, brazilian rosewood, rio palissander, jacaranda, ofwel Dalbergia nigra: zijn allemaal andere benamingen voor hetzelfde. Zeer exclusief, omdat de boom met uitsterven bedreigd is.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Idd een hoop benamingen voor één soort. :D Rio palisander blijf ik vreemd in de oren klinken en die benaming gebruik ik nooit. Maar onder brazilian zou je ook brazilian tulipwood kunnen verstaan (dalbergia variabilis), ook prijzig. En kingwood (dalbergia cearensis) en amazon rosewood (dalbergia spruceana) lijken mij ook exclusief en duur. En zijn erg Braziliaans, alhoewel de amazone Brazilië overschrijdt en Kingwood ook buiten Brazilië voorkomt (alhoewel cearensis is vernoemt naar de Braziliaanse staat Ceará). Ik zal nog wat met uitsterven bedreigde braziliaanse palisander soorten missen die waarschijnlijk minder worden gebruikt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Onder gitaarbouwers en gitaristen is in het Engels iig Brazilian Rosewood maar 1 soort, jouw Bahia rosewood. Liefkozend Braz genoemd. In de USA wordt volgens mij ook alleen maar die benaming gebruikt. Zo is het nu eenmaal, kan ik verder ook weinig aan doen.. En natuurlijk zijn er meer exclusieve en dure houtsoorten, maar ik spreek dan vanuit mijn referentiekader.
 
Laatst bewerkt:

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Ik raak nu zelf ook in de war....Brazilian tulipwood wordt ook Bahia tulipwood genoemd wat weer op Bahia rosewood lijkt, en het is een rosewood. Het heet dalbergia variabilis maar ook dalbergia frutescens of dalbergia decipularis. Volgt iemand mij nog? En Brazilian tulipwood wordt ook jacaranda genoemd wat ook de benaming is van dalbergia nigra. Wat een verwarring en dubbele benamingen. Ik ga er mijn 3 braziliaanse boeken op naslaan. Die kunnen misschien meer uitsluitsel geven. Hier een link van de boeken die ik heb:

http://www.fruitlovers.com/BrazilianTreesUSA.html
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Bedankt voor de uitleg vanuit de gitaarbouwers (wat ik dus niet ben). Soms zijn benamingen zowel verhelderend als verwarrend, vanuit de gitaarbouwerswereld snap ik nu wat ermee bedoeld wordt, handig om te weten ;)
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Heb zelf even wat research gedaan om mijn eigen twijfels weg te nemen en misschien onder anderen ook wat te vergeduidelijken:

In Nick Gibbs houtgids wordt braziliaans rozenhout dalbergia cearensis genoemd. Andere namen: kingwood, pau rosa, voilete, violetwood

Rio palisander wordt dalbergia nigra genoemd. De laatste bedreigd en op cites lijst. Andere namen: jacaranda, palisander rio, rio jacaranda, rosewood bahia, rosewood rio.

Als alternatief voor dit soort wordt genoemd: dalbergia spruceana ookwel jacarando do para (Pará is een staat in Brazilië) en machaerium villosum ookwel jacaranda pardo.

Dalbergia frutenscens wordt rozenhout genoemd, ookwel pau rosa, bahia rozehout en brazilian tulipwood.


In de braziliaanse boeken van Harri Lorenzi wordt dit beweerd:

Dalbergia nigra wordt in Brazilië afhankelijk van de staat zo genoemd: jacarandá da bahia, jacarandá preto, caviúna, cabiúna, cabiúna rajada,cabiúna do mato, graúna, caviúno, jacarandá, jacarandá cabiúna, jacarandá caviúna, jacarandá una, pau preto en jacarandazinho.

Dalbergia cearensis heet in Brazilië: violeta, violete, pau violeta, jacarandá violeta, jacarandá cega machado, jacarandá cabiúna (deze staat ook bij d. nigra) en jacarandá rosa.

Dalbergia decipularis lijkt in dit boek sprekend op brazilian tulipwood, in Brazilië heet dit ook: sebastião de arruda, sebastião arruda, bastião de arruda, jacarandá rosa (deze staat ook bij d. cearensis), cega machado en pau de fuso

De engelse en andere internationale namen staan niet in mijn braziliaanse boeken omdat ik de portugese versie ervan heb, mijn vader heeft ze alledrie in het engels. Bij de andere dalbergia soorten staan ook namen met jacarandá. Erg verwarrend. Ik weet wel te melden dat jacarandá een naam is van indiaanse oorsprong.

