Snijplank

P

Pel

Guest
Mooi werk Jan die kleur schakering, welke lijm gebruik je hiervoor?

Groet Pel.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Bedankt voor jullie reacties!
De lijm die ik gebruik voor snijplanken is Titebond III.
Normaal gesproken maak ik de snijplanken ook voor de verkoop.
Deze snijplank gaat echter van de schuur naar onze keuken.
"Die wil ik" zei mijn vrouw. Tja, dan weet je het wel... :D

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Vandaag weer bezig geweest met snijplank waar initialen ingefreesd moesten worden.
De snijplank en de inlay waren al verlijmd.

IMG_1877.jpg

Het programmeerwerk was ook al gereed dus eerst de snijplank onder de frees

IMG_1881.jpg

Vervolgens de inlay (in spiegelbeeld)

IMG_1884.jpg

Op de lintzaag de inlay van de randjes ontdoen en dan lijmen en klemmen.

IMG_1886.jpg

De inlay maak ik 5 mm dieper dan nodig, zodat ik morgen met de japanse trekzaag makkelijk het meeste hout kan wegzagen.
Daarna weer schuren, schuren en schuren.
Blijft mooi werk.

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
En dit is het eindprodukt

IMG_1889.jpg

IMG_1890.jpg

De klant was bijzonder enthousiast. En stiekum ben ik er best wel trots op.

@henkverhaar; Je aanname is correct. De initialen is puur cnc freeswerk.
@MasaveHout; Sinds ik een Hammer vlakvandiktebank gebruik is het resultaat steeds strakker geworden.

Groet,
Jan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
GAAF, hou alleen volgende keer ff je telefoon overdwars, dat is de normale stand voor filmen zeg maar ;-)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
De vraag naar filmpjes en foto's is altijd erg groot op dit forum.
Heb daarom een 5 tal filmpjes gemaakt van het maken van een kopshouten snijplank met een inlay.
En dit keer niet met de telefoon :rolleyes:






Ik hoop dat de beeldkwaliteit dit keer beter is.

Groet,
Jan
 
Laatst bewerkt:

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
@maja158, bedankt voor de filmpjes, zeer leerrijk en vooral mooie cnc. Heb wel 1 vraagje, ik zie dat je de kopshouten plank nog even over/door de vlak en vandikte bank hebt gehaald. Ik heb altijd gehoord dat dit zeer slecht was voor de machine en dus ging ik altijd uit de bol met mijn bandschuurmachine, maar dit duurt toch wel eindeloos en geeft niet altijd het mooie resultaat.
Kan het dan toch minder kwaad dan iedereen zegt, dan ga ik het ook eens proberen?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Wat een machines zeg, ziet er niet uit als de werkplaats van een hobbyist. Ben jij ook professioneel meubelmaker oid?

cnc werk ziet er gaaf uit en voegt veel toe. Hoe nautkeurig en klein kun je daarmee frezen?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
@mcarma; De vanvlakdiktebank die ik gebruik heeft een spiraalas met heel veel kleine mesjes.
De machine heeft absoluut geen moeite met het kopshout. Nadeel is wel dat het laatste stukje versplinterd, maar daar hou ik rekening mee.
En net wat je zelf ook aangeeft, met een bandschuurmachine krijg je de plank nooit zo strak en vlak.
@meron; Nee, ik ben geen professioneel meubelmaker. Ik ben toch echt een hobbyist. En de machines zijn er ook niet van vandaag
op morgen gekomen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de hobby door de jaren heen wel wat uit de "klauwen" is gelopen.
De cnc machine is tot op (ongeveer) 1/50 mm nauwkeurig. Het kleinste freesje waar ik tot nu toe mee gewerkt heb is 0,5 mm.
Dit priegelwerk heeft niet mijn voorkeur.
@Sang; Tot op heden heb ik van het probleem dat jij ondervind met de Rotex geen probleem. Zelfs niet na het intensieve schuren zoals je op het filmpje hebt gezien.
Wel zit ik er aan te denken om volgend jaar een vlakschuurmachine aan te schaffen van minimaal 35 cm breed.

Bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.