Een nieuwe draaibank in 2015

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hallo.

Ik ben op zoek naar advies van ervaren draaiers die me kunnen helpen de voors en tegens te kunnen wegen bij de aanschaf van een nieuwe draaibank. Ikzelf ben verre van een ervaren draaier. Ik heb m’n eigen houtwerkplaats en maak (veelal) meubels in opdracht van de klant. Heel zelden moet ik wel eens iets draaien maar dat werk is verwaarloosbaar. Ik heb een machine maar die mag de naam draaibank niet dragen. De aanschaf van een nieuwe machine zal voor mijn eigen plezier zijn en niet in eerste instantie om inkomsten te genereren. Vaak heb ik reststukken hout die eeuwig op de plank blijven liggen, of vaker zelfs, de kachel in gaan en ik denk met regelmaat dat er wel wat leuks uit te draaien valt. De machine moet redelijke capaciteit hebben en ik heb wel een zwak voor het (eventuele) buiten boord draaien.

Vacmarc 175/ Oneway 1640 voors en tegens.
(of waardige alternatieven?)

We blijven allemaal dromen en zo ook ik. Gedurende het komend jaar zou ik graag een andere draaibank aanschaffen. Er worden hier in de regio op de “marktplaats” variant legio tweedehands banken aangeboden maar zelden één die aan de wensen voldoet. Vaak industrieel/ mega groot, afgeragd of incompleet, morse taper 1 of 3 etc.etc Het aanbod voor degelijke nieuwe machines is enigszins beperkt. Nova, Record, Jet en Oneway hebben dealers in Finland, waarvan sommigen op 7 of 8 uur rijden bij mij vandaan. In het dorpje Nokia 8 kilometer van waar ik woon zit Finland’s Vicmarc importeur. Je raad het al… Voor mij een goede reden voor een vicmarc te kiezen.

Prijzen worden op zijn website niet vermeld (wel voor accessoires en die liegen er niet om..) maar ik ben van plan eens te informeren. Ik ben een jaar of wat geleden op een Zondag eens naar het adres gereden om er te kijken en het is een regulier woonhuis aan een meer in the middle of nowhere. Er stond een schuur op het erf maar ik betwijfel of ze er een showroom hebben met banken. accessoires hebben ze op voorraad liggen, zo meld de website. http://www.sorvinlastu.fi/vicmarc.html Anyway, ik wil de man bellen en zien waar het schip strand.

Het ziet er naar uit dat de Oneway een 15cm langer bed heeft en standaard over variabel speedcontrol beschikt maar niet over de mogelijkheid om buiten boord te draaien. Wel is er meer ruimte tussen het center en het bed (203mm vs 180mm bij de Vic). Bij de Vicmarc weet ik niet of een variabele snelheids-regelaar als standaard aangeboden word. Naast de accessoires die standaard bij de Vic 175 meekomen zou ik ook graag een chuck en een 400mm toolrest aanschaffen eveneens als bij de Oneway trouwens. Bij de Oneway dealer in Finland worden op de website de prijzen in tegenstelling tot de Vicmarc gewoon vermeld. http://www.onewood.fi/verkkokauppa/product_catalog.php?c=77&s=4 Wat me ook enigszins tegen staat is dat bij de Oneway het onderstel het een A vorm betreft wat dan natuurlijk betekend dat het ook aan de draaiers zijde uitsteekt en dus in de weg kan staan? De Vicmarc heeft aan de draaiers zijde geen uitstekende onderdelen.

Ik hoop dat er iemand is die ervaring heeft met een van de genoemde machines of misschien een voor mij onbekend alternatief kan aandragen?

Groet, Maurice
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Maurice,kijk eens bij Killinger: www.killinger.de
Ik weet dat de eigenaar, Michael Muehlhaueser en de bekende (huis)draaier Martin Adomat vorig jaar een paar dagen op een beurs in Finland hebben gestaan. Misschien dat ze inmiddels een Finse vertegenwoordiging hebben. Het zijn goede en degelijke machines, de kop is draaibaar en dus geschikt om buitenboord mee te draaien.
Ik heb zelf een 1450SE sinds een half jaar staan en ben er zeer tevreden mee. Werd compleet gemonteerd en getest thuis bezorgd op een pallet voor dezelfe prijs als bij dealers waar je hem zelf moet ophalen en monteren!
Er zijn diverse forummers hier die een Killinger bezitten.
Je kunt ze altijd mailen of bellen en Herr Muehlhaeuser is zeer correct en behulpzaam in zijn antwoorden en adviezen.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Dag Pieter,

Na wat googlen ben ik erachter dat Killinger inderdaad verkoop punten heeft hier. Ik zal deze machines zeker meenemen in mijn overwegingen. Ik heb specifiek gekeken naar een 1500SE die volgens mij qua vermogen en afmetingen overeen komt met de eerder genoemde banken.

