Welk type schroeven gebruiken jullie?

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Voor constructie werk altijd Torx van Bouwgoed, liggen bij de plaatselijke bouwgroothandel naast de Heco maar kosten de helft. In combinatie met een Makita slagschroefmachine werkt dat wat mij betreft beter dan met PZ/kruiskop.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Heb Jet-Fast hier nog niet gehoord: die hebben tanden op het schroefdraad en op de schroef zelf. Geel verzonken deelraad, voor de lange maten.

Voor de kortere schroeven (<70mm) heb ik Heco's, de normale blouwverzonken. Verder gebruik ik veel Heco Unix in de maat 4.5*50 voor steigerhouten meubels, fijne schroeven, nooit laat van splijtend hout.

Alles met torx kop trouwens ;)

Wat is trouwens het verschil tussen blauw/blank en geel verzonken?
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
1 keer de bitjes en om eens te proberen een doosje schroeven gepakt bij ecotools... na 3 schroeven is de doos schroeven samen met de bitjes bij het oud ijzer gegaan!! Jr kan beter een heel klein beetje meer uitgeven aan bv woodies of dyna plus dan die gebruiken

Wat is dan de reden dat ze na 3 schroeven bij het oud-ijzer zijn gegaan?
Ik gebruik zelf ook de schroeven van ecotools en vind het gebruik acceptabel. Al heb ik geen ervaring met langdurig verwerken van andere merken. Gaat een Heco, woodie, etc. zo veel makkelijker het hout in?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Voor alle schroeven geldt dat voorboren met het juiste boortje dit 60% steviger zit dan zonder voorboren. Ook het instellen van de slip/torsie op je schroefmachine kan een hoop afgebroken schroeven schelen. Kwaliteit speelt ook een*rol. De blauwe zijn gegalvaniseerd de gele gepassiveerd. In de test met zoutoplossing blijven de gele veel langer zonder roest. Nadeel het proces in Veel milieu belastender.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Heb een paar jaar geleden eens een testje gedaan met het indraaien van 6 verschillende merken schroeven in eiken om te testen welke de beste grip gaven en het sterkst waren.
Daarbij zag ik toch echt wel dat de meer gerenommeerde merken er een stuk beter uit kwamen, uiteindelijk heb ik toen voor Reisser gekozen omdat die er zowel qua prijs als kwaliteit erg goed uitkwamen.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
braken af in meranti en de bitjes draaiden als een wokkel op.

Ah, daar heb ik ze nog niet voor gebruikt. Tot nu toe alleen in constructiewerk met OSB, cls, MDF, etc. Hier al wel een paar brekers gehad, alleen het aandeel in dermate laag dat het voor mij acceptabel is. Zal ze eens in wat harders draaien...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik gebruik Reisser voor zwaar of structureel belangrijk werk, maar ecotools voor de rest. Alles in Torx
Bij Ecotools zou ik in ieder geval niet boven de 50-60mm lang gaan, alles daaronder werkt perfect voor normaal werk en komt afbreken bijna niet voor.
Daarboven breken ze als glas en moet je echt beter een A merk nemen. Maar voor bijvoorbeeld binnenshuis multiplex of mdf constructies is er echt totaal geen voordeel om schroeven te nemen die 10 keer duurder zijn.

Ik had ecotools zo ontdekt dankzij een klein bedrijfje dat vooral plaatmeubels maakte op maat en vroeger Wurth kocht per pallet en dat koste enkele duizende euro's steeds, dan overgestapt op ecotools dat een paar 100 kost per pallet en konden geen verschil merken in kwaliteit voor hun gebruik.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Onlangs bij een nieuwe winkel hier in de buurt langsgeweest.
Daar lag een heel assortiment aan Spax-schroeven en ik heb ineens enkele doosjes meegenomen om deze te testen.
Deze schroeven zijn over het algemeen wel vrij duur, maar ze vijzen naar mijn mening een pak beter in hout dan die van Heco.

De bitjes van mijn Festool CXS beginnen ook wel wat te slijten, maar die nieuwe bitjes van Festool zijn vrij duur.
Iemand een aanrader voor goedkope, maar toch iets of wat degelijke bitjes (hoewel goedkoop en degelijk nooit samengaan)? :)
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Meestal gebruik ik MaxxFast schroeven die hebben ttap-bitje, dit is een torx met nog een bolletje in waardoor de schroef echt heel goed op de machine blijft zitten! Regelmatig steek ik eerst de schroef op de machine, hang de machine terug aan mijn broek positioneer de plank met twee handen en pak dan mijn machine.... De schroeven vallen zelden!:D

Bij fabory zijn ze goed te betalen, particulier kan je ze ook kopen bij hubo voor meer dan het dubbele....
 

jeffrey

Nieuw lid
7 feb 2013
22
1
Ik gebruik altijd wurth assey of schroeven van Heco.
Voor het vlonder heb ik dyna plus gebruikt zijn ook goede schroefen.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
164
15
Onlangs bij een nieuwe winkel hier in de buurt langsgeweest.
Daar lag een heel assortiment aan Spax-schroeven en ik heb ineens enkele doosjes meegenomen om deze te testen.
Deze schroeven zijn over het algemeen wel vrij duur, maar ze vijzen naar mijn mening een pak beter in hout dan die van Heco.
Spax is heel goed. Gebruik ze nu twee jaar, bij mij komt er geen andere schroef meer in. Ik moet de eerste Spax schroef nog breken, is nog nooit gebeurd ook niet met 60 a 70 lang.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik gebruik de laatste tijd alleen gerecycelde schroeven. ik ben hiermee begonnen toen ik op een afbreekdag van een woonbeurs rondliep en zag dat iedereen zn gebruikte schroeven op de grond gooide. al snel had ik een flinke zak. Je moet eerst even kijken of de schroef nog goed is. Daarna op het festival Parade gewerkt waar ik soms gebruikte schroeven mee kreeg. ik werk soms samen met theater makers die vaak objecten maken die één voorstelling mee gaan, die objecten recycel ik ook in timmer hout brandhout, metaal en de schroeven. De meeste pozi zijn bijna nieuw maar het liefst heb ik torx. Het uitdraaien van pozi is vooral lastig met schroeven die onder een hoek ingedraaid zijn.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Ik gebruik de laatste tijd alleen gerecycelde schroeven. ik ben hiermee begonnen toen ik op een afbreekdag van een woonbeurs rondliep en zag dat iedereen zn gebruikte schroeven op de grond gooide. al snel had ik een flinke zak. Je moet eerst even kijken of de schroef nog goed is. Daarna op het festival Parade gewerkt waar ik soms gebruikte schroeven mee kreeg. ik werk soms samen met theater makers die vaak objecten maken die één voorstelling mee gaan, die objecten recycel ik ook in timmer hout brandhout, metaal en de schroeven. De meeste pozi zijn bijna nieuw maar het liefst heb ik torx. Het uitdraaien van pozi is vooral lastig met schroeven die onder een hoek ingedraaid zijn.

In de standbouw gaan schroeven bijna met doos en al in de vuilnisbak aan het eind van de beurs.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.