Oriëntatiefase: Sloepje Bouwen

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Hallo bootvrienden,

In mijn voorstelronde had ik al verteld dat ik van plan was mijn eigen boot te bouwen.
Niet gehinderd door enige vorm van kennis omtrent boten word dit natuurlijk een heel avontuur.
Nu ben ik iemand met een onstilbare behoefte om iets te maken. Ik had een praktisch en hands-on beroep maar nu is daar alleen nog maar engineeren, vergaderen en administratie van over.
Het knommelen doe ik nu voornamelijk thuis. Ik ben altijd wel met een "project'' bezig ik heb al huizen, auto's, aanhangers en machines opgeknapt of gebouwd.

Ik wil dit toppic gebruiken om wat ideeën aan jullie vakkundigheid te toetsen alvorens ik begin te bouwen.
Ik ben van plan om een tekening/bouwplan te kopen en deze dan in 3D-CAD naar wens aan te passen naar wens.
Het aanpassen zal voornamelijk esthetisch zijn en minder structureel.
Ik wil graag een boot bouwen van multiplex en epoxy, mbv een tekening en/of bouwbeschrijving.

Nu is er een site in Nederland (http://www.bootbouwtekeningen.nl) die bouwbeschrijvingen verkoopt voor bootjes via het ''stitch and gleu" principe.

Ze hebben ook een bouwbeschrijving voor een sloep, deze zou qua maat en vormgeving misschien wel in aanmerking kunnen komen voor mij.

5 meter spitsgat sloep


Ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit bootje?
Alternatieven zijn ook welkom, echter ik heb een beetje moeite om 2 á 3 honderd euro uit te geven aan een tekening.

Ik hoor het graag
Groeten Sjuul
 

tuoh

Oud hout
Eerlijk gezegd, het is een lelijk ding. De rompvorm is te simpel gehouden, de gangen verlopen niet mooi. Het ontwerp vraagt normaal gezien een overnaadse bouw met meer dan de drie gangen per zij die je hier ziet.

Kijk eens hier: http://www.bootbouwer.nl/ Hier vind je meer strokende bouwtekeningen van gerenommeerde ontwerpers.

Voor een eerste bouwpoging zou ik niet teveel gaan rommelen aan een bestaand ontwerp, dat word meestal geen succes, hou je aan het origineel ontwerp, dat is al uitdagend genoeg. Een goed ontwerp is een uitgebalanceerd geheel, ga je daar aan één parameter sleutelen dan heeft dat soms verstrekkende en ongewenste gevolgen voor het eindresultaat. Meestal worden de (ongewenste) gevolgen pas duidelijk als het te laat is.
Een rompvorm is geen kast, deze laatste kan je ongestraft ongelijkmatig opschalen en het blijft een functionele kast, misschien niet de mooiste maar wel bruikbaar. Een bootvorm is iets anders, elke wijziging aan de romp heeft direct gevolgen voor de stabiliteit, het drijfvermogen, de vorm, etc.... Zonder kennis van zaken is het gewoon gokwerk, echter, meestal zonder winnaar:p

Dit hele verhaal om duidelijk te maken dat een GOEDE tekening onmisbaar is, ook al kost die nu eenmaal geld, niemand werkt graag voor niks, ook een ontwerper niet. Met een goed plan heb je quasi zekerheid dat het eindresultaat gaat doen wat je er van verwacht. Ga je zelf beginnen klooien dan is de kans levensgroot aanwezig dat je bouwproces eindigt met een aartslelijk ding dat met moeite blijft drijven. Bijna elke jachthaven heeft wel een paar van die miskleunen op het terrein liggen, dan is het zonde van de geïnvesteerde tijd en het geld.

