Nep advertentie??

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
De volgende adv. kwam ik tegen op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/331700973
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar volgens mij betreft het hier een machine van (o.a) het merk Ferm, met daarop een sticker van JET. Bij mijn weten heeft JET dit soort machines niet??

Groet,

Aad.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb deze bank, en dies zeker niet van Jet. Ik draai dan ook niet echt, vindt het proces van draaien leuk, maar heb er geen kaas van gegeten.
Absoluut schandalig om gewoon een stikker op je goedkope apparaat te plakken en te verkopen als Jet.
Tenzij iemand weet dat Jet deze machines wel verkoopt, en dat lijkt me heel erg bijzonder sterk zou ik de verkoper reporten, zo'n button zit er marktplaats toch?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Deze machine is wel degelijk van JET. Type hem maar eens in op Google en klik dan op afbeeldingen. Het kan natuurlijk zijn dat hij ook door Ferm op de markt wordt gebracht.


Ed
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Dan heb ik niks gezegd. behalve dat ik het niet echt een Jet waardige machine vind.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Jet is een bedrijf dat overal zijn machines vandaan haalt. Je vind er kwaliteitsmachines uit de USA en ze verkopen ook goedkope spullen uit onder andere China. Het is aan de koper om te beoordelen welke machine met welke kwaliteit hij wil hebben. Overigens is het wel zo dat Jet een hogere kwaliteitsstandaard een een betere afwerking nastreeft bij hun machines.

Overigens, de draaibank op de advertentie is veel te licht voor echt houtdraaien. Ik heb de machine een keer bekeken, maar eigenlijk is alles net iets te weinig. Frame en machinebehuizing zijn van veel te dun plaatstaal, de leunspaan is uitermate ruw gegoten en de losse kop is zeer minimaal. Als je daar met het hoogste toerental op gaat draaien, danst ie' alle kanten op.
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Laat ik nu gedacht hebben dat JET een kwaliteitsmerk was. Er wordt op dit forum tenslotte wel geroemd over dit merk. Het blijkt nu dus in ieder geval niet uitsluitend een fabrikant te zijn, alswel een verkoopmaatschappij. Dan zijn de kleine machines die Buitelaar verkoopt een stuk beter, zeker gezien de prijs. Ik moet zeggen dat ik (helaas) ook zo'n Ferm machine via marktplaats heb aangeschaft om te ontdekken of ik dit onderdeel van het houtbewerken ook leuk vind. Wel, leuk vind ik het zeker, maar veel kan ik helaas niet doen met dit apparaat. Misschien dat ik in de toekomst nog iets anders aanschaf, maar voorlopig moet ik het hiermee doen. Wel zou ik graag eens ervaren hoe het is om op een betere kwaliteit machine te werken, wie weet.

Groet,

Aad.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Tja Aad, eigenlijk kun je tegenwoordig niet meer naar het merk kijken, maar alleen maar naar de machine. Elk merk heeft zijn goede en slechte dingen, en dat maakt dat die merken gemiddeld gezien goed of slecht bekend staan. Maar zelfs bij een gerennomeerd merk kun je soms een 'foutje' aantreffen.

Jet heeft erg goede machines, maar ze hebben ook mindere tot slechte. Ik weet bijvoorbeeld dat Jet enkele machines in zijn assortiment heeft die bij Powermatic in de VS worden gemaakt. Dat zijn echt goede machines. Powermatic is nog een van de weinige fabrikanten die nog gietijzer gebruikt in plaats van plaatstaal.

Maar ze hebben uiteraard ook Chinese machines. Die zijn van mindere kwaliteit, maar zeker ook niet slecht. Jet heeft een eigen kwaliteitscontrole en laat de machines bouwen naar zijn eigen specificaties. Zo zijn de Jet machines beter afgewerkt, hebben ze betere lagers en electronica en vaak betere en sterkere motoren/aandrijving dan bijvoorbeeld die van Buitelaar.

