Snijplank

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik deed mijn planken voorheen gewoon volledig lijmen
dan voor de helft over de vlakbank dan 180 graden en de ander helft er overheen (met een kleine overlap)
weinig afname per keer, ging bij mij altijd prima
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
@Ronald;
Vraag 1 heeft Toxiq al beantwoord (bedankt Jeroen) en het antwoord op vraag 2 is nee.
Omdat de snijplank volledig verzadigd is zal het effect wat jij benoemd niet optreden.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Heel blij met de nieuwe Hammer A3-41.
De snijplanken kunnen nu breder worden dan 30 centimeter en daar maak ik dan ook meteen gebruik van.
Op de foto een snijplank met forse afmetingen van padoek en essen.

Snijplank muur (1).jpg

Het blijft heerlijk werk om te doen, die snijplanken maken.

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Mooi metselwerk. Heb je veel last van uitbreken op het einde van het bord als het door de vandikte bank gaat?

Kort antwoord; Ja.
Wat langer antwoord; Op het moment dat het een kopshouten snijplank is en hij gaat over de vlakbank, dan breken er op het eind stukken af. Ongeacht de houtsoort.
Bij de ene soort breekt er meer af als bij de andere.'Ik hou hier echter rekening mee door bij de laatste verlijming als laatste een stukje afvalhout te lijmen.
Dit kan van van alles zijn; vuren, multiplex, mdf, maakt niet uit. Het verlijmde afvalstukje voorkomt uitbreken van het hout van je snijplank.
Na het vlakken en de eerste gang grof schuren, zaag ik het afval stukje eraf.
Deze manier werkt voor mij uitstekend.

Groet,
Jan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Is jouw Hammer vlak en van dikte bank uitgerust met tersa messen of met een silentpower as met spiraal messen. Ik ben benieuwt of dit een groot verschil uitmaakt.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
De bank is voorzien van een spiraalas met heeeel veel messen.
Of het een groot verschil maakt ten opzichte van de "normale" messen weet ik niet, ik heb daar geen ervaring mee.
De vorige vlak vandiktebank was ook voorzien van een spiraalas...

Groet,
Jan
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik durf het persoonlijk niet aan om een kops houten snijplank door mijn A3 met 3 brede messen te sturen. Even googelen en je komt echt op talloze verhalen uit waarbij er zware klappers gemaakt worden wanneer de messen vast slaan in een kops werkstuk. Met een Hammer is het risico misschien wel wat minder omdat het allemaal toch wat zwaarder is uitgevoerd en stabieler draait, maar toch... Bij de silent power as heb je een andere snijhoek, dat is een heel ander verhaal uiteraard.
 

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
67
1
België ,
Prachtig werk , heb ook al veel van mtw wood gezien ,en ik begin volgende week ook
met het proberen van en snijplank met inleg , ook volledig in en testfase .

mvg
Cnc Albert
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik neem jullie mee naar een stukje upcycling.
Vorige week heb een deur uit mijn woning verwijderd.
Zijdeur weg (1).jpg

Deze deur was overbodig omdat het toegang gaf tot de achterkant van de wasmachine, droger en diepvriezer.
Zijdeur weg (3).jpg

De verwijderde deur is vervangen door een muur.
Zijdeur weg (7).jpg

Omdat ik niet zo van weggooien hou, heb ik van de onderzijde van de deur maar een snijplank gemaakt.
Snijplank deur (1).jpg

Snijplank deur (2).jpg

Persoonlijk vond ik het resultaat heel verrassend. Een bijzonder fraaie kleurschakering van licht naar donkerbruin.
De snijplank is wat de deur was; gewichtig...

Groet,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.