Mvg,

André
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Luister naar de wijze raad van André.
En je moet ook bedenken: die paar honderd piek die je uitgeeft voor een goede tekening zijn heel goed besteed! Als je echt een mooi ontwerp uitkiest, word je aan het eind van je inspanningen beloond met een prachtig resultaat en bovendien heb je tijdens je werk steeds het enorme genoegen dat je bezig bent iets moois te bouwen. Bij een knullig ontwerp ben je wel heel veel tijd en geld kwijt, maar heb je aan het eind nog steeds maar een knullig bootje. Dat is echt gruwelijk jammer. Vergis je niet: Zelfs een eenvoudig stitch-and-glue ontwerp gaat je nog behoorlijk veel tijd en energie kosten. En zet dan de financiën nuchter op een rijtje: de kosten voor de bouwmal/hulpspanten, goed bouwmateriaal (Bruynzeel hechthout), epoxy, glasweefsel (keperband), lak, verf en coating voor de afwerking. De kosten voor de tekening zullen maar een klein percentage van de totale bouwkosten bedragen. Ik zou zeggen: Grasduin maar eens flink rond op de site van De Bootbouwer (geen aandelen, wel klant) en bezint eer gij begint.

Trouwens: het is een uitstekend plan om een boot te bouwen! Ik heb het ook gedaan en het was een fantastisch project.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het bouwen van een mooie boot is net zo duur als het bouwen van een lelijke boot. Maar als je haar wilt verkopen merk je het verschil plots wel. Mijn boot is van een tekening van www.bateau.com, van een Belg, Jacques Mertens die in Florida woont. Lees maar zijn forum wat zijn bouwers van de boten vinden, onze FL 26 staat ook op dit forum. Bij de bootbouwer vind je ook mooie, wat klassiekere boten, van goed bekend staande ontwerpers. Onze boot is bijna klaar, gelukkig, het wordt tijd om wat andere dingen te doen, maar zo'n mooie zeilende boot van Vivier, b.v. de Ebihen 18 ....... of een Ilur voor als de Optimist aan de kant gaat.

jaap
 

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Ik ga me nog eens verdiepen, jullie argumenten zijn erg overtuigend en herkenbaar.
De te bouwen boot moet in ieder geval aan een aantal zaken voldoen:


  • Ik wil de boot in mijn schuur stallen als ik hem niet gebruik, max lengte is hierdoor 5meter
  • Het moet een sloep worden, liefs met buitenboordmotor in een bun
  • Ik wil niet op een plankje zitten, dus ruime banken liefs iets als een rondzit.
 

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Ben druk bezig met zoeken naar een ontwerp wat me bevalt, maar dat valt nog niet mee.

Nu heb ik wel een bootje gevonden maar er zit een kajuit op en die wil ik niet, nu vraag ik me af of ik de boot ook gewoon kan bouwen zonder kajuit en er vervolgens mijn eigen inrichting in kan maken.
Het ontwerp heeft mijn maximale lengte en is lekker breed waardoor er veel ruimte ontstaat voor de inrichting.
Overigens vind ik de vorm ook wel grappig.

dit is uhm: http://www.boatdesigns.com/16-or-18-Tug-Along-SG-tugboat/products/669/

ben ook al creatief geweest, om een idee te krijgen:

sjuulsboot.jpg

Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden
 

tuoh

Oud hout
Hoe verzinnen ze het:confused: Alles is hier ondergeschikt gemaakt om toch maar zoveel mogelijk (zit)plaatsen te creëren, dat je dan een (boot?)vorm krijgt als een badkuip is blijkbaar bijzaak.
Een niet onbelangrijk iets tijdens het zoeken naar een geschikte rompvorm is het toekomstige vaargebied, open water of ????

Het lijkt me dat wat je wil niet verenigbaar is met de max lengte die je voor ogen hebt (5m) Je idee vraagt om een bootlengte van min. 6m à 6,50m, dan is alles wat meer geproportioneerd en krijg je een mooiere rompvorm.

Wel een geslaagd 4,4m ontwerp is de EBIHEN 16 motorversie van F. Vivier vind ik, dat ziet er tenminste als een boot uit:p


Mvg,

André
 

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Hoe verzinnen ze het:confused: Alles is hier ondergeschikt gemaakt om toch maar zoveel mogelijk (zit)plaatsen te creëren, dat je dan een (boot?)vorm krijgt als een badkuip is blijkbaar bijzaak.
Een niet onbelangrijk iets tijdens het zoeken naar een geschikte rompvorm is het toekomstige vaargebied, open water of ????

Het lijkt me dat wat je wil niet verenigbaar is met de max lengte die je voor ogen hebt (5m) Je idee vraagt om een bootlengte van min. 6m à 6,50m, dan is alles wat meer geproportioneerd en krijg je een mooiere rompvorm.

