Festool ETS EC 150/....3 of 5 mm schuruitslag?

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik vraag me af of er forumleden zijn die verschil zien in het resultaat tussen een machine met 3 mm schuuruitslag en een machine met 5 mm schuuruitslag.
Mocht het niet echt uitmaken, dan schuurt een machine met 5 mm uitslag waarschijnlijk wat sneller?
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
stond een maandje geleden voor dezelfde keuze.
er was toevallig een demodag van festool bij mijn dealer en voor mijn doel was de 3mm beter geschikt.
ik ben van plan oude verflagen van deuren op te schuren waarna opnieuw af te lakken. en de meneer van festool adviseerde de 3mm
maar als je p80 erop knalt en iets kaal wilt hebben gaat dat heel goed hoor. als je echt wilt verwijderen kun je voor een rotex kijken.
ook met ook op de toekomst heb ik 3mm gekozen want de rotex heeft een uitslag van 5mm in excenter mode dus dat zou dan hetzelfde zijn.
ben erg tevreden met mijn machine!

ik hoop dat je hier iets mee kunt en als er nog vragen zijn laat maar weten.

Paulo
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik gebruik nu de 3mm variant. Toendertijd was dit het enige model. Heb je een kleine vlakschuurmachine dan zou ik voor de 5mm gaan. Laatst heb ik de kleine rotex 90 gekocht om snel kozijnen te kunnen schurengeen moment spijt van gehad. De meeste dhz schilders zzullen het verschil bij dekkende verf toch niet zien. 2x gronden en2x aflakken met goed tussen schuren dan zijn de meeste krasjes wel om gevuld.
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik had Jaap al beantwoord, maar er is iets fout gegaan, dus nu maar beide beantwoorden:
Dank voor de info zover.
Gebruiken jullie Festool schuurschijven of abaranet?
Ik wil grotere vlakken schuren, vooral voor olie- en lakafwerking. Ik heb een bandschuurmachine, een RS 400 vlakschuurmachine en een roterende schuurmachine.
@Paulo: Deze machine is 400Watt, dat lijkt me in combinatie met het type motor een behoorlijk hoog vermogen, vindt je dat terug in de snelheid waarmee de machine schuurt?
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik gebruik papier van ecotools en dat bevalt tot nu toe erg goed.
schuurmachine neemt snel af. er zit ook een regelbaar toerental op zodat je zelf de snelheid kunt regelen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Van wat ik weet was de 5mm de originele, en is later een 3mm versie gemaakt omdat de kloof tussen de ETS150/5 en 125/2 te groot was.
Zelf gebruik ik de /5 en ben er zeer tevreden mee, het is mijn werkpaard. Een all rounder waar je nagenoeg alles mee kan doen. Ik heb nog 4 andere Festool schuurmachines maar die gebruik ik enkel als het echt niet met de 150/5 kan.
Er is nu ook een compacte EC versie, ik zou die wel graag eens willen testen maar ben niet overtuigd dat kleiner en lichter altijd beter is tenzij je verticaal of boven het hoofd moet schuren.
 

A.N

Actieve deelnemer
Ik vraag me af of er forumleden zijn die verschil zien in het resultaat tussen een machine met 3 mm schuuruitslag en een machine met 5 mm schuuruitslag.
Mocht het niet echt uitmaken, dan schuurt een machine met 5 mm uitslag waarschijnlijk wat sneller?

We gebruiken beide types al jarenlang en ik heb bij een afwerking nog nooit verschil kunnen ontdekken tussen een /3 en /5 geschuurd oppervlak. Qua tijdswinst maken ze elkaar ook niets, wij schuren dan wel onbehandeld hout.
Schuurschijven hebben wij net als Paulo ook van Ecotools, uitstekende prijs kwaliteitverhouding.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Beste A.N.,

weet jij of op ets EC 150 ook de 125 mm zool past? En of dat goed werkt? Ik heb namelijk veel ook paneeldeuren waar de 125 schuurschijf tussen past.

Gr Rutger
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.