Snijplank

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zeer netjes!
Kopshout is trouwens absoluut geen vereiste voor een snijplank. Voor een slagersblok waar grote hakmessen en brute kracht aan te pas komt is het misschien wat anders, maar daar zijn de kopshouten planken die we hier vaak voorbij zien komen ook niet geschikt voor. Veel te dun en niet het juiste hout.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Vandaag weer 2 snijplanken afgewerkt. Je hebt gelijk Rick, het is verslavend.
Op de foto's staan ze uit te druipen van de paraffine olie.

Snijplanken (2).jpg

Snijplanken (3).jpg

Snijplanken (4).jpg

Vanavond het brandstempel erin ...

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Het is even een poosje stil geweest maar dat wil niet zeggen dat ik snijplanken meer heb gemaakt.
Voor het vlakken gebruik ik tegenwoordig de Hammer A3-31 met spiraalschaaf. Dat geeft toch wel een prachtig schaafbeeld.
Hier twee foto's van de laatste creaties...

Snijplank #18.jpg

Snijplank #19.jpg
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Afgelopen week een opdracht gekregen om een snijplank te maken met de initialen van de persoon erin.
Eerst een paar ontwerpen gemaakt en uiteindelijk heeft de klant voor dit ontwerp gekozen

Voorbeeld 1.jpg

De basis snijplank is inmiddels gereed

Snijplank (2).jpg

Nu de inlay nog verlijmen en dan frezen.

Groet,
Jan
 
P

Pel

Guest
Ik zou de planken met notenolie behandelen, omdat er voedsel op komt, het is m.i. niet goed voor de gezondheid als je paraffineolie of gekookte lijnolie op huishoudelijke gebruiksvoorwerpen smeert.

Groet pel.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat paraffineolie niet goed zou zijn voor de gezondheid.
Zou je dit kunnen onderbouwen?
Het oliën van planken heeft al veel stof tot discussie doen opwaaien.
Ik gebruik heel bewust geen notenolie. Dit in verband met eventuele allergische reacties.

Groet,
Jan
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik las ooit ergens op dit forum dat druivenolie het ''beste'' was. Dat is gewoon te koop bij de AH voor een paar euro in een groenachtige fles
 
P

Pel

Guest
Ik weet dat notenolie geschikt is voor consumptie, maar of paraffineolie goed is voor consumptie daar heb ik toch zwaar mijn twijfels over? Ik zou zeggen Google paraffineolie maar eens.

Groet Pel.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Wat het beste product is om een snijplank mee te behandelen, daar doe ik geen uitspraak over.
Ieder hanteert zo zijn eigen product, met zijn eigen argumenten om het te gebruiken.
De paraffine olie die ik persoonlijk gebruik is de olie van Ikea, speciaal voor dit doel gemaakt en geproduceerd.
Als het slecht zou zijn voor de gezondheid, dan zou dat feit allang bekend zijn.
Notenolie, druivenpitolie, kokosolie, het zal allemaal wel zijn voor en nadelen hebben.
Op sommige websites lees ik zelfs dat snijplanken in de tungolie worden gezet.

Voor mij is de gebruikerservaring met de olie van Ikea uitstekend.
Misschien een idee om een apart draadje te openen voor snijplankolie, de gebruikerservaringen en de voor en nadelen van een product.
Lijkt mij bijzonder leerzaam.

Groet,
Jan
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik gebruik ook deze olie van ikea, prima neutraal product en speciaal hiervoor bedoeld:

NEDERLANDS 6De houtolie SKYDD is bedoeld vooronbehandelde of eerder met olie behandeldehoutproducten die worden gebruikt bij debereiding of het serveren van voedsel.Regelmatig invetten met olie maakt dat dehouten producten beter bestand zijn tegenvetvlekken, vuil en vocht. Omdat het houtminder makkelijk vocht opneemt, neemt dekans op barsten ook af. De producten blijvendaardoor langer schoon en netjes, waardoorde levensduur toeneemt.GEBRUIK VAN DE OLIEBreng de olie aan met een lapje, een doekvan microvezels of keukenpapier. Gebruikvoldoende olie en vet het product in. Verwijderovertollige olie. Herhaal de hele behandelingna 24 uur. Vet het product daarna regelmatigin. Hoe vaak hangt af van de frequentiewaarmee je het gebruikt, en waarvoor hetwordt gebruikt.VEILIGHEID EN MILIEUDe houtolie SKYDD is een witte mineraalolie(paraffineolie). Bevat geen oplosmiddelen enis geheel gifvrij. De olie heeft geen scherpegeur en geeft geen smaak af aan voedsel datmet de ingevette houten producten in contactkomt. Gebruikte doekjes kunnen bij hethuishoudafval. Ze zijn niet zelfontbrandend.De olie is bedoeld ter bescherming van hethout en niet als levensmiddel. Doorslikken vaneen kleine hoeveelheid olie is niet schadelijk,maar kan een laxerend effect hebben. Neembij inslikken van een grotere hoeveelheidcontact op met een arts.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Natuurlijk is paraffineolie slecht voor je - als je er drie liter achter elkaar van drinkt of zo. Net als 10 liter water, of een hele fles jenever, of een glas autobenzine. Maar je krijgt ook benzine binnen van je handen (direct, via de huid, of indirect, als je vervolgens met de handen waar je mee getankt hebt je boterham eet), en dat is al meer dan je aan paraffineolie binnenkrijgt als iets op een snijplank die met paraffineolie geïmpregneerd is snijdt.

Uit oogpunt van gezondheid zou ik geen enkel probleem hebben met paraffineolie in een snijplank - wel vanwege het feit dat het niet uithardt en dus nooit permanent in je hout blijft zitten. Dat doet gekookte lijnolie (of gekookte tungolie) wel, en walnoten- of druivenpitolie ook, hoewel minder goed dan lijnolie. En uitgeharde gekookte lijnolie is volgens mij (nog) minder risicovol dan paraffineolie (de harders in lijnolie worden in de uithardende oliematrix - feitelijk een soort hars of 'plestik' - opgenomen en zijn dan in het hout 'opgesloten').
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Commentaar van Henk is altijd verhelderend, vind ik.
Een ander aspect is de optische kwaliteit. Welke van deze oliën geeft de meest neutrale kleur, vergeelt of vergeelt niet en maakt wel of niet donkerder. Is daar in het algemeen iets over te zeggen, of ligt dat ook nog aan de soort hout en hangt het misschien zelfs af van de richting waarin het hout is gebruikt.
Het zou prachtig zijn als we dit in tabelvorm konden uitwerken, maar misschien bestaat zoiets al. Iemand hier ervaring mee of kennis van?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Iets van een tabel met verschillende houtsoorten en met welke soort olie het behandelt is met een foto erbij zou wel erg handig zijn, maar wel veel werk...
 

Huub Schaeks

Nieuw lid
17 dec 2012
1
0
Nog even over de schadelijkheid van parafineolie. Het eerste flesje dat ik kocht, kocht ik in de apotheek. Voor inwendig gebruik stond er op. Valt vermoedelijk wel mee met die schadelijkheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.