Wel een geslaagd 4,4m ontwerp is de EBIHEN 16 motorversie van F. Vivier vind ik, dat ziet er tenminste als een boot uit:p


Mvg,

André

[FONT=verdana, sans-serif]Kan er veel over zeggen, maar uiteindelijk heb je gewoon gelijk...
[FONT=verdana, sans-serif]Ik wil geen boot die er geweldig gelikt uitziet om vervolgens gehurkt op een panlat te zitten. [/FONT]
[FONT=verdana, sans-serif]Ik wil een boot waar ik met 4 volwassenen en 2 kiendjes lekker in kan hangen om vervolgens wat op het water te dobberen.[/FONT]
[FONT=verdana, sans-serif]Overigens vind ik het originele ontwerp (met stuurhut) ook erg grappig, alleen krijg ik deze door zijn hoogte niet door de poort van mijn werkplaats.[/FONT]
[FONT=verdana, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=verdana, sans-serif]Al met al is het natuurlijk ook een kwestie van smaak, Ik maak geen boot omdat iemand anders hem mooi moet vinden.[/FONT]
[FONT=verdana, sans-serif]Uiteindelijk ben ik meer geïnteresseerd naar jullie technische mening.[/FONT]
[FONT=verdana, sans-serif]Het vaargebied zal zich voornamelijk bevinden op de maasplassen in midden-limburg en 's avonds gaat hij gewoon weer op de trailer mee naar huis de schuur in.[/FONT]
[FONT=verdana, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=verdana, sans-serif]Groetjes Sjuul[/FONT]

[/FONT]
 
A

Athanor

Guest
Eerlijk gezegd vind ik het een gedrocht:(

Ik denk dat het goed is om wat de tijd te nemen en je te orienteren, via Wooden Boat bijvoorbeeld, dan ontwikkel je wat inzicht in vorm en schoonheid en zie je ook de haalbaarheid in de bouw van een acceptabele boot die aan jouw wensen voldoet. Je hebt heel wat talenten die je vast voor een mooie boot kunt inzetten! Blijf je ideeën hier uitwisselen en wie weet krijg je nog heel wat tips!

Fons
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Hoi Sjuul, ik denk dat alle argumenten al wel zo'n beetje over de bank zijn gegaan.
Je praat ongeveer over 4 volwassenen en 2 kinderen. Dat is kennelijk je maximum.
Gaan die ook altijd mee, of zijn het er meestal minder, dus ruim en soms wat krapper.
Kijk eens op de site van John Welsford, de Navigator biedt een hele hoop, wil je een slag groter kun je denken aan de Pathfinder, nog groter denk dan aan de 6M Whaler. Wil je je informeren er is een compleet forum in het Engels over deze schepen de ontwerper antwoord binnen 24 tot 48 uur. Hij woont in Australië. Wilfried Vermeiren in België bouwt de Navigator, ben ik al eens wezen kijken. Er zijn complete fotoverslagen van deze schepen beschikbaar, ook de 6M Whaler wordt in Nederland gebouwd. Op basis van de fotoverslagen kun je zonder de bouwtekening wel bepalen of je iets kunt of niet. Daarnaast zijn de bouwprincipes eender. Je liet een plaatje zien, ik denk dat die optie de nodige bouwtijd kost en op den duur niet bevredigd, maar het is aan jou.
Mocht je nog iets subtielers willen dan kun je naar de ontwerpen van Iain Oghtred switchen. Hele goed bouwtekeningen en allemaal verkrijgbaar via de bootbouwer. Mocht je gekozen hebben en gaan bouwen dan ze ik graag het bouwproces in foto's voorbij komen, Succes Crosbow1958
 

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Ik had de site van de botenbouwer ook al gevonden en eens door gespit.
En inderdaad sprongen bij mij de whaler en de Alina-sloepen er boven uit.
Wel moet ik zeggen dat ik ze behoorlijk aan de prijs vind, ondanks alle goede argumenten.
Wellicht komt het ook omdat ik nog net tot de generatie behoor die meent alles voor niks te moeten krijgen op het net.

Gelukkig heb ik nog even tijd, ik heb nog een aantal verplichte klussen in huis die eerst af moeten.
In het voorjaar gaat het feest pas beginnen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.