HBM 350 profi lintzaag (mini review)

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Na wat modellen in deze klasse vergeleken en bekeken te hebben gekozen voor de HBM 350 pro.

De machine wordt in een kartonnen verpakking van 350 x 440 x 580 cm geleverd. Met een gewicht van rond de 70 kilo. Met een ruime achterbak of combi is het geen probleem om de zaag zelf op te halen. De losse onderdelen zijn voldoende beschermd door piepschuim.

In de verpakking zijn naast de lintzaag zelf het onderstel -in losse onderdelen-, werktafel en andere onderdelen en bevestiging materiaal/gereedschap en handleidingen in het Nederlands, Engels en Duits te vinden.

Het monteren van het onderstel is niet moeilijk en de handleiding geeft aan om de bouten niet helemaal vast te zetten en pas aan te trekken als de zaag op een vlakke ondergrond staat.

Eenmaal op de juiste plek ( voor plateau met wielen gekozen) nadat de resterende onderdelen zijn gemonteerd is het zaak de hele machine zorgvuldig te inspecteren. Als je zo op het oog niets heb opgemerkt kan het afstellen beginnen.

Ondanks deze inspectie -bleek na afstellen en het starten van de machine- er ergens iets te tikken. Dit irritante geluid werd veroorzaakt door een inbusboutje -waarmee het aandrijfwiel wat op de hoofdwiel zit gemonteerd- niet helemaal was aangetrokken. Snel verholpen maar wel tikje slordig. Verder liep 1 lager van de bovenste geleider niet helemaal soepel. Net iets te stroef naar m'n zin. Dit wordt verholpen en een nieuwe is onderweg. Doen ze niet moeilijk over bij HBM machines.

De lintzaag wordt geleverd met een 1/2" 5tpi lint en voldoet om vertrouwd te raken met de instellingen, wat proef te draaien en daar is alles mee gezegd. Een plankje van 20mm crosscut gaat maar bij schulpen krijgt het lint het moeilijk en drift.

Direct de veel genoemde en geroemde Tuff Saws linten besteld. 2x 3/8" SuperTuff Premium TPI: 6, 2x 5/8" SuperTuff Fastcut TPI: Fastcut en 1x 5/8" Sabrecut 3tpi Extra Set. Dit op advies van Tuff Saws.

Nadat de zaaglinten geleverd waren wat serieuzer met de zaag aan de slag en een 5/8 fastcut gemonteerd. Door de lichte bolling van het rubber laat het lint zich makkelijk d.m.v. de draaiknop kalibreren. Eenmaal in de juiste positie de onder en boven geleiders instellen. Handleiding geeft aan 0.5 maar zelf doe ik dit met een strookje geknipt van een visitekaartje.

Een punt van aandacht bij het instellen van de geleiders is. Vast is vast! Materiaal oogt wat kwetsbaar, ook vanwege een aantal plastic knoppen waar ik liever aluminium of iets in de richting had gezien.

Eenmaal ingesteld zaagt het lint zoals ik er over heb gelezen en de HBM 350 geeft geen krimp. Schulpen van een blokje lekker droog brokje douglas geen enkel probleem en zonder drift. De 0.1mm verschil onder/boven heeft meer te maken met het nog fijner afstellen. Wat een feest!

Pluspunten t.o.z machines in deze gewicht-prijsklasse

- prijs ligt gemiddeld rond de €200 lager dan vergelijkbare lintzagen
- ruime werktafel van 545 x 400 mm
- diameter van de zaagwielen 350 mm
- maximale zaaghoogte 225mm
- motor vermogen 1100 watt
- eenvoudig in te stellen

Minpunten
- slechte stof afzuiging. Nu alleen gedaan met een 36mm slang.
- geleiders ogen wat iel en kwetsbaar.
- eindcontrole bij assemblage kan beter. Misschien exemplarisch maar toch.

Echter 1 zwaluw maakt nog geen zomer maar alles op een rij haal je met de HBM 350 profi voor €499 heel veel zaag in de werkplaats. Voor de gemiddelde gebruiker die niet dagelijks achter de lintzaag staat zeker een machine die het e.e.a te bieden heeft.


 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Bedankt voor deze review.
Ben mij al een tijdje aan het oriënteren.
Dit jaar wil ook een lintzaag aanschaffen en jou positieve ervaring draagt wel bij om ook dit model aan te schaffen.

