Ladegeleiders

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik ga een wand ladekasten installeren en heb op dit forum al enkele avonden rondgekeken betreffende de ladegeleiders en de firma's die ze verkopen.
Als ik dan de foto's en installatie/technische info bekijk vraag ik me af of er een tolerantie voor de plaatsing is. Er staat : de afstand van de lade tot het corpus bedraagt links 12,5 mm en rechts 12,7. Hoe meet je in godsnaam 12,7 mm af , een schroef er in draaien en dan nog zien dat je karkas geen halve mm afwijkt .
Er zouden 20 lades komen ( diepte tussen 60 en 30 cm) tegen een wand van 2,80 m breed en 1,10 hoog ( onder dak), dus ladegeleiders van 40 euro per stuk zijn niet aangewezen....:rolleyes:
gr,
Danny
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
In principe is het meeste gebaseerd op een raster van 32mm. De meeste gaten worden voorgeboord en met euroschroeven vastgezet. De fabrikant gaat ervan uit dat je mallen hebt of koopt. Hoewel ik de gatenrijboor set van festool heb, heb ik zelf
van mdf een mal gemaakt om in bestaand werk te kunnen boren. Met mijn incra liniaal met gaatjes is het eenvoudig uitmeten.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Vroeger vond ik laatjes maken maar zozo, maar tegenwoordig begin ik het steeds leuker te vinden, juist vanwege die gevraagde precisie.
Belangrijk is natuurlijk de volgorde: eerst maak je de romp, daarna de lade.
Daartussenin zit de inbouwbreedte van de ladegeleider, c.q. de vrije ruimte die je nodig hebt (afhankelijk van het soort ladegeleiders die je installeert).
Tegenwoordig werk ik graag met redelijk eenvoudige ladegeleiders van dit type:
eenvoudige ladegeleider, compleet uittrekbaar.jpg
Die hebben een inbouwbreedte van 12,7mm. En ze zijn trouwens opmerkelijk goedkoop te krijgen.
Je lade moet dan per saldo 25,4 mm minder breed zijn dan de binnenmaat van de romp.
Dat kun je beter naar boven afronden dan naar beneden. Als je een verschil van 26-27mm aanhoudt, zit je goed.
Werken met een nauwkeurigheid tot op 1mm is goed te doen, toch?
Meet dus wel de dikte van het materiaal voor je ladezijden na. mdf van 18 mm bijvoorbeeld kan zomaar 18,5 zijn. Dan zit je toch met een cumulatief effect van 1 mm meer dan je had verwacht.
Het overkwam mij eens, dat een lade echt een 1mm te breed was geworden, zodat de ladegeleiders klem liepen. Gelukkig was het een la van massief grenenhout, en kon ik die mm eraf krijgen op de vlakbank... Dat wil met mdf of multiplex natuurlijk niet.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik bestelde ze wel eens mee, als ik een partij panelen bestelde bij PD Houtproducten te Aalten. (Los bestellen is veel duurder ivm vrachtkosten).
Prijslijst 2014: kogellagergeleiders, dubbel uittrekbaar, lengte 450mm, E 5,65 excl. btw per set van 2.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Zijn dat de prijzen voor particulieren?

Ik ben een afgelopen jaar geslaagd bij handelsonderneming van de brink in Kootwijkerbroek. Komen uit metalen kasten en met hier en daar een gaatje boren en een lipje weghalen kom je een heel eind. Ik meende dat ik ook 5,-- betaalde per set.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
De vraag was inderdaad niet (goed) gesteld. De hoogteverdeling ( wat men bedoelt met de 32mm afstelling) is geen probleem - denk ik - dat zal wel lukken. Het is vooral de zijdelingse marge van 25,1 mm dat ik niet zag zitten. Maar Nerflander heeft duidelijk gemaakt dat 26 à 27 mm ideaal is.
De prijzen van de goedkope(re) rails had ik al gevonden via de zoekfunctie op dit forum. Ik ben al een paar uurtjes zoet geweest met de websites van Lignoshop, Ironware en andere Profmarkten. Bedankt aan allen, ik zal de plaatdikte van de karkassen en lades nauwkeurig nameten.
gr,
Danny
 

