2 componenten lijm - Bisson - ruikt fel

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Je zegt het heel beleefd!
Ik heb precies ditzelfde spul vorige week gebruikt, en het stinkt gemeen.
Het doet trouwens wel goed waar het voor ingehuurd is (ik gebruikte het om een nieuwe draaibeitel vast te zetten in het handvat dat ik ervoor gemaakt had).
Ik weet eigenlijk geen alternatief.
Iemand anders hier?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Het zal ergens naar ammoniak ruiken denk ik, het went wel ;). De wat langzamere versie ruikt denk ik ook wat minder sterk. Als het niet beslist epoxy hoeft te zijn is er van Bison ook deze PU lijm, die misschien nog wel beter is. Ik heb ook een setje PMMA lijm liggen, gekregen om te proberen, zal voor veel toepassingen ook interessant zijn. Het wordt tijd voor de grote lijmtest :D.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vooropgesteld: ik vind de geur van 2-componenten epoxy in het algemeen, en bison kombi-snel in het bijzonder, wel meevallen. Ammoniak zou het niet naar mogen ruiken. De harder is dan wel (over het algemeen) een organische aminoverbinding, hij is zo groot en 'rijk' gesubstitueerd dat het aminegedeelte zelf weinig vluchtig is en niet heel erg naar rotte vis ruikt ;-) . Als het echt flink naar ammoniak of iets dergelijks ruikt dan is er denk ik iets mis met je lijm - overjarig of als gevolg van andere problemen 'uiteen gevallen', en zou ik hem zeker niet meer gebruiken.

Qua gezondheid hebben zowel epoxies (allergeen) als 2-componenten PU (toxiciteit van de isocyanaten als een van de componenten) hun eigen nadelen. Daarnaast zijn PU's minder stabiel over langere tijd dan epoxies. Persoonlijk hebben epoxies mijn voorkeur boven PU lijmen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.