Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

De bouw van mijn Systainer kast

Ik ben al een tijdje systainers aan het verzamelen om al mijn gereedschap in op te bergen. Nu ligt het meeste of los is de kasten of in een originele kist. Ik heb veel gereedschap van deWalt, en die hebben heel veel verschillende maten kisten, wat dus vaak niet op elkaar gezet kan worden.
    Nu wil ik het meeste van mijn gereedschap op gaan bergen in systainers, en hier ga ik een systainerkast voor maken om snel mijn gereedschap te kunnen pakken zonder op mijn knieen ergens achteraan in een kast een machine op te hoeven zoeken.

Ik heb een hele partij multiplex gekregen wat boven een systeemplafond heeft gezeten. Deze platen zijn 9mm dik en 20x59cm. Hier heb ik al een aantal lades van gemaakt. Ook heb ik al 2 paar ladegeleiders besteld van 350mm volledig uittrekbaar om de kast waar de lades in moeten komen ook al vast te kunnen maken. Een vereiste van mij was wel dat de systainers, als deze naar voren was getrokken, het deksel volledig open moest kunnen. Gemak dient te mens.

Zoals gezegd heb een aantal lades nu bijna klaar. Ik wil alleen op de achterkant nog een blokje lijmen waar de systainer tegenaan komt te staan (te zien op de 3e foto), zodat deze mooi gecentreerd op de lade blijft staan. Daarna uiteraard nog schuren/kanten breken. Ik ga het niet verven of lakken.
    Ook weet ik nog niet hoe ik de lades eruit ga trekken. Of ik ga een greepje erop zetten, maar dat zit ik misschien met het probleem dat het deksel van de systainer eronder niet helemaal open kan, of ik ga uit de voorkant van de lade een stukje uitzagen waar ik mijn vingers achter kan zetten. Iemand ideeen hierover?

Een paar fotos om een indruk te krijgen.

Tips en commentaar is van harte welkom!

sorteren tel jel 17 jan 300.jpg
    sorteren tel jel 17 jan 301.jpg
    sorteren tel jel 17 jan 303.jpg
    sorteren tel jel 17 jan 302.jpg

Dat ziet er keurig uit.
    Ik snap dat je geen handgreep op de frontjes wilt plaatsen ivm het deksel.
    Nu dacht ik mihschien kun je een inbouwhandgreep erin maken.

een beetje zoiets.

Je hebt een aardig assortiment freesjes, zit daar niets bij waarmee je een handgreep kunt maken ?
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Ik vind de 'greep' van het hangend tv-meubel van jordi wel handig voor jouw kast.

Even schaamteloos een linkje naar de afbeelding gestolen uit zijn draadje:

Het front plaatje lijkt mij wat dun voor deze oplossing.
    omdat je dan en heel dun randje aan de bovenkant overhoudt.

Het frontje heb ik nu maar 9 mm dik aangehouden, maar ik kan hier eventueel wel een dikker plaatje voor zetten. Hoe diep zijn trouwens die inbouwhandgrepen? Die zwarte lijkt me nog geen cm diep in het hout te vallen. Dat zou wel een mooie oplossing kunnen zijn.

@CivixX ik heb idd een heel assortiment freesjes, maar er zit helaas niks bij waar ik zoiets van kan maken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmer Bekijk Berichten
    @CivixX ik heb idd een heel assortiment freesjes, maar er zit helaas niks bij waar ik zoiets van kan maken.
    Dat is met een gewoon bolfreesje gemaakt. Zou me verwonderen mocht dit niet bij een assortiment freesjes zitten:

Je kan het ook met een gewoon afkantfreesje maken (met of zonder lagertje):

zoiets heb ik wel, alleen dan moet ik wel dikkere frontjes hebben. Ik denk dat ik dan wel minimaal 15mm nodig heb om nog genoeg hout over te houden. Opzich wel een leuke oplossing, en je hebt dan nog steeds strakke frontjes.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Je zou die sleuf/greep ook aan de onderkant kunnen maken. Dan heb je dikte genoeg, dan heb je de bodem er ook bij om de groef in te frezen. Ik neem aan dat er altijd wel een cm of zo ruimte boven de systainer eronder vrij blijft.

Dat is de oplossing denk ik. Dan kan ik de 9 mm frontjes evengoed gebruiken heb ik gezien.
    Ik wil er inderdaad wat ruimte tussen houden. Ik denk dat ergen tussen de 15 en 20mm genoeg moet zijn.

Ik twijfel alleen nog hoe hoog ik de hele kast zal maken. Ik ben zelf 185 ong. dus de ideale hoogte zal 160 maximaal zijn denk ik. Dan kun je nog goed in de bovenste systainer kijken.

Forum Rechten