"wipe on poly"

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Hallo allemaal,

Ik heb geprobeerd d.m.v. de zoekfunctie en google het antwoord hierop te vinden, maar het lukt mij helaas niet.
Sommige youtube video's, van o.a. Woodwhisperer, Steve Ramsey en John Peters wordt er wipeon poly gebruikt. Met name het effect op Mahonie hout lijkt echt fantastisch. Dit product is zo ver ik kan vinden niet verkrijgbaar in Nederland.

Nu heb ik getracht op wat test stukjes mahonie blanke binnenbeits te gebruiken maar dat geeft niet hetzelfde effect. Hebben jullie enig idee wat voor middel een vergelijkbaar effect geeft?

Voorbeeld: 6:40
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Bedankt, maar die had ik al 's gevonden. Dat document geeft wel aan wanneer het stofdroof, kleefvrij en overschilderbaar is maar het geeft niet aan wanneer ik het beste de volgende laag kan dan. Ik vermoed als het kleefvrij is (na ca 6 uur), maar als er mensen zijn met ervaring hoor ik dat graag :)
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
RoTo, misschien heb je gelijk maar overschilderbaar lijkt mij over schilderen gaan met verf en niet over het aanbrengen van een volgende laag lak.

Bij Minwax Fast-Drying Polyurethane adviseren ze bv na 4-6 uur de volgende laag en 24 uur uit laten harden voor licht gebruik. Bij een PU jachtlak tutorial werd gesproken over 6 uur tussen het aanbrengen van de lagen, ook dus voor iedere laag is uitgehard.

Als ik het eenmaal heb kan ik natuurlijk eerst wat proefstukjes doen.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Overschilderbaar beteken in dit geval de volgende laag vernis de pdf is van de fabrikant neem aan dat ze goed onderzocht hebben, ik weet niet over welke tutorial jij het hebt en/of over welk soort vernis maar over het algemeen is een droog tijd van 18 tot 24uur droog tijd voor de volgende laag normaal doe je dit sneller is de kans op blazen in de lak vrij groot dit omdat de gassen niet geheel uit kunnen dampen ook de loop je de kans dat de eerste lak laag nooit goed droog waar door je vrij snel krassen en beschadigingen hebt op je werkstuk, neem het maar aan van mijn ik heb dit met 25 jaar als schilder genoeg in de praktijk gezien.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja en nee rambo is een hobby merk en Avis is een professioneel merk, wil je toch Rambo gebruiken neem dan de jachtlak daar van.

Let op. Jachtlakken zijn geen polyurethaanvernissen maar vernissen op basis van fenolharsen.

Het belangrijkste verschil tussen een wipe on en een 'gewone' vernis is de hoeveelheid oplosmiddel - je kunt dus ook eenvoudig en goedkoper zelf een wipe on maken. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om een vernis met terpentine of citrus terpenen te verdunnen om zo een wipe on te maken, en wellicht ook een heel klein beetje lijnolie toe te voegen.

Oh, en volgens mij betekent overschilderbaar dat de laag geschikt is om een ander type coating overheen te zetten. Meerdere lagen van hetzelfde materiaal kunnen meestal veel sneller aangebracht worden, tot nat-in-nat toe. Verdampen van het oplosmiddel heeft geen 24 uur nodig - die tijdspanne reflecteert de (initiële) uithardtijd. Om 'blazen' te voorkomen hoef je geen 24 uur te wachten. YMMV
 
Laatst bewerkt:

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Klopt ik geef aan de Rambo jachtlak dit omdat deze beter is de de normale vernis van Rambo dat vind ik, overschilderbaar beteken zeker wel dat je het goed moet laten drogen ook als je het met het zelfde produkt over schilderd dus de tijd aanhouden die fabrikant ( mail of bel ze anders even ) aan geeft.
Je moet ook wachten omdat je tussen de lagen in moet schuren daar bij is het wel handig dat de vernis hard is dit voor de hechting en ja als je niet schuurd lijkt het ook te hechten maar dat is dus niet zo als je een jaar verder bent, naast blazen heb je ook kans op schroeien ( rimpels ) van de vernis laag als je die niet voldoende laat drogen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Interessant, de genoemde Avis ga ik ook zeker een keer proberen. Waar koop je citrus terpenen??

jaap

In kleine hoeveelheden? Bij de Hekserij in Kampen. Ik gebruik het als (deel van het) oplosmiddel in mijn meubelolie (50% solids (lijnolie van de molen in Zwolle en standolie), 48% oplosmiddel (terpentijnolie en citrusterpenen), en 2% mengsiccatief).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.