welke binnenzeskant laagcilinderkopschroef

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ga zelf een stalen " wagonvise" bouwen (zal ik op dit forum in een geeigend draadje binnenkort verslag van doen ;-)). Ik heb daarvoor binnenzeskant laagcilinderkopschroeven nodig. Op zich geen probleem. Maar nu zijn er twee bekende versies. Een volgens DIN 6912 en een versie volgens DIN7984.

Beide passen me en lijken me vrijwel identiek behalve dat de eerste een binnenzeskantsleutel(wijdte) van 4 mm en de tweede een van 3,5 heeft.

Dit is geen houtonderwerp maar op dit forum zit zoveel kennis en daarom toch hier mijn vraag:
Behalve dat de grotere sleutelwijdte wellicht wat minder snel beschadigd zal raken, zijn er nog andere (wezenlijke) redenen om aan een van de twee voorkeur te geven? (er zal toch een reden zijn dat beide typen naast elkaar bestaan)


mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
De 4 mm kan meer kracht hebben als de 3.5 , alhoewel ik alleen de 3 en 4 mm ken .
Beschadigen ligt aan de kwaliteit van je schroeven en gereedschap en jezelf .
Succes Willem
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Doel je met meer kracht op het aanhaalmoment of bedoel je dat de bout sterker is,dwz een grotere trekkracht aan kan ? Dat laatste lijkt me niet logisch want de verzwakking van de kop door een 4 mm binnenzeskant is toch groter dan die met een 3,5 mm binnenzeskant.
Beide typen bestaan naast elkaar. Elk zal toch zijn eigen bestaansreden hebben. Maar welke?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Vond zojuist zelf een antwoord op een duits forum:

""Das Problem mit der Schwächung des Kopfes durch den Innensechskant ist bei DIN 6912 und 7984 auf unterschiedliche Weise gelöst.
Bei DIN 6912 ist die Schlüsselweite so groß wie bei DIN 912, der Innensechskant ist aber niedriger und hat dafür eine Führungsbohrung.
Diese Schrauben sollten auch nur mit den entsprechenden Schlüsseln mit Führungszapfen angezogen werden, weil man sonst abrutscht und Schraube oder Schlüssel ruiniert.
Bei DIN 7984 ist die Schlüsselweite einfach eine Nummer kleiner als bei DIN 912, dafür und deshalb können diese Schrauben auch nicht so stark angezogen werden""


Ik vond er ook dat sommige mensen die het type DIN 7984 gebruiken (type met het verkleinde binnenzeskant) hun binnenzeskantsleuteltje vlak slijpen (zodoende het zoekstukje wegslijpen) om zo veel mogelijk effectief aanraakvlak te benutten. Kennelijk is het ondiepe en/of wat kleinere binnenzeskant hier wel degelijk een zwak punt.

Hm. Zwakkopschroeven ;-(
Kies voor de7912 en slijp mijn sleuteltje.


mvg
klaas
.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Freudiaanse typo die mijn twijfel verraadt ;).
Ik bedoelde de schroeven vlgns DIN6912 (en bij nader inzien koop ik daarbij de speciale inbussleuteltjes met geleidestiftje; zelf slijpen is onzin).

mvg
klaas0639
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bij normaal gebruik zal je geen last hebben van een iets zwakkere kop. Alleen als je met de sterkste borgmiddelen gaat werken of bij te verwachten corrosie en of hitte zou ik op sterkte kiezen. Als ik het goed heb is laag bolkop meestal een rvs variant. Dus toch al minder sterk?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.