Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Scheppach langgatboor montage probleem

Heb een Scheppach Hm1 staan en wou voor het eerst de langgatboor eens uitproberen.
    20150116_160545.jpg
    Hier zie je het uiteinde van de as waar de boorkop volgens mij op moet komen.
    Probleem Is dat de schroefdraad vd boorkop niet lang genoeg Is om deze te bevestigen.
    20150116_160526.jpg
    Dit is de boot die in de as zat toen ik de machine kocht, heb deze er enkel met de zware klopper uitgekregen.

Kan iemand mij wijzer maken? Moet er nog een stuk tussen (of tussenuit) de as en de boorkop misschien?

Als je met een kunststof hamer een tikje op het uiteinde van de as geeft komt dat stukje los.
    Hier zou je zaagblad met een gat van 30mm tussen kunnen klemen.
    Als het losse einde van de as er af is kun je de boorkop plaatsen.

Success

Super, hartelijk dank.

Al meteen in gebruik genomen...
    20150116_164909.jpg

Hier zou je zaagblad met een gat van 30mm tussen kunnen klemen.
    Dat zou ik maar niet doen, dit is de aandrijfbus van de frees volgens mij. Zaagblad monteren zonder zaaghulpstuk lijkt me:
    1) nogal gevaarlijk
    2) nogal nutteloos
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Volgens mij is het voor de hm1 de bedoeling, op deze manier komt het zaagblad precies gecentreerd in het midden van de zaagtafel insert het losse eindstukje past precies in het zaagblad en centreert het blad op de schaafas.
    het klopt dat het zelfde busje ook voor de freesaandrijving wordt gebruikt.

Forum Rechten