Groet,
Jan
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooie review.
De laatste dagen heb ik flink wat met de hand staan schulpen voor de nieuwe salontafel, en heb besloten de komende jaren te gaan sparen voor een lintzaag. :rolleyes:
 

epo

Nieuw lid
29 jul 2015
4
0
Delft
Gisteren mijn HBM 350 gekocht en e.e.a snel (makkelijk) in elkaar kunnen zetten en af kunnen stellen.
Aanvullend op eerdere review moet ik zeggen dat het bijgeleverde onderstel wat gammel is, maar eenvoudig op te lossen door hier nog een subframe onder te monteren, (dit was ik sowieso van plan omdat er standaard geen wielen onder zitten).

Hierna staat het geheel als een huis en begonnen met zagen van de eerste proefstukjes.
Wat als eerste opvalt is hoe stil en mooi de machine loopt, dit is zeker geen china rommel.
De standaard bijgeleverde zaag is geen toppertje, maar deze maakt korte metten met de 5cm plakken droog taxus en droog acacia van ca 9 cm.

Omdat ik vooral lange stukken (stammen & kloofstuken) Robinia, Hickory en Taxus zal gaan verwerken (zowel groen als droog) wel een set tuff saws besteld.

Ook de afzuiging verdient wel wat aandacht want onder de zaag tafel wordt het zonder afzuiging een bende :)

Al met al heel tevreden met dit machien!

Gr

Erik
 

epo

Nieuw lid
29 jul 2015
4
0
Delft
2015-08-24 12.33.53.jpg
hier het plaatje van het "doe het zelf" frame; (ca 20,- staal en 24,- voor de wielen)
Nu nog een simpele afzuiging maken, hier ook ze spullen al voor besteld, foto volgt als het klaar is..
 
Laatst bewerkt:

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Om even een oud draadje op te rakelen, weet iemand waarom de 350 nu 650 euro kost, i.p.v. de hierboven genoemde 500 euro? Is er iets substantieel veranderd?
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Om even een oud draadje op te rakelen, weet iemand waarom de 350 nu 650 euro kost, i.p.v. de hierboven genoemde 500 euro? Is er iets substantieel veranderd?

Zoals Chevy zegt, vanwege de dollarkoers. Bij HBM wordt dit meestal in december/januari doorgevoerd dus doe daar je voordeel mee mocht je op lange termijn nog een machine aan willen schaffen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Denk dat het niet alleen met dollar/euro te maken heeft maar ook met dollartekens. Prijs stijgt met de vraag mee.;)

Ten tijde van de review vond ik de HBM 350 en goede prijs prestatie verhouding hebben. Voor rond de 650 zijn er meer kandidaten.

Zou ik de keuze nu moeten maken dan zou het een Makita lb1200f worden. Heeft iets minder zaaghoogte maar de service van Makita zou doorslaggevend zijn en ook de onderdelen (met name de geleiders) zijn van betere kwaliteit.

Het beloofde geleider wieltje is er nog steeds niet. Slecht 1 maal een beroep moeten doen op de service van Makita en dat was binnen no time opgelost. Dat is toch heel wat anders dan 14 maanden wachten.
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vergeet niet dat ook de staalprijzen elk jaar anders zijn.

Ik heb nu ook een paar onderdelen besteld bij HBM, dit kon per luchtvracht a 75 euro kosten of met de container mee voor 0 euro kosten, per luchtvracht alsnog 4 weken + en per container 2 a 3 maanden, dus gekozen voor container. het geleider wieltje ga ik eerst proberen zelf op te lossen met een klein lagertje. De oude hab ik een nachtje in de olie gedaan en lopen nu weer enigszins mee maar niet naar behoren.

Voor mij was de zaaghoogte belangrijk, voor de keuze van de HBM profi.

De volgend lintzaag zal waarschijnlijk een Hammer worden.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vergeet niet dat ook de staalprijzen elk jaar anders zijn.
Klaarblijkelijk hebben andere leveranciers -die ook in Taiwan en China hun modellen laten fabriceren- er minder last van.

We praten hier wel over een prijsstijging van 30%! Voor zover mij bekend zie ik nergens een dergelijke prijsschommeling in de hoogte. Wel olieprijzen die zijn gedaald waarvan je zou mogen verwachten dat produceren goedkoper wordt.

