Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Scheppach LBE-16 langgatboren

Nou mijn zoektocht naar Scheppach machines en hulpstukken is bijna klaar en de schuur staat al aardig vol. Ben alleen nog op zoek naar een setje langgatboren.

Het boorkopspanbereik gaat van 3 tot 16 mm. Ik neem aan dat hier dus langgatboren met een kolf van 13 mm en 16 mm op passen. Zit hier een groot kwaliteits verschil in ? En is het in het geval van langgatboren, goedkoop is duurkoop, want de prijzen verschillen nogal van elkaar ?

Ik ben ook nog op zoek naar een set langgatboren.
    Voorlopig kom ik op HBM boren uit:
    https://www.hbm-machines.com/product...anggatborenset

iemand ervaringen mee?

De grote v er schillen zitten in de standtijd.
    Ga je ze dagelijks gebruiken koop dan de beste. Af en toe dan een eenvoudige.

Duidelijk dan ga ik het HBM setje maar is uitproberen

@bertd ik heb vandaag het langgatboren setje bij HBM gekocht en wat testjes gedraaid op vuren. Moet zeggen dat ik het boren soepeler had verwacht. De buitenste gaten die ik eerst boorde gingen iedergeval niet als een warm mes door de boter. De binnenste gaten die je op de helft van het naastliggende gat boort gingen beduidend beter. Ga binnenkort maar eens een betere kwaliteit langgatboor proberen.

Moet zeggen dat ik het boren soepeler had verwacht. De buitenste gaten die ik eerst boorde gingen iedergeval niet als een warm mes door de boter. De binnenste gaten die je op de helft van het naastliggende gat boort gingen beduidend beter. Ga binnenkort maar eens een betere kwaliteit langgatboor proberen.

Boren met de langgatboor vraagt een beetje gevoel. Het is niet even de boor in het hout rammen. Rustig boren en regelmatig de boor terug trekken om de spanen uit te laten, zeker bij het eerste gat.
    Als je boren koopt moet je wel goed er op letten dat je de juiste draairichting koopt. Er zijn links en rechtsdraaiende machines.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Inderdaad kwam daar ook achter vergt toch een andere techniek, maar alsnog voelde het nogal stroef aan. Misschien de langgatboor insmeren met wat glijmiddel :P
    En over de draairichting. Is dat niet een kwestie vanuit welk perspectief je het bekijkt Ik heb in ieder geval de juiste gekocht dus daar zal het niet aanliggen. Ben benieuwd naar een betere kwaliteit langgatboor bijvoorbeeld een gespiraliseerde boor van hoogwaardig metaal die de spanen beter wegvoert.

Forum Rechten