Samenvattend dalbergia nigra komt uit het atlantisch regenwoud, wat vroeger na het amazone het grootste regenwoud ter wereld was en van noord tot zuid Brazilië langs de kust loopt (wat er van over is). In de staten Rio de Janeiro, Bahia, Esperíto Santo, São Paulo en Minas Gerais. Vandaar de ene keer Rio palisander en dan weer bahia rosewood (jacarandá da bahia). soortelijk gewicht 850 - 870 kg/m3.

Dalbergia cearensis die bekend staat als kingwood, tulipwood en violetwood komt voor in de staten Bahia, Ceará (waar het zijn 2e deel van latijnse naam heeft ontleend), Paraíba, Pernambuco en Piauí. Het noordoosten van Brazilië. Soortelijk gewicht 1000 -1200 kg/m3. Net als D. nigra bedreigd waarschijnlijk om dezelfde reden van verdwijnen atlantisch regenwoud maar in mindere mate.

Dalbergia decipularis de roze soort die ook bahia tulipwood, brazilian tulipwood of rozehout. Soortelijk gewicht 960 - 990 kg/m3. Ook bedreigd maar in mindere mate dan d. nigra. Komt voor in kleiner gebied: Bahia en het noorden van de staat Minas Gerais, waarschijnlijk daarom de naam bahia tulipwood.

Sorry voor de lange tekst, ik wilde zelf wat meer duidelijkheid over de namen en achtergronden. Tussen deze soorten en de andere braziliaanse dalbergia soorten zal altijd wel verwarring over ontstaan, sommige namen worden op bepaalde plaatsen gebruikt wat niet zal verdwijnen.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Ben net terug van vakantie in Brazilië. Heb een stukje rozenhout gescoord wat door de timmerman was bestempeld als jacaranda da bahia of wat erop zou duiden dat het dalbergia nigra betreft, ofwel rio pallisander. Had meteen al zo mijn twijfels omdat het erg zwaar aanvoelde en zat meer te denken aan kingwood (dalbergia cearensis).

Door de ongelijke afmeting kom ik op een soortelijk gewicht van rond de 1080 kg/m3. Vochtigheid die is gemeten is 11%. Kon niet echt een karacteristieke rozengeur waarnemen waar rio pallisander om bekend zou staan. Ook de endgrain is moeilijk in te schatten. Het fijne houtstof van rio pallisander zou niet in water oplosbaar zijn. Een testje laat zien dat dit wel het geval is.

Betreft dit kingwood of is het heel wat anders? Het is 100% zeker uit Brazilië en niet daarbuiten. Het hout is behalve zwaar ook knetterhard. Past zo in het rijtje letterhout en pokhout qua hardheid. Houtkleur doet na schuren veel aan walnoten denken maar dan een stuk donkerder. Na natmaken wordt niet alleen de tekening duidelijker maar ook de kleur anders.

Hopelijk geven de foto's uitsluitsel.

P1060489.jpgP1060488.jpgP1060487.jpgP1060481.jpgP1060480.jpgP1060479.jpgP1060478.jpg
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Als ik het zo lees wel, ja. Ook is het er een van de appendix II lijst. Ik was er niet van op de hoogte. Van dalbergia nigra mag behalve hout ook geen vervaardigde objecten de grens over. Het schijnt voor gitaren al heel lastig te zijn om ze buiten europa te mogen vervoeren. Ik ga er vanuit dat dit geen d. nigra is maar kan het helemaal fout hebben. Nu schijnt de kleur van d. nigra en ook de dichtheid heel erg kunnen verschillen. Normaal gesproken wordt gezegd een gewicht van 850 - 900 kg/m3, maar ik lees elders ook 750 tot 1220 kg/m3. Ik houd het op kingwood voorlopig, al zat ik ook even aan coração negro/ gombeira te twijfelen die qua gewicht, hardheid en kleur erg in de buurt komt, alleen is de tekening hiervan heel anders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.