Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Pure beginner, hoe starten?

Goedemiddag,

Ik ben al langer van plan om hout te bewerken en wil er nu echt aan beginnen. In september ga ik starten met een cursus houtbewerking in avondonderwijs. Maar het kriebelt al te hard en wil stilletjes aan zelf al wat beginnen te knutselen.

Ik heb momenteel nog geen gereedschap, wel genoeg hout dat kan dienen als 'oefening'.

Hebben jullie tips om te starten qua basismateriaal/boeken/eerste technieken?

Alvast bedankt!!!

Re: Pure beginner, hoe starten?

Wel, ik zou dan zeker investeren in een goede set houtbeitels, liefst een set met houten handvaten, een houten hamer. Een goede jef zaag, een schaafblok, winkelhaak. En dan kan je wel al redelijk wat knutselen. Je zal natuurlijk snel moeten investeren in elektrisch gereedschap.

Bedankt Martus, ik voorzie dat al op mijn lijst.

Qua elektrisch materiaal is dit misschien niet het juiste draadje, heb al een leuke boor, nu nog een decoupeerzaag, mobiele afkortzaag???

En de zoektocht naar een paar duidelijke boeken

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Begin daar inderdaad maar mee, met veel inlezen. Zowel boeken als fora zoals dit.

Verder hangt het heel erg af van wat je wil gaan maken, maar als het meubels ed. zijn, begin dan met kleine dingen. Het maken van een kistje met zwaluwstaart verbindingen etc. Dit om gevoel voor materiaal te ontwikkelen.
    Wat betreft de gereedschappen, begin niet meteen alles en van het duurste/beste aan te schaffen. Ga beginnenderwijs ontdekken waar je interesse/kwaliteiten liggen en ga dan ook daar je uitrusting op aanpassen.

Mijn decouperzaag ligt eigenlijk stof te verzamelen tegenwoordig. Een (goede) handzaag en een Japanzaag werken vaak veel fijner dan de decouperzaag.
    (Dat is jammer want dan heb ik wel weinig reden/excuus om de nieuwe Festool Carvex te kopen).
    Ik zou nog even wachten met machines kopen. Veel hangt toch af wat je wilt gaan doen.

Zo heb ik een tijd een freestafel veel gebruikt, maar nu weer helemaal niet.

Kijk eens naar finewoodworking.com voor een houtbewerkingsblad op nivo,
    Voor een beginner is http://www.woodsmith.com/ een stuk meer geschikt.

Succes met je speurtocht !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soulwheeler

En de zoektocht naar een paar duidelijke boeken

Voor een paar duidelijke boeken ,kijk eens o.a. bij http://www.baptist.nl .Een mooi en leerzaam boek is het praktisch handboek `houtbewerken`, `en De Houtbewerkings Gids`. :idea: zeerzeker aanraders voor de beginnende houtbewerker.
    Succes met je zoektocht

m.v.g. Geurt.

----------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer--------------

bedankt voor de reacties, ik zoek al die dingen op, ga lijsten maken en de boeken opsnorren!

Idd, ik ga wat wachten met machines, via vader en broer kan ik toch misschien dingen lenen en testen.

Ik wil inderdaad 'op gevoel' gaan verkennen, testen, leren.

Wat ik wil doen : oude materialen (vooral hout, ook pallethout) recycleren en bv een boekenkast, stapelrekje, zeer eenvoudige tafeltjes.

Maar ik wil eerst simpel beginnen, al zal dat al een hele prestatie zijn => tv tafeltje, schoenenrekje zo'n dingen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Vergeet ook niet om een of ander slijpsysteem te kopen.
    Botte beitels werken niet en zijn een grote bron van ergernis. Zeker de goedkopere beitels zullen regelmatig geslepen/gewet moeten worden. Dit kan goedkoop met een vlakke glasplaat en een assortiment schuurpapier of met duurdere water of oliestenen. Een slijphulp zoals de Veritas MK2 is daarbij erg handig.
    Over het slijpen van gereedschap staat gelukkig heel veel info op het www.

Begin bij de basis, probeer de afgeschreven lijn zo perfect mogelijk te zagen, haaks schaven , is moeilijker dan het lijkt. Bij "gewoon timmerwerk" komt het niet op een mm, bij het fijnere werk luistert het een stuk nauwer.
    Oefen met het maken van verbindingen zoals zwaluwstaarten en pen en gat verbindingen op afvalhout. Is te leren uit boeken, maar boeken zijn prijzig en persoonlijk zou ik het geld liever in gereedschap investeren. Gelukkig is er op het www ook weer erg veel te vinden over de diverse houtverbindingen, ook veel video materiaal.

Wil het niet meteen lukken, laat dan de moet niet zakken. Alles is te leren met genoeg geduld en oefening.
    Succes met je hobby!

ok, slijpmateriaal komt ook op de lijst.

ik heb gelukkig al wat afvalhout verzameld en er ligt ook nog genoeg op zolder om te oefenen.

enige tips qua websites met goede videos, schema's of zo?

Als je redeljik Engels verstaat kijk dan eens op woodtreks.com en dan vooral de video's van Craig Vandall Stevens en Eric Matson. Ik vind het sowieso wel een site om een luie vrijdagavond mee op te vullen.

Arthur

Forum Rechten