Dank voor de reactie!

Vanzelfsprekend nog steeds open voor meerdere inmenging/ meningen. Heeft er iemand ervaringen met de Oneway of Vicmarc?

Met een Groet, Maurice
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In jouw geval zou ik 'verkrijgbaarheid' zeker hoog op de lijst van eisen zetten. En dan is een Vicmarc, als je het geld er voor over hebt helemaal geen slechte keuze (en dat was het understatement van de week).
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik heb sinds 2 jaar naar volle tevredenheid de Killinger km3000.
Vergeet niet als je voor een Killinger gaat rechtstreeks bij de fabriek een prijs te vragen, dat kan je wel wat euro's schelen en de machine wordt inderdaat goed ingepakt bij je thuis afgeleverd. Ook de nazorg (indien nodig) is goed in orde.

Veel succes met de verdere zoektocht.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
@ Henkverhaar: het is inderdaad een belangrijke factor maar (het gemak van de afstand tot de aanschaf van) is voornamelijk service gerelateerd. De Oneway dealer is zo'n zes uur rijden maar tja, voor de aanschaf van zo een machine die me hopelijk tot vele jaren trouwe dienst is valt een ritje in het niet natuurlijk. De Killinger word verkocht zo'n vier uur rijden van hier. Ik wil er nog wel één ding over zeggen... Sinds mijn tien jaar woonachtig zijn te Finland is mijn idee van afstand drastisch veranderd. Voor een ritje naar mijn schoonmoeder zit ik 13 uur achter het stuur, om maar wat te noemen. Een ritje van vier, zes of acht uur (ironisch; one way ;)) op zoek naar een machine is goed te doen in mijn opzicht. Desalniettemin probeer ik me wel zo goed mogelijk voor te bereiden door onderzoek te doen via het internet en hier op ons forum.

@rien1: Dank voor de tip! Zal ik zeker doen.

@Marcel: Dank voor de reactie. Had in de post van...was het gister? de waves post al gezien dat je op een Vicmarc draait. (dacht er twee te spotten, één binnen en één buiten) Ik had ook gelezen dat Phil er mee gestopt is en nu Killinger voert. Ik ben me enigszins bewust naar een indicatie betreft Vicmarcs prijzen van een Duitse Dealer maar over het algemeen liggen prijzen (voor wat dan ook) hier aanzienlijk hoger. Ik zal me moeten laten informeren. Voordat ik dit doe wil ik me eerst bewust zijn van wat mijn alternatieven inclusief de benodigde accessoires kosten.

Ik heb nu gezien dat op de Oneway ipv buitenboord, aan de andere zijde een chuck kan worden geplaatst. Wel benodigd dit een extra bed aan de linker kant.
Screen Shot 2015-01-13 at 08.34.32.jpg
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De oneway heeft nog een outboard ding:

obt.jpg

werkt prima! Hierop zie je nu een riserblock, waardoor je dezelfde banjo en beitelsteun kan gebruiken als aan de andere kant van de kop. Ook je losse kop kan je dan gewoon gebruiken.
Maar er is ook een enorme banjo en beitelsteun voor zodat je geen riser nodig hebt.

Als je graag outboard grote stukken wil draaien (zoals op de foto) is 1,5 PK eigenlijk te weinig. Als je outboard wil draaien om uit te hollen heb je hier wel genoeg aan.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hoi Ronald,

De foto ziet er veelbelovend uit! Je schrijft over pk's en eigenlijk heb ik daar niet zoveel weet van. De Vicmarc is 1,1 kw en heeft volgens mij 1,5pk. De Oneway 1640 heeft standaard 1,1kw (dan ook 1,5pk?) en als optie 1,5kw voor een meerprijs van 300€. Hoeveel pk zou 1,5kw zijn... K'zal het eens googlen.
De foto die je geplaatst hebt is trouwens een 2436 zie ik nu, nu ik het even nagezocht heb. Misschien is zo'n outboard niet verkrijgbaar voor de 1640.

Dank voor je reactie!
Groet, Maurice
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Ronald,

De foto ziet er veelbelovend uit! Je schrijft over pk's en eigenlijk heb ik daar niet zoveel weet van.

1 kW is 1,36 PK. PK is een term uit de de steentijd, tegenwoordig drukken we vermogen uit in Watt.

Vaak wordt bij machines het opgenomen vermogen vermeld. Dat is afhankelijk van de efficiëntie van de motor en eventuele transmissie meer dan het daadwerkelijk afgegeven vermogen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
PK is een term uit de de steentijd, tegenwoordig drukken we vermogen uit in Watt.