Attached files
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Goedendag ik ben nieuw op het forum en zal me ergens anders even netjes voorstellen. Maar waar mij het nu om gaat. Ik ben degen die 50 euro op dit draaibankje heb geboden. Is dit teveel voor een draaibankje als deze ?
Ik wil graag weer het houtdraaien oppakken, daarom als beginnend draaibankje leek mij deze wel wat. De beitels heb ik elders al voor weinig kunnen aanschaffen.
Ik wil het gevoel weer krijgen, ik ben er ook al 20 jaar uit. Als het mij eenmaal weer bevald wil ik voor een duurdere en zwaardere gaan. Ik zag bij Buitelaar een HDM voor 199 euro, deze leek mij wel degelijker.
Misschien dat er iemand is die mij wil adviseren, ik woon in Delft. Maar daar zijn geen opleidingen in de buurt.

Groetjes Patric
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik zou zeggen: direct naar buitelaar toe of anders even doorzoeken op marktplaats. die 50 euro is het voor mij niet waard maar dat is natuurlijk persoonlijk

rick
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Aangenomen dat je het geld er voor hebt, en je toch wel leuke dingen wil doen met je draaibank, zou ik of naar Buitelaar gaan, of verder zoeken op marktplaats. Lees ook eens dit artikel over de aanschaf van een draaibank: http://www.de-houtdraaier.nl/tips-houtdraaibank.htm.
Nogmaals, ik spreek uit ervaring want ik heb zelf zo'n type draaibank, begin er niet aan want het geeft een berg ergernis. Ik heb mijn draaibank moeten aanpassen om nog enig resultaat te boeken: onderplaat verwijderd en vervangen door zware hoekprofielen en centerpunten op 1 lijn gebracht mbv vulplaatjes. ( afwijking van 3 mm voor zover ik mij herinner) Daarnaast blijft de bank trillen. Ik hoop dat alle reacties je inzicht zullen geven om tot een juiste keus te komen. Veel succes!

Groet,

Aad.
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Aad mag ik je vragen welke machine je nu bedoeld, bedoel je nu di van Buitelaar. Of die van marktplaats ??

Ik hoor het wel van je

Gr Patric
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Ik bedoel die van marktplaats, en uiteraard de machines die op min of meer dezelfde leest zijn geschoeid zoals de Ferm. Het zijn volgens mij allemaal clonen met verschillende merkstickers.

Groet,

Aad.
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Aad, ik heb A.M.Sneeboer gesuggereerd:
Als ik een voordelig klein bankje zocht zou ik eerst eens naar een Jet kijken.
Ik had daarbij de JWL-1014 op het oog. Ik heb zelf een paar keer aan een dergelijk bankje (de JML-1014VSI) gewerkt. Verschillende beroepsdraaiers gebruiken het, hier Gerd Maass op een demodag van Radius met dit machientje.
showmeer2007_14.jpg


De 1014 wordt geleverd met een M33 adapter zodat al aanwezige chucks meestal gebruikt kunnen worden. Vast geen volmaakte machine maar voor klein werk goed bruikbaar.

Onder verschillende namen zijn vergelijkbare draaibankjes te koop. Of de lagere prijs opweegt tegen mogelijke nadelen moet ieder voor zich uitmaken.

De JWL-1440 mikt op pennen draaiers. Ik heb daar geen ervaring mee.

Succes,

Hans
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb gister nog gedraaid, op mijn Ferm machine, en meer dan een handvat voor mijn bankschroef is het niet geworden, en veel meer zal het ook niet worden.
Maar ik ben nog geen dertig, en nog geen grijze haar te vinden, dus je bent niet helemaal alleen woodworker.
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Ik besloten om aanstaande zaterdag naar Buitelaar te rijden, daar een draaibank te kopen met een set HSS beitels erbij.
Ik loop nog te twijfelen om gelijk ook een slijpmachine mee te nemen, ze hebben een leuke aanbieding voo 40 euro. Met een grijze en ween witte steen, nu weet ik dat de witte steen geschikt is voor HSS beitels.

Heb de eerste hobby draai boeken via Marktplaats ook binnen, nog een paar avondjes lekker lezen en na het weekend hout zoeken bij vrienden en familie.

Groetjes Patric
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Patric:
Laat je nog even horen wat je ervaringen zijn met de machine die je gaat kopen? Tip: als je een slijpmachine gaat kopen om je beitels te slijpen, neem dan ook een wetsteen mee. Voor het verwijderen van de braam verkopen ze ook een setje diamantvijlen. Deze zijn (o.a) halfrond zodat je ze in de holle zijde van de beitel kunt gebruiken. En foto's van je eerste werkstuk(ken) zijn ook leuk! :)

Groet,

Aad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.