Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

2 componenten lijm - Bisson - ruikt fel

Beste iedereen

Ik heb 2 componenten lijm epoxi van Bison gekocht
    http://shop.rombouts.be/bison-kombi-...FQMYwwod33EAQg

nu die lijm zeg maar ( ruikt heel erg ) , en geur blijft lang hangen
    Heeft iemand ervaring mee dat andere merken minder ruiken ( stinken)
    Het werkt wel perfect maar de reuk zit me erg tegen en secondelijm is ook niet zo mijn ding
    Benieuwd
    vriendelijke groet
    laurent

Je zegt het heel beleefd!
    Ik heb precies ditzelfde spul vorige week gebruikt, en het stinkt gemeen.
    Het doet trouwens wel goed waar het voor ingehuurd is (ik gebruikte het om een nieuwe draaibeitel vast te zetten in het handvat dat ik ervoor gemaakt had).
    Ik weet eigenlijk geen alternatief.
    Iemand anders hier?
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Het zal ergens naar ammoniak ruiken denk ik, het went wel . De wat langzamere versie ruikt denk ik ook wat minder sterk. Als het niet beslist epoxy hoeft te zijn is er van Bison ook deze PU lijm, die misschien nog wel beter is. Ik heb ook een setje PMMA lijm liggen, gekregen om te proberen, zal voor veel toepassingen ook interessant zijn. Het wordt tijd voor de grote lijmtest .

jaap

Vooropgesteld: ik vind de geur van 2-componenten epoxy in het algemeen, en bison kombi-snel in het bijzonder, wel meevallen. Ammoniak zou het niet naar mogen ruiken. De harder is dan wel (over het algemeen) een organische aminoverbinding, hij is zo groot en 'rijk' gesubstitueerd dat het aminegedeelte zelf weinig vluchtig is en niet heel erg naar rotte vis ruikt ;-) . Als het echt flink naar ammoniak of iets dergelijks ruikt dan is er denk ik iets mis met je lijm - overjarig of als gevolg van andere problemen 'uiteen gevallen', en zou ik hem zeker niet meer gebruiken.

Qua gezondheid hebben zowel epoxies (allergeen) als 2-componenten PU (toxiciteit van de isocyanaten als een van de componenten) hun eigen nadelen. Daarnaast zijn PU's minder stabiel over langere tijd dan epoxies. Persoonlijk hebben epoxies mijn voorkeur boven PU lijmen.
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 20-01-15 om 08:18.

Forum Rechten