Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7
  1. #1

    Deuren inkassen op cnc

    Beste,

    Ik ben nu bezig voor mijn baas een programma te schrijven om deuren in te kasten op de cnc machine (beslag infrezen, op lengte frezen en de kanten onder 3° schuin frezen)
    Maar nu ben ik op een obstakel gestoten waar mijn collega's geen oogje voor willen dicht knijpen om het zo te zeggen. Hout leeft namelijk, het zal altijd wel nog wat trekken en met gevolg krom gaan staan. Maar als je dan blokkaders maakt en je moet hier de scharnieren in uitfrezen op de cnc, dan staan de scharnieren wel mooi opgelijnd maar bij een holle balk zal de speling van de middelste scharnier bv meer zijn dan bij de buitenste scharnieren.... Hoe los je zo iets op? Of heeft hier iemand ervaring mee?

    Het programma om het deurblad uit te frezen is al klaar, maar hier komen we bij het volgende probleem. Eerst wordend de deuren aan de zijkanten onder 3° schuin gefreesd, daarna worden ze op lengte gefreesd en tot slot wordt de groef voor de slotkast al uitgefreesd aangezien afsplintering dan nog geen kwaad kan. Vervolgens wordt er met de hand op de schuine vlakken formica gelijmd. Waarna ze terug op de cnc machine worden gelegd om de scharnieren uit te frezen en het krukgat/cilinder gat en slotplaat.
    Het programma werkt perfect, en de dieptes die moeten uitgefreesd worden kloppen theoretisch gezien ook. Alleen moet je voor die laatste frees bewerkingen de breedte van de deur nog eens opmeten. De machine werkt tot op 0,01 mm nauwkeurig. Maar de meter die zo nauwkeurig meet moet nog worden uitgevonden. Met als gevolg als je je mismeet en de deur een millimeter kleiner ingeeft dat de scharnieren te diep zijn uitgefreesd en omgedraaid ze te ondiep zijn uitgefreesd. Hoe kan je nu nauwkeurig de deurbladen opmeten? (ze zijn meestal rond de 930 a 830 mm breed. En de scharnieren en deslotkast apart uitfrezen tegen de aanslagen lijkt me geen optie omdat dit meer tijd in beslag zou nemen...
    Wat is jullie mening? ervaring? Laat het gerust weten. Of hoe gebeurt het bij jullie?

    De machine waar ik op werk is een 5-assige Homag Venture 16M. met in elke hoek aanslagen.

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Re: Deuren inkassen op cnc

    Ik ken de prg voor een CNC machine niet, maar als je in dat prg de mogelijkheid hebt om data uit een andere bron te importeren op een zeker moment, kun je na het opleggen van de deur voor de laatste bewerking de breedte digitaal opmeten (verschilmeting) en invoeren in je prg. Dan zit je altijd goed. Voorbeeld meter: http://www.sensor.nl/nl/Onze+producten/ ... r/groep18/

    Groet,

    Aad.

  3. #3

    Re: Deuren inkassen op cnc

    Ik neem aan dat je zo'n programma alleen schrijft voor seriewerk? Als je je gereedschap opmeet, werk je dan ook met totale diameter en lengte en referentiediameter en lengte? Mij lijkt het dat je de referentiediameter juist moet opmeten en zo zou je toch moeten weten aan de hand van je programma wat de exacte breedte is van de deur. Als je dan de juiste dikte van de afplakband in rekening brengt is de enige misrekening de dikte van de lijmvoeg (die volgens mij verwaarloosbaar is).
    Als je dan één deur gefreesd hebt is het toch maar een kwestie van de evenuele afwijkingen op te meten met de schuifmaat en de nodige aanpassingen aan het programma te doen?

    Ik heb trouwens nog niet veel fabrikanten geweten die de zijkant van een binnendeur afplakken... Meestal wordt eerst het slotgat uitgefreesd, dan de slotplaat en scharnieren en dan pas schuin frezen.

    Wat betreft je probleem van kromme blokkassementen, voldoende zuigers zetten op de juiste plaats tijdens het frezen. En zoals voor vele zaken telt, tracht het hout te bewerken vlak na dat het geschaafd is. Hoe langer je wacht, hoe krommer het zal zijn...

  4. #4

    Re: Deuren inkassen op cnc

    Om scharnieren en slotplaat op de juiste diepte in te frezen is de manier om langs de kant van de aanslagen te werken de beste, anders moet er inderdaad altijd de breedte van het werkstuk mee ingegeven worden.
    Een andere methode is de aanschaf van een digitale schuifmaat van 1000mm lengte, deze zijn niet goedkoop maar meten wel tot op een 1/100 mm, het ingeven van de juiste breedte is dan ook geen probleem meer.

    Maar een ander probleem steekt dan de kop op, als je op deze manier de breedte gaat opmeten ga je ondervinden dat de gemeten maat op drie verschillende plaatsen gemeten, telkens wat kan verschillen misschien maar 0,2mm, maar verschil gaat er zijn.
    Neem je dan het gemiddelde? hoe ver ga je hierin? of toch maar terug grijpen naar de duimstok?

    De machine kan wel werken met een tolerantie van 0,01mm maar meestal laat het materiaal dit niet toe, je mag al blij zijn als je een tolerantie van 0,1mm kan aanhouden.

    Heb al gewerkt met de Rover C5 van Biesse, en de methode met de schuifpasser werkt juister dan met een duimstok, maar afwijkingen blijf je houden, hout is nu eenmaal niet zo homogeen als staal om maar iets te noemen.


