Snijplank

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Mooi, dat kleur verloop naar het midden toe.
Had die deur zoveel verschillende houtsoorten/kleurverschillen?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Mooi, dat kleur verloop naar het midden toe.
Had die deur zoveel verschillende houtsoorten/kleurverschillen?

Ik heb alleen hout van de deur zelf gebruikt. Dus, ja, de kleurverschillen komen van het hout zelf.
Er waren ook twee houtsoorten in verwerkt, merbau en meranti.
Het resultaat vond ik ook heel verrassend en fraai.

Deze snijplank wordt ook niet verkocht en niet gebruikt. Het blijft op deze manier een leuke herinnering.
Daarnaast vraag ik mij af of het merbau op den duur niet gaat "bloeden".

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Top Jan, echt heel mooi. Houdt de stofzuiger ondertussen nog stand? ��

Dank voor het compliment! En de afzuiger van Felder? Wat een ontzagwekkend beest!! Dat ik jaren eerder moeten doen.
Een hoop lawaai, maar bijna alle schaafsel en zaagsel gaat direct de afzuiging in.

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Een snijplank als cadeau voor een huwelijk.
Hoe bijzonder en origineel wil je het hebben.
Het bruidspaar was zeer content met de snijplank.

Haagbeuk PF (3).jpg

Haagbeuk PF (5).jpg

Haagbeuk PF (6).jpg

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Mijn grote voorbeeld, mtmwood, had deze snijplank al eens gemaakt. Vond het persoonlijk een hele fraaie snijplank.
Nu zelf ook maar eens gemaakt van noten en esdoorn.

IMG_20181004_121154882_HDR.jpg

Groet,
Jan
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Dat is weer een hele mooie Jan.

En maar even een vraagje of meer,

Ik wil er eerdaags ook een aantal maken voor me zelf en familie, maar dat mooie verschillende hout (essen, noten e.d ) is niet te krijgen in mijn buurt.

Mijn vraag, waar haal jij dat mooie hout, en haal je dan direct een hoop van allerlei soorten tegelijk, of bekijk je het per snijplank.

Welke maten qua houten balkjes zijn het beste om te kopen.

Het is hier een beetje van, als ik eens een paar mooie balkjes ergens zie vragen ze gerust 20 a 50 euro of meer per balkje 5x5 van nog geen meter lang,
heb ik er zeg maar 8 nodig dan kost een snijplank wel erg veel om te maken voor mij, dan is de lol er snel af.

Die houthandel bij mij om de hoek is ook niet erg meer geïnteresseerd in een kleine klant als ik, dus dat gaat een beetje over nu.

Ik hoop dat je mij en anderen een beetje op weg kan helpen.

tja, die mooie vlakbank moet toch wel wat meer gebruikt worden.


Greets Sky.
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dank voor jullie complimenten!

@Skybiker; Ik heb het geluk dat er bij mij in de buurt twee mooie fijnhouthandelaren zitten, die beide een ruim aanbod van fraai hout hebben.
Ik haal geregeld meerdere soorten hout voor een x-aantal snijplanken. Vaak zijn dat "balken" van 2 duim dik, ongeveer 20 - 25 cm breed.
De prijs is altijd afhankelijk van het soort hout. Voor een mooie balk notenhout betaal ik ook 250 euro. Daar maak ik dan ongeveer 5 en met wat geluk 6 snijplanken van (van hetzelfde soort hout) die ik verkoop voor 90 euro het stuk.
Tja, en welke maten zijn het beste om te kopen... In principe maakt de dikte en / of de breedte niet uit.
Als ik snijplanken van 4 cm dik maak, dan zaag ik de balken af op een lengte van 60 cm. Voor een snijplank van 5 cm dik gebruik ik lengtes van 70 cm.
En inderdaad Rob, zo'n mooie vlak- vandiktebank als jij hebt, moet je meer gebruiken.

Balken hout.jpg

Succes en groet,
Jan
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Tja Jan, nu snap ik het, dat zijn wat andere balkjes dan waarna ik op zoek was.

Dus om leuke snijplanken te maken moet dan ook maar een Hammer N4400 aanschaffen, (zit toch al in de planning) en gaan denken om ook maar zo'n bundel hout als op je foto aan te schaffen.

Bedankt voor de duidelijke uitleg, mijn volgende stap is wat mooi hout in een redelijke straal van mijn werkplaats te gaan zoeken.

En die vlakbank gaat zeker nog overuren maken, ben al weer aardig hersteld na een flinke klapper in mijn hoofd, heb er nog steeds een troebel oog en uitval in mijn vingers van, maar het wordt steeds beter.


Greetzzz Sky.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Of je koopt af en toe een boompje dat je laat verzagen.... als je wat ruimte heb kun je (afhankelijk van de dikte) na een ruim jaar al hout gebruiken
ik heb sommige delen op 23 mm laten zagen, die zijn na een goed jaar al aardig droog
Nu liggen ze binnen, heb ik er latten van gezaagd ( drogen ze nog sneller) en over een maandje of 2 gaan ze door de vlak/vandikte bank en kun je leuke dingen maken

Peer, Kers, Noten, Meidoorn, Plataan... voorlopig heb ik genoeg :)
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Nog een vraagje Jan, hoe belangrijk is het vocht percentage voor het aan te kopen hout voor een snijplank, komt dit net zo nauw als hout voor een meubel ? zeg dat ik ga beginnen met blokjes van 5x5x4 om mijn eerste plank te gaan maken. (geen losse blokjes, de opbouw snap ik wel)

@Toxiq, helaas heb ik de ruimte niet over, en als snijplanken maken echt zo verslavend is als Jan het verteld, moet ik rekken gaan plaatsen om ze op te slaan, :cool:
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vochtpercentage is echt wel een dingetje
Als dat niet laag genoeg is bestaat de kans dat je lijmverbindingen opengescheurd worden (been there, done that)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Aan deze snijplank wordt de laatste hand gelegd.
Het lijkt redelijk simpel maar het heeft de nodige bewerkingen achter de rug.
Zodra hij helemaal gereed is post ik hier nog een foto.
Snijplank schaduw (1).jpg
Snijplank schaduw (2).jpg
Snijplank schaduw (3).jpg
Snijplank schaduw (4).jpg
Ook deze snijplank is naar een voorbeeld van MTMWood.

Groet,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.