Nou, dat valt wel mee hoor - onze PK was net zo hard en expliciet gedefinieerd/vastgelegd als de Watt, alleen niet in standaard SI eenheden. Er is niet voor niks een vaste omrekenfactor tussen PK en kW. Het probleem met dit soort 'omwentelingen' is altijd dat het tijd kost voor mensen hun opgebouwde begrip van eenheid hebben omgerekend van de ene grootheid naar de andere - net als met een overstap van gulden naar euro (waar dan nog allerlei stiekeme inflatiezaken als extra moeilijkheid bij kwamen kijken ;-) ).
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Heb het eventjes opgezocht. Ter ons aller informatie:

1,1 kilowatts = 1,4751243 hp en 1,5 kilowatts = 2,01153313 hp
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Nou, dat valt wel mee hoor - onze PK was net zo hard en expliciet gedefinieerd/vastgelegd als de Watt, alleen niet in standaard SI eenheden. Er is niet voor niks een vaste omrekenfactor tussen PK en kW. Het probleem met dit soort 'omwentelingen' is altijd dat het tijd kost voor mensen hun opgebouwde begrip van eenheid hebben omgerekend van de ene grootheid naar de andere - net als met een overstap van gulden naar euro (waar dan nog allerlei stiekeme inflatiezaken als extra moeilijkheid bij kwamen kijken ;-) ).

Haha, je hebt gelijk. Maar wie drukt er nu nog de waarde van iets uit in guldens?
Het is erg makkelijk als iedereen hetzelfde gebruikt. En als we dat doen dan zullen we het er snel over eens zijn dat Watt dan handiger is dan PK's toch?

Nu nog die verdraaide Amerikanen van hun imperiale stelsel afpraten...
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Nou ben ik met mijn 46 jaar oud natuurlijk min of meer afkomstig uit de steentijd maar niet van gisteren... :)
3PK is 2250 W = 2,2 kW. Maar daar ging mijn opmerking niet over. Mijn punt was dat als je ver van het center aan het draaien bent, bv een stuk van 70 cm diameter, dan is 1.5 PK (= 1,1 kW = 1125 W) niet veel. Omdat het moment (kracht x positie/afstand, voor de liefhebber) daar veel groter is dan dichtbij het center...

Overigens gebruiken Vicmarc en Oneway beiden nagenoeg dezelfde frequentieregelaars en motoren en zijn ze beiden van hoge kwaliteit. Beiden ook hebben een prachtig glad bed. Zo glad zelfs dat, toen ik na het poetsen ik de losse kop een zet naar achteren gaf en deze uit zichzelf nog doorgleed en uit de bank op de grond flikk.. viel. grumpf... handwiel kapot...

Ik gebruik oa een Vicmarc (300) en een oneway (2436). De verschillen in kwaliteit zijn niet groot en zijn eigenlijk terug te brengen tot persoonlijke voorkeuren. Bij de Vicmarc zit de beitelsteun zeer strak in de banjo. Dit zorgt ervoor dat ervoor dat je iets minder last hebt van vibraties van de beitel maar soms is het erg lastig wisselen als je nat hout draait. De beitelsteun van de Oneway klem je met een snelspanner zeeer goed vast. Dit zorgt ervoor dat je snel van beitelsteun kan wisselen. De schuine poot van de oneway heeft mij nog nooit in de weg gestaan. Wel de bedieningsknoppen die op een lange arm gemonteerd zijn, de arm is weg inmiddels. De knoppenkast heeft nu 2 magneten. Vind ik makkelijker, vooral bij het outboard draaien...

Verder is er een verschil in de afstelling van de beveiligingen in de frequentieregelaars. Bij de Vicmarc mag je rausdauwen tot je werkstuk stilstaat (zoals het de Aussies betaamt) de Amerikanen schakelen de motor uit als je overbelast. Je moet dan even 20 seconden wachten en dan mag je weer verder...

Om van poullie te wisselen heb je bij Vicmarc eigenlijk 3 handen nodig en bij de Oneway gaat dit heel makkelijk met een handeltje waarmee je de motor optilt.

tja... nog meer?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Nou ben ik met mijn 46 jaar oud natuurlijk min of meer afkomstig uit de steentijd maar niet van gisteren... :)
3PK is 2250 W = 2,2 kW. Maar daar ging mijn opmerking niet over. Mijn punt was dat als je ver van het center aan het draaien bent, bv een stuk van 70 cm diameter, dan is 1.5 PK (= 1,1 kW = 1125 W) niet veel. Omdat het moment (kracht x positie/afstand, voor de liefhebber) daar veel groter is dan dichtbij het center...

