Snijplank

P

Pel

Guest
Ik zou bij god niet weten hoe ik aan zo'n plank moest beginnen Jan, het duizeld me voor mijn ogen, kan er ook geen enkele logische volgorde in vinden.

Groet Pel.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Wat ik me afvroeg: als je verschillende houtsoorten gebruikt, zorgt dat bij gebruik niet voor snellere scheuring? Omdat de ene soort anders reageert op vocht of temperatuur? Of heeft de olie genoeg afgedicht?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Normaal gesproken reageert de ene soort anders op vocht en temperatuur als de andere soort. Helemaal correct, maar.....
Het hout dat ik gebruik voor mijn snijplanken is in de eerste plaats goed droog.
Daarnaast is het in mijn schuur altijd minimaal 13 graden.
Een snijplank staat vaak in de keuken. In huis schommelt de temperatuur tussen de 16 en 22 graden. Oke, tijdens hele warme zomers kan het oplopen tot 25 - 26 graden.
Op zich zijn dit geen schokkende temperatuursschommelingen. Ook omdat deze schommelingen geleidelijk verlopen.
Tevens adviseer ik altijd om de snijplank niet in het zonlicht te plaatsen. Achter glas, in de zon lopen de temperaturen wel degelijk zeer snel op.

Echt vochtig worden de snijplanken ook niet meer. Afnemen met een vochtig doekje is over het algemeen voldoende.
Tot op heden heb ik 1 snijplank terug gehad ivm scheuren. Bij doorvragen bleek de snijplank in de afwasmachine te zijn geweest...
Tja, daar kunnen weinig houten producten tegen.

Groet,
Jan
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In de vaatwasser geweest en de lijm niet losgelaten?
Combinatie van een eco programma en hele goede lijm?
Net de chaos plank nog eens goed bekeken, petje af. Dit soort planken verdienen een plekje aan de muur als kunstwerk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou bij god niet weten hoe ik aan zo'n plank moest beginnen Jan, het duizeld me voor mijn ogen, kan er ook geen enkele logische volgorde in vinden.

Groet Pel.


Door te doen word je er wel handiger mee Pel, een goed begin is om onderzetters met het zelfde principe te maken
Dan kun je klein oefenen
 
P

Pel

Guest
Ik heb het voorlopig te druk met een ander leer curve, eens dat onder de knie, kan ik misschien eens een poging gaan wagen om een plankje te lijmen.

Groet Pel
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@maja158, prachtige snijplanken!
Is het ook te doen om een (eenvoudige) kopshouten snijplank te maken met hoofdzakelijk handgereedschap.
Welke donker gekleurde houtsoorten zouden geschikt zijn en met elkaar combineren om een snijplank van te maken?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dank voor jullie mooie woorden! :eek:

Is het ook te doen om een (eenvoudige) kopshouten snijplank te maken met hoofdzakelijk handgereedschap.
In principe is het te doen, maar ik geef het je niet graag te doen...

Welke donker gekleurde houtsoorten zouden geschikt zijn en met elkaar combineren om een snijplank van te maken?
Begrijp ik je goed dat je alleen donker gekleurde houtsoorten wilt gebruiken?
Wel, amerikaans noten en wenge zijn donkere houtsoorten. Ebben ook, maar dat is bijna niet te betalen.
Maar waarom zou je met alleen donkere houtsoorten willen werken? Vaak gebruikt men twee of meer contrasterende houtsoorten voor een mooi effect.

Groet,
Jan
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Het vlakken is dan de grootste uitdaging denk ik?
De houtsoorten mogen wel iets contrasteren, maar niet te veel zwart/wit dambord effect zeg maar.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
@maja158, prachtige snijplanken!
Is het ook te doen om een (eenvoudige) kopshouten snijplank te maken met hoofdzakelijk handgereedschap.
Welke donker gekleurde houtsoorten zouden geschikt zijn en met elkaar combineren om een snijplank van te maken?

Jazeker, met handgereedschap lukt het ook. Heb eens 1 gemaakt van beuken, en had op voorhand wat schrik om dat kopshout te schaven, maar viel tot mijn verbazing heel goed mee. Eerst met roffelschaaf ruw vlakken, dan met scherpe zoetschaaf. Wel de verste kant beetje afschuinen om geen uitbreeksels (is dat een woord?) te hebben.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik ben misschien wat strikt, maar voor snijplanken gebruik ik bij voorkeur hout van noten en vruchtenbomen. Ik zie vaak dat men eiken gebruikt, maar dat lijkt me niet handig. Komt dat een beetje onbeschermd in aanraking met ijzer/water/warmte, dan heb je een probleem.

Kopshouten planken gaan bij mij gewoon door de vandiktebank. Strookje dwars ervoor en erachter lijmen, niet teveel in 1 keer afnemen en dat gaat voortreffelijk. Gezien bij de snijplankengoeroe mtmwood (Rus, woont/werkt heel ver weg in het oosten, tegen de Oeral of zo) op YT. Kijk eens naar wat van zijn planken (heeft eigen website en een stel winkels) om te zien welke donkere houtsoorten in aanmerking komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.