constructies speeltafel

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Hoi,

Ik heb voor mijn zoontje 2 speeltafels gemaakt. De poten waren niet te krijgen in de gewenste lengtemaat, dus ik ben zelf aan het knutselen gegaan.
Nadat ik eerst de constructie in de winkel had geprobeerd (vierkantplaatje, vastzetten op de poot, plaatje tegen het blad schroeven), die vervolgens afbrak, ben ik op bijgaande constructie uitgekomen. Een rechthoekig frame tegen het blad geschroefd. Toch voelt e.a. nog instabiel aan.
Hoe kan ik dit verhelpen. Ik denk zelf aan een dwarsbalk onderaan bij de poten of een dwarsbalk onder het blad.

Misschien hebben jullie nog een ander idee?2015-01-16 11.56.12.jpg2015-01-16 11.56.08.jpg2015-01-16 11.55.59.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dat soort bewegingen voorkomen kan eigenlijk alleen met schoren (schuine verbindingen, waardoor je een driehoek maakt met de poten en het blad als de rechte zijden). Ik denk dat het genoeg is als je een schoor (lat) maakt die loopt van ongeveer een kwart van de tafelbreedte naar ongeveer de helft van de poothoogte. De andere poot kan je van dezelfde driehoeksverbinding laten profiteren door de poten met een horizontale lat te verbinden. Dat kan zoals je zegt onde4raan, maar ook op ongeveer halve poothoogte. Vlakbij het blad voegt een dwarsverbinding niet veel toe. Je kan ook iedere poot van een afzonderlijke schoor voorzien. Dat hoeft allemaal alleen aan de muurzijde, dan heb je aan de voorzijde geen belemmeringen voor de benen als je zoon aan de tafel wilt zitten.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
De steunkruizen pasten helaas niet (te klein) en schoren hadden niet de uitstraling die ik wilde. Uiteindelijk heb ik toch een frame onder het blad gemaakt, zodat de poten goed uitgelijnd waren en een dwarsbalk aan de voorzijde. Niet super sterk, maar voldoet voor waar het voor gebruikt wordt.2015-01-29 15.56.25.jpg2015-01-29 15.56.31.jpg
 

Bijlagen

  • 2015-01-29 15.55.59.jpg
    2015-01-29 15.55.59.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 160

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.