Beste Ronald, vast niet van gisteren maar je maakt toch een denkfout waar mijn ingenieurshart jeuk van krijgt ;)

Je maakt een vergissing tussen koppel/moment en vermogen.
Het benodigde koppel [Nm] wordt bepaald door de kracht maal de arm, en wordt dus groter naarmate de diameter van je werkstuk toeneemt.
Het vermogen is het product van het moment maal de rotatiesnelheid. Nu heb ik geen ervaring met het draaien van hout maar ik veronderstel dat je bij een grote diameter met een lager toerental werkt? Hierdoor neemt het benodigd vermogen weer af.
Veronderstelt dat de snijsnelheid en spaanafname gelijk blijft ongeacht de diameter is het dus niet zo dat je voor een groter werkstuk meer vermogen nodig hebt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat Ronald bedoelt is dat hoe groter het werkstuk, hoe eenvoudiger het is om het met een guts en een 'harde hand' je werkstuk tegen de kracht van de motor in stil te zetten. Oftewel, hoe zwaarder de motor moet zijn om fatsoenlijk te kunnen draaien (afgezien van het rondgedraaid krijgen van het werkstuk zelf).

Denk ik.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Dat zal zeker invloed kunnen hebben.
Echter heeft een groter object ook met inertie en zal het (net als een vliegwiel) moeilijk worden afgeremd als het eenmaal op snelheid is.
Vandaar dat het logisch is om een grote draaibank ook met een (iets) zwaardere motor uit te rusten om het werkstuk vlot op snelheid te krijgen en ook (in het geval van een elektrische rem) deze ook weer tot stilstand te laten komen.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Gaan we haren trekken..? ;) :rolletjes:

Bedankt Ronald, da's nuttige informatie die je daar verstrekt. Had inderdaad op je foto al gezien dat de knoppenkast aan de zijkant (bij het buitenboord draaien) was geplakt.

Nu, check this.
Ik heb gebeld met allen (Killinger, Oneway en Vicmarc te Finland en.. De beste man uit het dorp verderop die Vicmark verkocht stopt ermee. Hij is 75 en vind het wel welletjes geweest. Momenteel heeft hij nog 1 VL150 staan and that's it. De beste man kocht eerder rechtstreeks uit Australië en moest ze per vijf of zes inkopen. Hij verwees me, zoals hij bij de sporadische andere bellers doet, naar Vicmarks importeur in Denemarken. Ik weet dat de btw daar 25% is (bij ons 24%) dus dan zou Duitsland eventueel een betere optie zijn. Als ze bereid zijn te verzenden dat is natuurlijk.(vanuit DK in ieder geval wel) Uit Duitsland zou dit waarschijnlijk dan drechselstube zijn. De Oneway dealer vertelde me dat zij geen machines in voorraad hebben en dat een eventueel bestelde machine uit Duitsland komt en dat de klant voor de verzending betaald. Accesoires hebben ze ook niet op voorraad. En, je raad het al... Voor Killinger geld precies hetzelfde behalve dan dat de prijzen die zij hanteren inclusief verzending tot Helsinki bedraagd. Het grootste nadeel is, vind ikzelf, dat ik geen van de machines in levende lijve zien kan. Mijn volgende stap is.. om eens in Duitsland te informeren of ze bereid zijn naar Finland te verzenden. Dus googlen maar weer naar Duitse verkopers van Vicmarc, Oneway en Killinger. Dus ook naar Oneway en Killinger, eventhough er hier retailers zijn, om eens e kijken of er dan ietsje van de prijs af kan. Als ik vragen mag, waar heb jij je Vic en Oneway aangeschaft Ronald?

Met een groet, Maurice
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Ik heb geen ervaring met de genoemde merken dus kan weinig toevoegen, er zit een producent in Zweden die maakt de Ligno ik heb hem zelf, prijstechnisch wellicht duurder maar met vervoerkosten inclusief wellicht een alternatief die zit voor jou circa 650 km verderop.

Zie de website www.lignolathe.com.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Wat Ronald bedoelt is dat hoe groter het werkstuk, hoe eenvoudiger het is om het met een guts en een 'harde hand' je werkstuk tegen de kracht van de motor in stil te zetten. Oftewel, hoe zwaarder de motor moet zijn om fatsoenlijk te kunnen draaien (afgezien van het rondgedraaid krijgen van het werkstuk zelf).

Denk ik.

dank je Henk! :)

@ Maurice
de Oneway komt van Oneway Mark Terhorst www.oneway-europa.com hij spreekt ook engels (een beetje zoals in de TV serie 'Allo Allo" :) Misschien heeft hij nog wel een demonstratiemachine staan!
De Vicmarc komt van Martin Weinbrecht http://www.drechselstube.de/
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.