WR1944

Oud hout
Er is in de loop der jaren een soort van standaard ontstaan, een inch ruimte tussen de laden en de kast, gelijkelijk verdeeld tussen links en rechts. Bij ladegeleiders met kogelbanen luistert het vrij nauwkeurig anders loopt de lade vrij zwaar. Dan kan je het beste de maat iets aan de ruime kant houden (dat wil zeggen de lade ietje smaller) en later met stukjes papier of dun karton de ruimte bij de geleider iets uitvullen. Soms is dat ook noodzakelijk als je van voor naar achteren iets in de breedte verloopt.
Als je de simpele geleiders gebruikt (bijvoorbeeld de goedkope IKEA-modellen) dan heb je één rail met een lichte U-vorm dat netjes over de rolletjes spoort en een tweede rail met een vlak gedeelte dat een millimetertje in de breedte kan bewegen. Daarbij is de preciesie iets minder belangrijk. Als je bij dit type ook nog voor montage aan de onderkant van de lade kiest heb je een tweede mogelijkheid om iets te sjoemelen in de breedte.
 
Laatst bewerkt:

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb ook bij dezelfde leverancier (als van Rudy) al een aantal ladegeleiders besteld. Het staat me voor dat ik hier al wel es een link ernaar geplaatst heb. Ondertussen zijn ze al enige tijd in gebruik zonder problemen. Ik koop er trouwens ook m'n Blum scharnieren. Ik heb nog geen betere prijs op het net gevonden tot hier toe. Ik ben wel benieuwd of iemand anders beter heeft gevonden?;)
Met deze geleiders heb ik wel nog geen correcties toegepast in de ordegrootte van papier dikte, dergelijke marge leverde geen probleem op. Ik zou zeggen dat je in totaal maximum 1 mm speling mag hebben (1/2 aan elke kant).
Groetjes,
Pascal
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik lees hier nu al wat reacties over de ruimte en marge die je hebt
Een tijdje terug heb ik 2 lades gemaakt, met een zelfde soort geleider
Men vertelde mij daarover (in de winkel) dat als ik de schroefjes door de lipjes plaats dat stel de la is 2 of zelfs 3 mm te smal de hele geleider wat naar binnen komt omdat die lipjes kunnen buigen
Klonk wel logisch destijds
2204_0.jpg
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Maar Nerflander heeft duidelijk gemaakt dat 26 à 27 mm ideaal is.

Dat geldt dan natuurlijk wel voor de ladegeleiders uit het voorbeeld van Nerflander. Andere ladegeleiders betekenen dus ook andere maten van de ladebak.

Eigenlijk is het heel simpel: binnenmaat corpusbreedte minus ( 2 x de dikte van de ladegeleider ** + 1 mm ) = maximum ladebreedte.

** Nagenoeg elke site waar ladegeleiders te koop zijn geeft wel een exacte diktemaat van de aangeboden geleiders aan).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb de geleiders van de duitse site van Rudy ook even bekeken. Dat is inderdaad geen gekke prijs. Ik ben nu bezig een systainterkast te bouwen en heb er nog al een aantal nodig. Als ik de prijzen met van bedrijven in NL vergelijk dan scheelt dat meer dan de helft.
Zijn er mensen die ervaringen hebben met bestellen en verzenden naar nederland hebben? Duurt het bijv. lang met verzenden?
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik heb vandaag een bestelling geplaatst bij beschlaege-online.de ( dank u Rudy), de prijzen zijn heel laag maar de verzendkosten kunnen tellen....
Op een bestelling van totaal 199 € komen 64 € verzendkosten bij.....'t Is maar dat je het weet.
Al blijven ze dan nog de goedkoopste.
g,
Danny
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik had inmiddels ook al een bestelling geplaatst. Op 80 euro kwam 20 euro verzendkosten. En inderdaad, dan nog steeds bakken goedkoper dan de goedkoopste in NL.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo Herr Rudy,

bis 10kg 10,00€

Was würden Sie genau benötigen.

Freundliche Grüße aus Pritzier
Marita Böttinger


Parkweg 5
19230 Pritzier
Fon Pritzier +49 (0) 38856 3 74 77
Fax Pritzier +49 (0) 38856 3 74 79
www.McBeschlaege.de
Amtsgericht Schwerin
HRB 8145
Handelsregister: AG Schwerin HRB 8145
Geschäftsführer: Georg von Könemann
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.