lakken over lijnzaadolie

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik ben tussen de bedrijven door bezig met een koffer voor een digitale piano. En had de zijkanten van multiplex al op maat gezaagd en op de werkbank liggen.
Nu heb ik die gebruikt om stukken met gekookte lijnzaadolie behandelde stukken beuken te klemmen voor een ander project. Daarbij zijn er natuurlijk wat afdrukken van de olie (was net een dag opgebracht) op het multiplex achtergebleven.

Ik heb er geen seconde over nagedacht, dom natuurlijk, maar vraag me nu af of dat nog wel goedkomt met dat multiplex. Ik wil het namelijk gronden en lakken, eerst snelgrond erop en dan alkydverf.

Kan ik dat er nog opsmeren of hecht het niet meer? Of kan ik de lijnzaadolie verwijderen met een oplosmiddel? Lijkt me lastig want het trekt er natuurlijk helemaal in.

HELP!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Verwijderen kan alleen door schuren. Maar: lijnolie hardt uit - polymeriseert - en is daarna volledig compatibel met alle normale afwerkingen, zeker lakken, vernissen en verven op oplosmiddelbasis. Ik gebruik lijnolie altijd als ondergrond voor (jacht)lak op gedraaid werk dat watervast afgewerkt moet worden - en voor zover ik weet ben ik niet de enige ;-)

Het enige probleem dat je gaat krijgen is dat je 'vlekken' in je multiplex hebt waar de lijnolie er in is getrokken. Die vlekken krijg je er niet meer uit (zonder rigoureus schuren). Maar dat is uitsluitend een visueel probleem (tenzij je niet-transparante afwerkingen gebruikt - dan zie je dr niks van).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vroeger waren de meeste lijnolieverven.
Niet meer zichtbaar? Ja maar dan moet je wel goed schuren bij de tussenlagen. De grondverf dringt op de plekken met lijnolie veel minder ver in het hout. Maar je ziet het wel na de eerste keer.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ok. Het hoeft niet perfect te worden. Het wordt een koffer die in de auto wordt gesmeten, een soort flightcase.
Als ik geen hechtingsproblemen krijg ben ik al blij! Ik lak de boel dekkend in een kleurtje dat ik nog ergens heb staan.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zoals Wim al zei was lijnzaadolie een hoofdingrediënt voor verf, of het nog altijd is durf ik niet te zeggen. Ik bewaar mijn kwasten voor witte alkyd grondverf in de lijnzaadolie, gewoon vol verf in een blikje zetten. Voor gebruik de meeste olie eraf vegen met een doekje en gaan. Nooit geen problemen mee gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.