Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: lijsten-mouluren

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

lijsten-mouluren

Hey allemaal, kan er iemand me zeggen welk hout goed geschikt is om lijstjes te maken. Ik heb er al gemaakt uit naaldhout en eik/am. eik. Daar ben ik niet helemaal tevreden over. Bij de houthandelaar hebben ze kant-en-klare lijstjes die lichter van gewicht zijn en heel fijndradig vergeleken met eik/naaldhout.
    Ze zijn wel prijzig, zeker als je een aantal meters nodig hebt . Als ik de juiste houtsoort vind kan ik zelf aan de slag met zagen en profielfrezen. Daarvoor dienen onze machines toch , niet?
    gr,
    Danny

http://www.woodworking.nl/showthread.php?12971-Abachi

Is een goede houtsoort om lijsten van te maken. Is netjes af te werken met een lak

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Dank u, enkele balkjes gaan kopen.....
    gr,
    Danny

Beste Degele,

Misschien iets te laat voor je lijstenproject... maar, ik gebruik voornamelijk Ayous. Oa, om de volgende redenen.

- Trekt minder snel krom.
    - Fijn om ornamenten te steken.
    - Licht in gewicht.
    - (En voor de handwerklijstenmaker) een goede basis voor de vervolglagen zoals Paat.

Hopelijk heb je er nog iets aan.

Groeten sander

http://www.woodforum.be/nl/houtsoorten/ayous-wawa
    Deze is voor lijsten en binnen werk okk zeer geschikt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Danny,

indien weinig nodog wel interessant om via houthandel gefreesde lijsten te kopen.
    Als je alle messen moet kopen om enkele metertjes te steken is dit ook een dure onderneming...

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Ik heb vandaag - 't wilt toch weer lukken zeker - voor de eerste keer Ayous in mijn handen gehad. Nog niet gekocht, eerst eens de prijs vragen...
    De vorige lijsten heb ik van Amerikaans eiken gemaakt, daarvan heb ik nog een grote voorraad , plankjes samen gelijmd tegen het kromtrekken en dan gefreesd, ongeveer 30 meter. Alleen geeft am. eik niet zo'n fraai freesbeeld, hier en daar heb ik serieus moeten schuren.
    De freesmessen had ik al, het zijn maar eenvoudige hol/bol lijsten die ik maak, dan kan je ze zowel horizontaal als verticaal mooi ( nu ja, redelijk mooi...) laten aansluiten.
    gr,
    Danny

Bedoel je met niet zo'n fraai freesbeeld dat er stukken uitgeslagen worden ?

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Inderdaad, de frees slaat regelmatig spaanders weg als er een stukje tegendraads is.

Populier! Mits je dekkend wilt afwerken...

Forum Rechten