wat voor draaibank koop ik

am.sneeboer

Nieuw lid
2 nov 2009
6
0
Ik ben redelijk nieuw op dit forum en heb twee vragen.

1 ik wil een nieuwe kleine draaibank kopen en ik heb de woodfast M 305 midi draaibank in gedachten deze bank is te koop bij Baptist en Willy Vanhouten. Heeft iemand ervaring met woodfast draaibanken?

2 Waarom hebben motoren voor electrisch gereedschap koolborstels terwijl inductie motoren dit niet hebben?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Am.
Kun je wat specifieke informatie geven, wat je met die machine wilt maken.
Hoe vaardig ben je in het houitdraaien - heb je les.
Wat is je uiteindelijke doel: een beitelhandvat of groeien in een boeiende hobby.
Voor het eerste is de machine van Baptist zeker geschikt. Wanneer je groeit in de hobby, zal blijken dat die machine capaciteit tekort komt. Je wilt immers steeds meer - nieuwe en groetere mogelijkheden.
Ik heb daarom eerst gekozen voor een goede tweedehands om alles eens uit te proberen.
Toen het me beviel en ik zicht kreeg op de markt van het houtdraaien heb ik een keuze gemaakt voor professionele machines.
Wanneer je kijkt op de Duitse site http://www.drechsler-forum.de zie je bovenaan een reklameblok met veel leveranciers in houtdraaien. Klick die aan en je bent het hele weekend zoet.
Kijk ook eens bij Schulte (zie diezelfde site) net over de grens in Meppen (Dld), die heeft leuke machines met uitgebreid toebehoren in de aanbieding. Je kunt hen ook vinden op de demodag van de landelijke houtdraaiersvereniging "Radius" op 24 april in Assen. Een goed moment om je te oriënteren en vragen te stellen. Baptist en Memenco staan daar vaak ook.
Of op de "Opendaghout" op 25/4 in Drachten waar ik zelf exposeer met houtdraaisierwerk.
Maar alle machines zijn goed in hun soort en kwaliteit totdat je hogere eisen stelt: dus eerst je eisen formuleren of daar achter zien te komen lijkt mij.
Overigens veel succes en mocht je nog vragen hebben over het houtdraaien: woodworking.nl is de juiste plaats.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Vroeger waren Woodfast draaibanken het neusje van de zalm. Berichten over de kwaliteit na de doorstart zijn wisselend. De zware machines schijnen nog altijd goed te voldoen.

Als ik een voordelig klein bankje zocht zou ik eerst eens naar een Jet kijken. Wil je voor niet veel geld een all-round machine, dan lijkt gebruikt de beste route. Als je aangesloten bent bij een afdeling van Radius (hetgeen aannemelijk lijkt voor de naam A.M.Sneeboer), zijn er ongetwijfeld ervaren houtdraaiers die bereid zijn je, voorzover nodig, te helpen een keuze te maken.

Hans
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
jan pranger zei:
Hallo Am.

Wanneer je kijkt op de Duitse site http://www.drechsler-forum.de zie je bovenaan een reklameblok met veel leveranciers in houtdraaien. Klick die aan en je bent het hele weekend zoet.
Kijk ook eens bij Schulte (zie diezelfde site) net over de grens in Meppen (Dld), die heeft leuke machines met uitgebreid toebehoren in de aanbieding.

Ik heb even gekeken naar een machine welke mijn interesse heeft bij Schulte, zie:

http://www.drechselbedarf-schulte.de/de ... etail.html

Ik constateer dan dat deze bank exact dezelfde is als die welke Buitelaar verkoopt, zie:

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2063

Als ik dan het prijsverschil zie dan is bij mij direkt het vertrouwen in zo'n zaak verdwenen; ik heb dan het gevoel dat ik bij de andere artikelen ook qua prijs afgezet word.
Hoe denken jullie daarover?
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@ Aad

Het zijn zeker niet EXACT dezelfde machines, zoals je op de foto's kunt zien zijn er verschillen, maar of dat het grote prijsverschil verklaart weet ik niet.
Wie vindt alle verschillen ;) of moeten we er een zoekplaatje van maken ?

Groeten
Frank
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Frank.
Chinezen lijlken ook allemaal op elkaar. De machine (gietwerk) wordt daar dan ook gemaakt. Er zijn diverse leveranciers van dit model, die elk hun eigen componenten inbouwen.
Dit maakt, dat de machines nogal in prijs kunnen verschillen. Een nauwkeurige analyse is daarom gewenst. Zonder digitale toerenteller (zit op dit model) is die van Schulte ook aanmerkelijk goedkoper. De speling op de draaispil van het beweegbare deel wil ook nog wel eens aanzienlijk verschillen. Je hebt gelijk het gietwerk is vaak gelijk. Het verschil zit echter vaak in de componenten.
vr.gr.: Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik ben begonnen op een kleine draaibank van buitelaar met regelbaar toerental. erg veel plezier aan gehad. toen ik merkte dat ik vermogen en draaidiameter tekort kwam ben ik pas gaan kijken naar een grotere bank. het is inderdaad een vraag om er eerst achter te komen wat je wilt maken. je kan natuurlijk ook altijd bij andere draaiers gaan kijken. het is mijn mening dat bijna alle draaiers erg behulpzaam zijn.

m vr gr
rick
 

am.sneeboer

Nieuw lid
2 nov 2009
6
0
Allereerst bedankt voor de vele reacties.
Even voor Jan Pranger.
Mogelijk ontmoeten wij elkaar met opendag hout. Wat de draaibank betreft ik heb een vaste bank de Jet 1236 .Hierbij had ik een klein bankje van Buitelaar alleen om te demonstreren maar toen het v-snaartje stuk ging had ik een probleem. ik moest de draaias uit de lagers zien te krijgen om een nieuw snaartje te monteren, daar was ik behoorlijk ziek van. Zo ziek dat mijn vrouw zij koop toch een nieuw bankje. zodoende kwam ik op de woodfast.
Bij de woodfast m 305 kan je de snaar zo verwisselen.
Verder ben ik lid van Radius en secretaris van afdeling Noord Holland Noord. het klinkt misschien wat arrogant maar ik kan mij rustig rekenen tot de ervaen draaier
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Leek me al niet erg waarschijnlijk dat de AC Noord-Holland Noord een houtdraaiende naamgenoot zou hebben op dit forum.
Je vraag over serie- vs inductiemotoren werkte wel wat verwarrend en is nog niet beantwoord.

Ik ken geen draaibanken met seriemotor, inductiemotoren zijn meestal te groot en zwaar voor handgereedschap. Het is de stofzuiger vs de wasmachine. Voor een technische uitleg is wiki handig: seriemotor en inductiemotor
Het toerental van een inductiemotor is (naast belasting) afhankelijk van de frekwentie. Met een frekwentie omvormer kan het toerental geregeld worden zonder veel verlies aan kracht.

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.