Scheppach LBE-16 langgatboren

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Nou mijn zoektocht naar Scheppach machines en hulpstukken is bijna klaar en de schuur staat al aardig vol. Ben alleen nog op zoek naar een setje langgatboren.

Het boorkopspanbereik gaat van 3 tot 16 mm. Ik neem aan dat hier dus langgatboren met een kolf van 13 mm en 16 mm op passen. Zit hier een groot kwaliteits verschil in ? En is het in het geval van langgatboren, goedkoop is duurkoop, want de prijzen verschillen nogal van elkaar ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De grote v er schillen zitten in de standtijd.
Ga je ze dagelijks gebruiken koop dan de beste. Af en toe dan een eenvoudige.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
@bertd ik heb vandaag het langgatboren setje bij HBM gekocht en wat testjes gedraaid op vuren. Moet zeggen dat ik het boren soepeler had verwacht. De buitenste gaten die ik eerst boorde gingen iedergeval niet als een warm mes door de boter. De binnenste gaten die je op de helft van het naastliggende gat boort gingen beduidend beter. Ga binnenkort maar eens een betere kwaliteit langgatboor proberen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Moet zeggen dat ik het boren soepeler had verwacht. De buitenste gaten die ik eerst boorde gingen iedergeval niet als een warm mes door de boter. De binnenste gaten die je op de helft van het naastliggende gat boort gingen beduidend beter. Ga binnenkort maar eens een betere kwaliteit langgatboor proberen.

Boren met de langgatboor vraagt een beetje gevoel. Het is niet even de boor in het hout rammen. Rustig boren en regelmatig de boor terug trekken om de spanen uit te laten, zeker bij het eerste gat.
Als je boren koopt moet je wel goed er op letten dat je de juiste draairichting koopt. Er zijn links en rechtsdraaiende machines.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Inderdaad kwam daar ook achter vergt toch een andere techniek, maar alsnog voelde het nogal stroef aan. Misschien de langgatboor insmeren met wat glijmiddel :p
En over de draairichting. Is dat niet een kwestie vanuit welk perspectief je het bekijkt ;) Ik heb in ieder geval de juiste gekocht dus daar zal het niet aanliggen. Ben benieuwd naar een betere kwaliteit langgatboor bijvoorbeeld een gespiraliseerde boor van hoogwaardig metaal die de spanen beter wegvoert.
 

targeter

Nieuw lid
22 feb 2014
15
0
Beernem - BE
Even een oude thread boven halen. Ik ben ook op zoek voor een setje langgatboren voor mijn Scheppach hm1. Ik heb echter nog geen sluitend antwoorde gevonden of ik nu linksdraaiende of rechtsdraaiende boren nodig heb. Iemand enige ervaring?
 

wlp

Nieuw lid
26 jun 2015
3
0
Bovenstaande vraag heeft destijds geen antwoord gekregen. Is er iemand die het antwoord op deze vraag (links- of rechtsdraaiend) weet? Wij willen namelijk graag een setje boren bestellen. We kunnen het helaas nog niet zelf testen omdat we de machine aan het opknappen zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
zoals collega soulmaster aanstipt, doe je best de machine draaien
ben je ze nog aan het opknappen, dan zullen die paar dagen meer na de opknapbeurt het verschil niet maken
de draairichting bepaalt of de boor naar rechts of links in het hout grijpt wanneer je vanuit de schacht naar de punt van de boor kijkt
bij een alleenstaande langgatboor is de draairichting normaal rechts
bij een langgathulpstuk op een schaaf (vlak + vandikte) meestal links
welke machine heb je ?
 

wlp

Nieuw lid
26 jun 2015
3
0
zoals collega soulmaster aanstipt, doe je best de machine draaien
ben je ze nog aan het opknappen, dan zullen die paar dagen meer na de opknapbeurt het verschil niet maken
de draairichting bepaalt of de boor naar rechts of links in het hout grijpt wanneer je vanuit de schacht naar de punt van de boor kijkt
bij een alleenstaande langgatboor is de draairichting normaal rechts
bij een langgathulpstuk op een schaaf (vlak + vandikte) meestal links
welke machine heb je ?

Dank voor je duidelijke antwoord. We zijn nogal wat zaken tegelijk aan het doen waardoor dit even is blijven liggen. Het betreft een HM2 combi met de langgatboormodule (TBE 16). De verwarring was (en is) er omdat je het vanuit twee kanten kan bekijken :). In de manuel wordt er helaas niet over gesproken en ook Google 'geeft geen antwoord'.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het is niet zo heel moeilijk, de boorkop zit op de as van de VVD bank en die draait richting de vaste tafel. Dan weet je dus meteen welke kant de boorkop opdraait.

nog makkelijker: ik heb nog een nieuw setje Scheppach boren liggen en die zijn voor deze machine dus als je interesse hebt kan ik even kijken waar ik ze heb. Dat zijn kwalitatief hele goede boren ook nog eens.
 

wlp

Nieuw lid
26 jun 2015
3
0
Dank voor je snelle reactie, zo had ik het nog niet bedacht, klinkt logisch. ik stuur je even een privébericht m.b.t. de boren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.