Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

gesegmenteerde vaas 50 cm

hallo vrienden van het forum,

ik liep al een tijdje met een idee voor een grote vaas in mijn hoofd. geen aparte sierringen , gewoon gestandaard gesegmenteerd werk met een kleine afwijking.
    hieronder wat foto's van het werk tot op heden, dit was al bijna een dag werk. het zijn in totaal 33 ringen met 40 segmenten en 2 ringen met 20 segmenten. komende week wil ik ergens tijd vinden om de ringen glad te draaien tot een dikte van 15 mm, daarna beginnen met het verlijmen van de draaien en dan eindelijk het draaien. ik hou iedereen op de hoogte
    groeten uit zwolle
    rick

Attached files

Athanor
    Guest

Re: gesegmenteerde vaas 50 cm

Ha Rick, Ambitieus project heb je onder handen!!

Leuk dat je het zo goed documenteert, dan kun je een slideshow maken voor de Houtdag in Drachten. Als je vaas dan ook klaar is en het topic ook gedemonstreerd kan worden, hebben we een prachtig praktijkvoorbeeld van het Houtbewerkersforum!

Veel succes verder!

Fons

hallo rick

kun je ook uitleggen hoe je te werk gaat van begin tot einde , en waarmee of wat span je om die ringen heen?

hart gr berend

word een mooi werkje maar ik heb hier een vraagje hoe span je die ringen vast en onder welke hoek zijn de stukjes gezaagd

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@athanor

da's wel een goed idee, woww nu heb ik direct een deadline wanneer de vaas klaar moet wezen. moet makkelijk lukken. tenminste als alles in 1 stuk blijft, haha.

@berend/malefe
    van begin tot einde, tja da's een omvangrijk verhaal. ik begin vaak met een globaal idee, dan kan ik direct 's avonds niet meer slapen totdat alles op papier staat dus vaak mar direct uit bed en een goede schets maken. hier een paar dagen over mijmeren totdat een definitief plan ontstaat. daarna hout zagen in stroken, daarn segmenten zagen(op 9 graden in dit geval), segmenten onderling verlijmen dmv "hoseclamps" het nederlandse woord ontschiet mij even.

de ringen moeten dan even drogen. dan is het een kwestie van "gladdraaien"van de ringen en daarna de ringen onderling verlijmen. hoe het dan verder gaat zal ik in de volgende foto reeks laten zien.

morgenavond hoop ik nog een vrij half uurtje te hebben om weer wat te kunnen doen. vanavond heeft mijn vrouw hobby avond. jaja familie hobbybob haha.

rick

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Hoseclamps worden in goed oud Nederlands slangenklemmen genoemd.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

jaa, raar he dat ik daar nou niet op kwam. slangenklemmen inderdaad, deze worden veel gebruikt in de installatie van ventilatiekanalen ed . tenminste daar heb ik ze vandaan. gamma verkoopt dit ook wel maar daar zijn ze erg duur. zorg wel dat je allemaal dezelfde hebt, deze passen dan ook weer in elkaar zodat je een grotere klem kan maken.

als ik me niet vergis kan je deze slangeklemmen ook verkrijgen per lopende meter je moet ze juist afkorten op lengte en dan het opspanstukje bevestigen.
    ik zit ook te broeden op wat segment werk en dankzij dit forum is weer al één probleempje opgelost.
    groeten malefe

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

gistermiddag weer even wat tijd gehad om verder te gaan met de vaas. alle ringen zijn nu gladgedraaid en geschuurd. nu is het dus een kwestie van lijmen. onderstaand een aantal foto's van het proces.

het zijn twee foto's : 1 van de jumbojaws. hier klem ik de ring in en draai de ring dan vlak.

de tweede is van het opelkaar lijmen van de kleine ringen.

voor de grotere ringen gebruik ik lijmklemmen/snelklemmen.

tot de volgende keer

rick

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Voor de mensen, die met slangklemmen willen werken, bestaan er "universele" slangklem-systemen. Hierbij zit de schroef voor het aanspannen van de band scharnierend bevestigd aan de klem. De band wordt per meter verkocht. De klem wordt aan één eind van de band vast gemaakt, de band wordt rond het te klemmen object gelegd, door de klem geschoven, de schroef wordt in de groeven van de band geklikt en je kan de band aantrekken.
    Na gebruik draai je de band een paar slagen los en kan je de schroef weer vrij maken van de band.
    Ik heb in de scheepsbouw gewerkt en we gaven dit soort slangklemmen mee in de gereedschapskist van de onderhoudsmonteurs, als ze een klus ergens op de wereld hadden. Ik ken zo direct geen bedrijf die dit voert, maar de klem werkt handig genoeg om er serieus naar te gaan informeren.

Forum Rechten