    Mvg,

    André

  5. #5

    Re: Deuren inkassen op cnc

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jokke
    Ik neem aan dat je zo'n programma alleen schrijft voor seriewerk? Als je je gereedschap opmeet, werk je dan ook met totale diameter en lengte en referentiediameter en lengte? Mij lijkt het dat je de referentiediameter juist moet opmeten en zo zou je toch moeten weten aan de hand van je programma wat de exacte breedte is van de deur. Als je dan de juiste dikte van de afplakband in rekening brengt is de enige misrekening de dikte van de lijmvoeg (die volgens mij verwaarloosbaar is).
    Als je dan één deur gefreesd hebt is het toch maar een kwestie van de evenuele afwijkingen op te meten met de schuifmaat en de nodige aanpassingen aan het programma te doen?

    Ik heb trouwens nog niet veel fabrikanten geweten die de zijkant van een binnendeur afplakken... Meestal wordt eerst het slotgat uitgefreesd, dan de slotplaat en scharnieren en dan pas schuin frezen.

    Wat betreft je probleem van kromme blokkassementen, voldoende zuigers zetten op de juiste plaats tijdens het frezen. En zoals voor vele zaken telt, tracht het hout te bewerken vlak na dat het geschaafd is. Hoe langer je wacht, hoe krommer het zal zijn...
    ---------------------------------------------------
    De bedoeling van het programma is dat het zo flexibel mogelijk is. Maar toch zo eenvoudig mogelijk. Zo zijn er veel variabelen ingebouwd. Bv: Morgen een deur van 2300 in de plaats van 2115, geen probleem variabele aanpassen en we frezen weer. Bv normaal zit het deurblad gelijk met het kassement langs één kant, wil je morgen hier 5 cm verschil op hebben, geen probleem stel de variabele spelV in op 50 mm en kies bijvoorbeeld in de lijst voor onzichtbare scharnieren en we frezen weer. Bv, eerst frezen we een RF deur met vanonder 2,5 mm speling, daarna een deur met 12 mm speling voor tapijt, en tenslotte een deur voor op een gewone vloer met 3 mm speling. variabele spelO aanpassen en we kunnen verder frezen.

    Kassement frezen bv, je geeft één keer de dikte van de deur in, één keer de breedte en één keer de hoogte. Via de variabele stijl (die 3 keuzes bevat 0:koplat, 1:rechterstijl en 2: linkerstijl ) maak je nu snel door één waarde aan te passen de drie programma's aan om het kassement te frezen. Gevolg, een minimum aan tijds verlies, en een veel kleinere kans op fouten door maat afwijkingen.

    En het gereedschap is wel degelijk goed opgemeten.

    En wij plakken wel degelijk de zijkant van de binnendeuren af. En de vlakken uiteindelijk ook. De klant vraagt, wij maken. En wij werken trouwens voornamelijk en zo goed als alleen voor de bancaire sector, interieur van banken dus. Dat moet allemaal heel proper en strak afgewerkt zijn. De deuren die wij maken zijn dan ook wel een pak duurder dan een deur voor de doorsnee particulier.
    En nu met de aankoop van de nieuwe cnc willen we het hele proces dat dus tot voor kort volledig handmatig gebeurde automatiseren.

    Het probleem bij het nauwkeurig opmeten van een deurblad zou ik kunnen oplossen door inderdaad te werken met een grote digitale schuifmaat op een reuze winkelhaak, al verkies ik dan de eerste aangezien deze ook tot op 0,01mm werkt. Het grote probleem bij een klasieke vouwmeter is namelijk dat je jouw meter nooit perfect haaks zal houden op de deur waardoor je de deur vaak te groot opmeet.

    Alvast bedankt voor de reacties.

  6. #6
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.472

    Re: Deuren inkassen op cnc

    Ik weet niet wie de technische ondersteuning doet bij jullie, maar je zou ook kunnen denken aan een opspanmal met een referentiepunt in een hoek. Als de klemmen zijn voorzien van lineaire verplaatsings-sensoren, kan je die waarden doorgeven aan het programma. Dan weet je alle afmetingen, inclusief afwijkingen. Het programma kan dan inspelen op de werkelijk afmetingen.
    Ik heb in de metaal gewerkt en heb het principe toegepast zien worden bij het bewerken van gietwerk.

  7. #7

    Re: Deuren inkassen op cnc

    Is misschien al wat laat maar toch,
    Voor het in kast van deuren werken wij als volgt. Scharnieren van het deur blad altijd tegen de aanslag leggen. Zit het slot iets te diep is dat niet zo een probleem Omdat het slot toch recht geboort wordt op een schuinvlak met gevolg 1 zijde vlak 1 zijde niet.

    voor het blokkassement werken wij als volgt. wij kalibreren het kassement nog altijd eens na op CNC. Wij maken het kassement 2mm breder en dan gaan we er op CNC nog eens langs met een schaaf kop van 60mm diam. De bediener kan dan door zijn veschuiving aan te passen bepalen of er vooraan meer af moet of niet (standaard rondom 1mm er af).
    In mijn programmatie worden de benen in 1 prog in 2 stappen stap gefreesd eerst scharnier been dan 2 de stap slotbeen of 2de scharnier been allemaal op de zelfde moment met een stop tussen de 2. Kopstukjes apart wel met zelfde prog maar anders is er te veel omschakeling van cups.

    Je kan ook een taster laten instaleren op een homag dat zowel tast in X Y en Z maar dat is wel nie goedkoop. wij werken zelf met een dikte tasting op CNC. Dit is wel handig als je met MPX werk. Zo kan je per scharnier een tasting doen zitten deze altijd op de juiste diepte en moet de de bediener de dikt zelf niet gaan opmeten van de MPX.

    Zelf hebben we een Homag BMG512 5as + 4as flex en 2 weekes 3as
    Hoop om in de toekomst af en toe nog wat CNC ervaring te kunnen delen

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top