Afrormosia

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Afrormosia wikipedia.jpg

De volgende informatie is afkomstig van: Houtinfo.nl

Atibt: afrormosia
Andere namen: Kokrodua, afrormosia (Frankrijk, Groot-Brittannië), obang (Kameroen, Centraal-Afrikaanse Republiek), mohole, kokrodua (Ghana), asamela (Ivoorkust), olé, bohele, moholé, wahala (Zaïre).
Botanische naam: Pericopsis elata (Harms) Meeuwen (= Afrormosia elata Harms).
Familie: Leguminosae (Papilionaceae).
Groeigebied: West-Afrika, voornamelijk Ghana, Ivoorkust, Kongo, Zaïre.
Boombeschrijving: Tot 50 m hoge boom, meestal 30-45 m hoog, met een takvrije, soms onregelmatig gevormde, meestal rechte stam van 15-20 m. Diameter 0,80-1,60 m. Afhankelijk van het groeigebied kunnen wortellijsten tot 2,5 m hoog voorkomen.
Aanvoer: Fineerhout, fineer en gekantrecht hout.
Houtbeschrijving: Het kernhout is geelachtig bruin, nadonkerend tot donkerbruin. Uiterlijk enigszins op teak gelijkend. Het spint is geelwit, 10-30 mm breed.
Houtsoort: loofhout
Draad: Recht tot kruisdraad.
Nerf: Fijn.
Volumieke massa: (640-)700 (-800) kg/m3 bij 12% vochtgehalte, vers 1050-1200 kg/m3.
Werken: Gering.
Drogen: Droogt langzaam, met weinig gevaar voor scheuren en vervorming.
Bewerkbaarheid: Afrormosia laat zich, zowel met handgereedschap als met machinaal gereedschap, goed zagen en schaven. Het gebruik van hardmetalengereedschap wordt aanbevolen. Bij schaven van kruisdradig hout kan, vooral op het radiale vlak, "inspringsel" voorkomen. Daarom wordt aanbevolen de spaanhoek niet te groot te nemen, bijvoorbeeld 20°.
Spijkeren en schroeven: Voorboren wordt aanbevolen, in vochtige omstandigheden roestvast bevestigingsmateriaal gebruiken.
Lijmen: Goed.
Buigen: Matig.
Oppervlakafwerking: Kan goed worden gebeitst, met weinig vulstof worden gepolijst en fraai worden afgewerkt.
Duurzaamheid: Schimmels 1-2. Termieten D. Marineboorders M.
Sterkteklasse:
Impregneerbaarheid: Kernhout 4. Spint 1.
Bijzonderheden: Wordt in de meubelindustrie veel als vervanger voor teak toegepast, massief en als fineer. Afrormosia bevat looistoffen die corrosie kunnen veroorzaken bij metalen die met het natte hout in aanraking komen. Met behulp van oxaalzuur kunnen corrosievlekken worden verwijderd. Tijdens de bewerking is een goede afzuiging noodzakelijk. Zaagsel en stof, maar ook splinters kunnen ontsteking van de huid veroorzaken. Er zijn gevallen bekend dat inademing van schuursel tot maagkramp en verlammingsverschijnselen leidde. Deze soort staat op de CITES lijst II, van zeldzame of met uitsterven bedreigde planten.
Toepassingen: Meubelen, interieurbetimmeringen, deuren, ramen kozijnen, trapleuningen, traptreden, gevelbekledingen, fijn timmerwerk, vloerhout voor intensief gebruik, jachtbouw, betimmeringen, huiden, dekken, fineer, draaiwerk, beeldhouwwerk, knoppen en grepen, lijsten enz. Bestand tegen de inwerking door zuren en andere chemicaliën.
Kwaliteitseisen: Afrormosia is genoemd in de KVT'95, Kwaliteit van houten gevelelementen. Dit betekent dat met Afrormosia kozijnen met KOMO-productcertificaat kunnen worden vervaardigd. Zie echter ook bij bijzonderheden.
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
En om er dan gelijk maar een eigen ervaring aan toe te voegen:
Voor de (onderlinge) verlijming van Afrormosia bleek gewone witte houtlijm (D2) niet te werken; het bleef zacht en hardde niet uit. Verlijming met bruislijm (PU-lijm) lukte probleemloos.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Wat heeft het houtvademecum te zeggen over deze houtsoort ? Interesseert me wel gezien ik eraan denk een tuintafel uit dit hout te maken ...
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Wat heeft het houtvademecum te zeggen over deze houtsoort ? Interesseert me wel gezien ik eraan denk een tuintafel uit dit hout te maken ...

Wat wil je precies weten?
Ik kan moeilijk alles over Afrormosia over tikken uit het houtvademecum :)
Maar als het over lijmen gaat staat daar maar 1 woord en dat is "goed"
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ik ben niet naar iets specifiek op zoek, wou me gewoon zo goed mogelijk informeren over deze houtsoort. Als je alles op google vindt ... is het houtvademecum overbodig !?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het houtvademecum is een mooi verzamelwerk...... maar verwacht er geen info te vinden die je niet gewoon in het publieke domein ook gaat vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.