lengte lintzaagblad inca

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo
heb laatst via marktplaats voor een mooie prijs een inca lintzaag gekocht. Met grote zekerheid de 260 (afgaande op afbeeldingen hier op t forum)
Nu wil ik zaaglinten bestellen bij tufsaws, maar ben nu aan t twijfelen over de lintzaaglengte.
Heb op http://www.doebeli.ch/index.asp?page=inca-download gezocht naar meer informatie over deze machine, maar raak nog meer in verwarring.
In de gebruiksaanwijzing van de 260, die je kunt downloaden, staan namelijk meerdere lengtes zaaglinten.
In de engelstalige kolom staat een zaagblad lengte van 1850 mm, en de breedte mag tussen de 3 en 18mm zitten.
Kijk ik in de kolom ernaast zie ik staan dat er een lengte van 1870-1880 mm op mag, en breedte tussen de 3 en 15mm

Zitten er nog weer verschillen in types lintzaag? Is er bijvoorbeeld voor de engelse markt een type met iets kortere lintzaaglinten?
De wieldiameter op beide machines is 280 mm, daar zit dan ook geen verschil in.
Wil t ook wel opmeten met een touwtje, maar weet dan niet hoe hoog ik het bovenste wiel moet zetten.

Alvast bedankt voor t meedenken, roel
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Hoi Roel,

ik heb het nagekeken: ik heb vorig jaar bij Tuffsaws zaaglinten besteld van 1874 mm voor mijn Inca(s) 260. Ik heb er toen ook achter zitten zoeken en ik vermoed dat de Engelse versie een tikfout bevat.

David80 (hier op het forum) wist me te vertellen dat hij zaaglinten van 1862 mm gebruikt omdat hij ze anders niet voldoende op spanning kreeg.

Hieronder een scan van de kaart die bij mijn originele Inca-lintzagen zit. Daarop zie je dat de lengte bij de originele linten ook varieert.

inca001.jpg

Succes! Johan
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Roel,
Ik heb al tientallen Inca's in mijn handen gehad. Je kunt gewoon 1874 mm bestellen bij Tuffsaws. Zeg er wel bij dat het voor een Inca is dan worden ze andersom gelast. De Inca-machines zijn precies andersom opgebouwd dan de 'normale' lintzagen.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik heb laatst een aantal linten bij Tuffsaws aangeschaft en kreeg een mailtje dat ze normaal 1854mm leveren voor een Euro 260. Heb hun advies opgevolgd en tot nu toe geen spijt hiervan. Ze waren goed om te leggen en op spanning te krijgen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Oke, bedankt voor jullie snelle antwoord.
En O Peatey, heb jou forum bijdragen over de inca veel gelezen (ben nu bezig de inca aan het opknappen, nieuwe lagers ed.)
Nu is het ronde plastic plaatje, dat in de aluminium tafel ligt, kapot.
Heb jij er toevallig nog eentje liggen?
Anders bestel ik er wel een in zwitserland.
Vriendelijke groet,
Roel
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Quote van Ian van Tuffsaws: I’ve got this bandsaw listed as requiring 73” (1854mm) blades

Bij de mijne ligt er ook een alu plaatje in.. Zolang je zorgt dat het vlak met de tafel ligt, niets aan de hand..
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb regelmatig linten besteld bij hem, maar nooit nagemeten. Wel altijd vermeld voor welke zaag.
En 2 cm verschil zal niet veel uitmaken. Te lang kan wel een probleem opleveren omdat je dan het lint niet meer strak krijgt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Da's ook waar.. :) BTW: Hij doet het goed, O Peatey! Ik ben er erg blij mee.. Ik moet alleen wat imbusjes van de onderste zaaggeleiding vervangen.. Eerst uitboren, want ze zijn dolgedraaid.. Maar voor de rest, wat een supermachine.. Nooit gedacht dat zo'n klein zaagje zoveel oomph kon hebben!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ben blij dat je er blij mee bent. Ja, het zijn mooie machines en zeker met een goed lint erop.
Btw, is je gitaar al af?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Neuh, dat duurt nog wel even.. Hij gaat wel erg richting af, dat wel.. :) De laatste (onfortuinlijke) ontwikkelingen staan hier :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.