Snijplank

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Mooie en chique chaos Jan.
Zo zie je maar dat er ook nog ontwerpen aan je fantasie ontspruiten die er nog niet waren (toch?)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik had jullie verteld dat ik voor mezelf nog een uitdaging had ten aanzien van de snijplanken,
de 3D kubus snijplank.
Tussen de bedrijven door ben ik hier mee bezig geweest en op dit moment zit het eindresultaat in de lijmklemmen.
Van het hele proces heb ik een aantal foto's gemaakt, die ik hier met jullie wil delen.

Voor deze snijplank heb ik de houtsoorten wengé, kersen en haagbeuk gebruikt.
Ik ben begonnen met het maken van een aantal "bladen". De wenge en kersen bladen 20mm dik en 4 haagbeuk bladen van 10mm.
3D Nieuw (1).jpg

De 2de stap van het verlijmen van de wenge en kersenbladen tussen de haagbeukbladen.
3D Nieuw (2).jpg

Daarna de zaag ingesteld op 60 graden en zagen maar...
3D Nieuw (3).jpg

Dan de zaag weer instellen op 90 graden en de hoekjes eraf zagen.
3D Nieuw (4).jpg

Alle strookjes moeten aan een exacte maatvoering voldoen. Zo moet de hoogte exact 34,7 mm zijn en de breedte exact 20mm.
Dan de stoken volgens een patroon verlijmen.
3D Nieuw (5).jpg

Na (weer) vlakken en schuren de strips zagen die het eindresultaat gaan vormen. Hier staan de strips rechtop.
3D Nieuw (6).jpg

Elke 2e strip moet nu om de vertikale as gedraaid worden om het eindresultaat te krijgen.
Op de volgende foto liggen de strips weer vlak en zijn voorzien van lijm.
3D Nieuw (10).jpg

Nu is het een kwestie van rechtop zetten, lijmklemmen plaatsen, 24 uur wachten, vlakken, schuren en oliën.
En die foto heb ik ook nog niet...
Wordt vervolgd.

Groet,
Jan
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Wow, even zitten lezen in dit topic. Niet alleen planken maken is verslavend, het kijken hoe Maja het doet ook ;-)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Goed. Het is zover...
Na het uit de lijmklemmen halen, was het vlakken en schuren.
Het schuren doe ik in 5 etappes; korrel 80, 150, 240, 320 en als laatste 400.
De randjes werk ik handmatig bij met een schuurblokje.
Daarna gaat de snijplank bij mij in een paraffine oliebad.
Na het bad komen er 4 rubber dopjes onder met een rvs schroef en als laatste het brandstempel met mijn logo.
En dan nu het resultaat waar ik best wel trots op ben;
3D Nieuw (11).jpg

3D Nieuw (12).jpg

Bedankt voor het lezen en jullie gewaardeerde reacties!

Fijne dagen,
Jan
 
P

Pel

Guest
Prachtige plank Jan, vooral het 3D effect is bijzonder mooi.

Groet Pel.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Heel erg knap! Het is duidelijk waar je je inspiratie haalt, en met jou nog honderden anderen.. Maar het op hetzelfde niveau uitvoeren is nog een ander paar mouwen, petje af!
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik heb net je topic zitten doorlezen, Jan, en vind het erg mooi wat je maakt! Vooral de 'bolle' 3d-versie, de chaos en je allerlaatste meesterstuk vind ik indrukwekkend! Het maakt me ook heel benieuwd met wat je verder nog bedenkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.