Ik heb nu ook een paar onderdelen besteld bij HBM, dit kon per luchtvracht a 75 euro kosten of met de container mee voor 0 euro kosten, per luchtvracht alsnog 4 weken + en per container 2 a 3 maanden, dus gekozen voor container. het geleider wieltje ga ik eerst proberen zelf op te lossen met een klein lagertje. De oude hab ik een nachtje in de olie gedaan en lopen nu weer enigszins mee maar niet naar behoren.

Zelf het probleem oplossen kan ook maar je mag op zijn minst verwachten dat de leverancier dit tijdig oplost. De lagers blijven een zwak punt en bron van ergernis. Voor mij persoonlijk dan. Ben een fan van gereedschap wat goed werkt en zonder al teveel poespas of steeds na stellen.

Voor mij was de zaaghoogte belangrijk, voor de keuze van de HBM profi.
Dat was voor mij ook een belangrijke factor om te kiezen voor de HBM en natuurlijk de concurrerende prijs. Wat nu niet meer aan de orde is.

De volgend lintzaag zal waarschijnlijk een Hammer worden.

Helaas is mijn schuurtje daar te klein voor anders had er allang 1 gestaan.

Voor de rest moet ieder voor zichzelf uitmaken of hij/zij in deze prijsklasse voor een HBM kiest. Zoals eerder vermeld zou mijn keuze nu anders zijn.
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik heb HBM duidelijk laten merken dat ik het er niet mee eens was dat ik de luchtvracht kosten zelf zou moeten betalen, ik ben ook van mening dat het hun service moet zijn dat er onderdelen te verkrijgen zijn, mede door dit en wat jij zegt over de concurrerende prijzen die er niet meer zijn zal een HBM machine ook niet meer mijn volgende keuze zijn.
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Ik heb HBM duidelijk laten merken dat ik het er niet mee eens was dat ik de luchtvracht kosten zelf zou moeten betalen, ik ben ook van mening dat het hun service moet zijn dat er onderdelen te verkrijgen zijn, mede door dit en wat jij zegt over de concurrerende prijzen die er niet meer zijn zal een HBM machine ook niet meer mijn volgende keuze zijn.

Maar zo te zien verkopen ze nog steeds hun voorraad uit tussen de leveringen door. Dus vermoedelijk is dat ook reden om de prijs omhoog te halen tot er balans is tussen vraag en aanbod.

p.s. dat ze niet een lager kunnen leveren uit voorraad is idd belachelijk. Zou een goede reden zijn om iets meer te betalen voor een ander merk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Waarom moet de spelingsklasse C0 zijn en niet C2 (lager met de minste speling) of C3 (iets meer speling) Hangt ook af van de persing in of om de as/wiel.
De skf lagers zijn veel beter dan chinese meuk. Je kunt ook nog zoeken op neita lagers.
Ik heb de skf 6202 2z vroeger per 1000 verkocht en vind een prijs van skf lager 2.50 heel erg laag en zou navragen of het wel skf is. Wel vind ik dat de foto's die bij het lagerboertje op zijn site staan van lagers zijn die geruime tijd liggen.
Op de verpakking van skf staat een datum. Ik denk dat hij partijen opkoopt. Met een oud en goed bewaard lager is niets mis. Hoogstens even smeren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Hij koopt partijen op. Ik heb al meerdere bestellingen gedaan en wat ik ontving was in perfecte staat en zeer snel geleverd. Bij wat minder gangbare lagers scheelt het echt heel erg veel. De dubbelrijige kogellagers voor mijn lintzaag waren voor vier stuks, met verzendkosten, goedkoper dan een lager bij de skf dealer op loopafstand van mijn huis. De lagers die ik tot nu toe ontvangen heb, zaten netjes in het fabrieksplastic. Alleen de doosjes zijn soms wat beschadigd of vies, maar die gooi je toch weg. Alle lagers die op zijn site staan zijn van de goede merken, ik denk dat ze goed weten wat ze doen. Ik geef het als tip. Iedereen is vrij om meer te betalen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Hij heeft meerdere soorten 6202 lagers. Ik kan me geen plek in een lintzaag voorstellen waar een gewoon 6202-2rs lager niet goed genoeg zou zijn. Een 2rs heeft volgens mij de beste stofafdichting en bij een lintzaag heb je vooral te maken met stof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.