Hoe schaafbeitels afstellen?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Kan iemand mij vertellen hoe ik beide schaafbeitels op de topie van mijn Scheppach hm1 perfect gelijk kan afstellen om mooi mee te kunnen frezen?

20150117_153706.jpg
20150117_153711.jpg
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Niemand...?

ik ga er morgen wat overschotjes spar mee proberen te doen en zien wat het geeft maar volgens mij ga ik geen mooi,profiel verkrijgen als ik beide messen gewoon "op het oog " vastzet op de as.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb geen machines waar een topie op zit.
1 Maar ik zou een ronde stok op een plankje schroeven
2 Daar de topie overheen schuiven
3 1 van de messen op de juiste diepte instellen
4 Dan een blokje tegen dat mesje aan zetten en die op de plank vast schroeven
5 De topie rond draaien (hij zit op dat stukje rondhout)
6 Het andere mesje tegen het blokje aan duwen en vast zetten.

Dan zijn ze allebei hetzelkde.

Groeten, Raymond
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Er xijn hulpstukjes voor die heel simpel zelf te maken zijn. Ik ga proberen het te beschrijven.

Een as van exact 30mm waarop dus de fresco precies pas (met het asgat)
Dan eenpen die af te stellen is op de afstand van het eerste fermsten. Als je de fresco dan een slag draait moet het 2e fermsten exact ook die afstand hebben.

Dan heb je ze dus gelijk staan.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Zitten er geen gaten in de messen?
Er zit inderdaad een gat Is, in dat gat valt haaks de ronde kop van de boot om de diepte te bepalen.
Probleem Is dat het mes dan nog kan kantelen. Om het echt op te spannen dient de grote bout(linkerkant van mes op foto) uitgedraaid te worden.

Aangezien ik hier nog nooit mee gewerkt heb wou ik toch graag zekerheid over het hoe en wat.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het Is gelukt, heb gewoon alles rechtstreeks op de topie zelf geplaatst, stelletje gelegd en dan dat als referentie voor beide messen genomen.

Bedankt heren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.