excenterschuurmachine

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
hallo.

heb deze week een excenterschuurmachine gekocht, de bosch Gex 125 AC, om de dichtgezette naden in gipsplafonds mee te schuren. Dit gaat perfect. Is een excenterschuurmachine ook geschikt voor houten oppervlakken (van meubels), of zie je na het lakken krassen.
Zal me trouwens ook even voorstellen. Ik ben Bjorn Kuilder, 28 jaar, wonende in Aadorp (vlakbij
Almelo). Samen met m'n vader heb ik een klussenbedrijf/bouwservice. Vind dit een erg interresante site, maar vind het leuker om te lezen dan te reageren.

groeten, bjorn
 

martus

Actieve deelnemer
16 feb 2010
25
0
Beste,

Ikzelf heb een excenterschuurmachine van metabo. prachtige machine. maar ik gebruik deze alleen maar om hout op te schuren. Ik ken ook mensen die het gebruiken om gyproc en dergelijke op te schuren maar dat vindt ik persoonlijk een beetje verkrachting van het machientje (mijn excuses). En mijn machine heeft twee standen, fijn en grof bij de grovve stand maakt hij grotere cirkels. deze laatste gebruik ik dan eerder voor massief hout. En de fijne stand in combinatie met een fijnder schuurpapier voor fineer en dergelijke.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik sta op het punt een nieuwe schuurmachine te kopen en daarbij is mijn keus eigenlijk al gevallen op een vlakschuurmachine met een grote zool, 112x237mm. Er zijn verschillende soorten schuurmachines, maar wat zijn de verschillende eigenschappen/toepassingen? Je hebt bv een delta, excentrisch, rotatie, vlakschuurmachine en bandschuurmachine.
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
Bjorn,

Wij, mijn vrouw (!) en ik, " misbruiken" onze Metabo excentrische schuurmachine voor hout, plaatmateriaal en gips. Na jaren intensief gebruik werkt het apparaat nog uitstekend.

Afhankelijk van de keuze van het schuurpapier krijg je in meer of mindere mate krassen. Wij hebben onze eiken vloer opgeschuurd met korrel 120 en nageschuurd met korrel 400. Resultaat was prachtig.

Let wel, schuren met een excentrische schuurmachine moet met beleid; het gaat namelijk best hard en je zit zo met putten in je werk (zeker bij gipsplaten).

Groet,
Marc
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
De meest gemaakte fout bij het schuren van Gyproc/gipsplaten is dat men de naden niet genoeg heeft laten drogen! Het binnenste moet ook echt hard zijn en niet een dikke pudding. Zulk half hard vulmiddel is dodelijk voor elke machine omdat alle afvoerkanalen verstoppen. Ik ken iemand bij Woodtex en die krijgen veel van die Bosch schuurmachines zonder motor binnen (Ventaro?) die helemaal verstop zijn en vastlopen. De bouwprogramma's op TV geven de indruk dat gips op een uurtje droog is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.