kistje van olijfhout

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Na de nodige klussen in huis weer even tijd gehad om een cadeau voor iemand te maken.
Bij Rick een stuk olijfhout gekocht. Zelf had ik nog wat restjes ebben liggen.
Lastig hout om mee te werken dat olijf, zachte en heel harde stukken wisselen elkaar af.
Maar goed, uiteindelijk wel gelukt.

Groet Jos

2015-01-11.jpg

2015-01-11a.JPG

2015-01-11b.jpg

2015-01-11c.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mooi klusje tussendoor Jos! Fraai hout, ik heb ook nog wat olijfhout liggen, je brengt me op een idee;)
Hoe heb je het deksel gemaakt? Ingelegd in een sponninkje?

Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Heel mooi kistje! Maar wat is dat olijfhout inderdaad een lastig stukje hout om te bewerken.

Hoe heb jij dit aangepakt? Ik heb laatst een "eenvoudige" snijplank van olijf gemaakt, eenvoudig tussen aanhalingstekens want het schaven viel vies tegen. De draad ging alle kanten met behoorlijk wat uitbreeksels als gevolg.
Uiteindelijk is het gelukt door met een tandschaaf het hout aan te vallen en vervolgens glad te schaven, dit alles haaks op de draad
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ben ook wel een beetje boel geintresseerd hoe het dekseltje in elkaar steekt dus joppe vertel eens ........
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Heel mooi !!

Olijfhout heeft een prachtige tekening. Gisteren toevallig een klein potje gedraaid met wat kleine restjes olijfhout (handig wanneer je een houthandel hebt;)) ....
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Bedankt voor alle positieve reacties.
De afwerking van het kistje bestaat alleen uit maar 2 lagen danisch oil.
De deksel is gemaakt met een dubbele sponning. Op deze manier heeft het paneeltje alle ruimte om te kunnen werken zonder dat er ergens een lelijke kier ontstaat.
Ik heb even een tekening gemaakt om het verder te verduidelongeijken.
P1050975.JPG
Het hout was lastig om te bewerken. Het enige wat hielp was om het gereedschap echt heel scherp te hebben. Tussen door dus regelmatig weer even aanzetten.
de maten van het kistje zijn ongeveer 27,43 bij 18,62 en de hoogte is 13,52.

Groet Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.