Zaagblad voor mdf met laklaag tbv Bosch PKS54

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
Hi,

Ik heb een Bosch PKS 54 handcircelzaag waar 160 mm bladen ingaan. Prima apparaat maar het zaagblad (originele Bosch blad dat bij de machine zat) is bot. Als ik mdf met een laklaag zaag laten aan een kant van de zaagsnede schilfertjes los. Ook bij multiplex ontstaan rafelranden. IDat geeft een lelijk resultaat.k denk dat ik aan een nieuw blad toe ben. Daarom graag jullie deskundige mening:

- Welk blad kan ik het best kopen? En waar?
- Waar moet je allemaal op letten als je een zaagblad voor een handcircelzaag koopt?
- Zijn er special bladen om mdf met laklaag mee te zagen? En wat kan je dan het best voor hout en multiplex gebruiken?
- Is het de moeite waard het blad te laten slijpen?

Alvast bedankt maar weer :)

Met vriendelijke groet,

Hein
 

PBT

Actieve deelnemer
1: het beste een fijn getand zaagblad, als je het goedkoop wilt, kan je eventueel bij ecotools.nl bestellen.
2: niet echt een antwoord op, buiten dat het uiteraard de goede asmaat en diameter heeft.
3: Niet dat ik het weet of er speciale bladen zijn, ik gebruik altijd een "normaal" fijn getand zaagblad. eventueel kan je ook een blad met trapezium tanden gebruiken. Verder ligt het er vooral aan wat je wilt gaan zagen, voor massief hout heb je een grof blad nodig, voor plaatmateriaal best een fijn getand.
4: waarschijnlijk is het blad niet van de allerbeste kwaliteit gezien het origineel op een groene bosch zat. Dit is normaal de "hobby lijn"
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Hoewel een nieuw zaagblad met 48 tanden je probleem voor een groot deel zal oplossen, zullen er waarschijnlijk toch nog stukjes afbreken. Voorritsen is de oplossing. Wat je ook nog kan doen is de plaat insnijden en langs deze lijn zagen.
 

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
voorritsen? betekent dat dat je eerst de andere kant lichtjes inzaagt?

En hoe dik moet zon zaagblad eigenlijk zijn?

sorry... ben een newbie wat dit betreft... :)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Voorritsen even de zoekfunctie gebruiken. Er is niet al te lange tijd geleden een draadje geopend.
Je koopt tegenwoordig een hm blad. De dikte is meestal niet zo belangrijk. Koop een blad van een goed merk. Ja die zijn een keer of vier duurder dan die van ecotools. De bladen van ecotools kunnen soms ik kwaliteit verschillen. In het begin weet Je niet De veschillen. Zolang je niet met een geleiderail werkt is de dikte niet van belang. Anders de anti splinterstrip vervangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.