Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Een nieuwe draaibank in 2015

Hallo.

Ik ben op zoek naar advies van ervaren draaiers die me kunnen helpen de voors en tegens te kunnen wegen bij de aanschaf van een nieuwe draaibank. Ikzelf ben verre van een ervaren draaier. Ik heb m’n eigen houtwerkplaats en maak (veelal) meubels in opdracht van de klant. Heel zelden moet ik wel eens iets draaien maar dat werk is verwaarloosbaar. Ik heb een machine maar die mag de naam draaibank niet dragen. De aanschaf van een nieuwe machine zal voor mijn eigen plezier zijn en niet in eerste instantie om inkomsten te genereren. Vaak heb ik reststukken hout die eeuwig op de plank blijven liggen, of vaker zelfs, de kachel in gaan en ik denk met regelmaat dat er wel wat leuks uit te draaien valt. De machine moet redelijke capaciteit hebben en ik heb wel een zwak voor het (eventuele) buiten boord draaien.

Vacmarc 175/ Oneway 1640 voors en tegens.
    (of waardige alternatieven?)

We blijven allemaal dromen en zo ook ik. Gedurende het komend jaar zou ik graag een andere draaibank aanschaffen. Er worden hier in de regio op de “marktplaats” variant legio tweedehands banken aangeboden maar zelden één die aan de wensen voldoet. Vaak industrieel/ mega groot, afgeragd of incompleet, morse taper 1 of 3 etc.etc Het aanbod voor degelijke nieuwe machines is enigszins beperkt. Nova, Record, Jet en Oneway hebben dealers in Finland, waarvan sommigen op 7 of 8 uur rijden bij mij vandaan. In het dorpje Nokia 8 kilometer van waar ik woon zit Finland’s Vicmarc importeur. Je raad het al… Voor mij een goede reden voor een vicmarc te kiezen.

Prijzen worden op zijn website niet vermeld (wel voor accessoires en die liegen er niet om..) maar ik ben van plan eens te informeren. Ik ben een jaar of wat geleden op een Zondag eens naar het adres gereden om er te kijken en het is een regulier woonhuis aan een meer in the middle of nowhere. Er stond een schuur op het erf maar ik betwijfel of ze er een showroom hebben met banken. accessoires hebben ze op voorraad liggen, zo meld de website. http://www.sorvinlastu.fi/vicmarc.html Anyway, ik wil de man bellen en zien waar het schip strand.

Het ziet er naar uit dat de Oneway een 15cm langer bed heeft en standaard over variabel speedcontrol beschikt maar niet over de mogelijkheid om buiten boord te draaien. Wel is er meer ruimte tussen het center en het bed (203mm vs 180mm bij de Vic). Bij de Vicmarc weet ik niet of een variabele snelheids-regelaar als standaard aangeboden word. Naast de accessoires die standaard bij de Vic 175 meekomen zou ik ook graag een chuck en een 400mm toolrest aanschaffen eveneens als bij de Oneway trouwens. Bij de Oneway dealer in Finland worden op de website de prijzen in tegenstelling tot de Vicmarc gewoon vermeld. http://www.onewood.fi/verkkokauppa/p...g.php?c=77&s=4 Wat me ook enigszins tegen staat is dat bij de Oneway het onderstel het een A vorm betreft wat dan natuurlijk betekend dat het ook aan de draaiers zijde uitsteekt en dus in de weg kan staan? De Vicmarc heeft aan de draaiers zijde geen uitstekende onderdelen.

Ik hoop dat er iemand is die ervaring heeft met een van de genoemde machines of misschien een voor mij onbekend alternatief kan aandragen?

Groet, Maurice
    There, I said it

Maurice,kijk eens bij Killinger: www.killinger.de
    Ik weet dat de eigenaar, Michael Muehlhaueser en de bekende (huis)draaier Martin Adomat vorig jaar een paar dagen op een beurs in Finland hebben gestaan. Misschien dat ze inmiddels een Finse vertegenwoordiging hebben. Het zijn goede en degelijke machines, de kop is draaibaar en dus geschikt om buitenboord mee te draaien.
    Ik heb zelf een 1450SE sinds een half jaar staan en ben er zeer tevreden mee. Werd compleet gemonteerd en getest thuis bezorgd op een pallet voor dezelfe prijs als bij dealers waar je hem zelf moet ophalen en monteren!
    Er zijn diverse forummers hier die een Killinger bezitten.
    Je kunt ze altijd mailen of bellen en Herr Muehlhaeuser is zeer correct en behulpzaam in zijn antwoorden en adviezen.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Dag Pieter,

Na wat googlen ben ik erachter dat Killinger inderdaad verkoop punten heeft hier. Ik zal deze machines zeker meenemen in mijn overwegingen. Ik heb specifiek gekeken naar een 1500SE die volgens mij qua vermogen en afmetingen overeen komt met de eerder genoemde banken.

Dank voor de reactie!

Vanzelfsprekend nog steeds open voor meerdere inmenging/ meningen. Heeft er iemand ervaringen met de Oneway of Vicmarc?

Met een Groet, Maurice
    There, I said it

In jouw geval zou ik 'verkrijgbaarheid' zeker hoog op de lijst van eisen zetten. En dan is een Vicmarc, als je het geld er voor over hebt helemaal geen slechte keuze (en dat was het understatement van de week).

Ik heb sinds 2 jaar naar volle tevredenheid de Killinger km3000.
    Vergeet niet als je voor een Killinger gaat rechtstreeks bij de fabriek een prijs te vragen, dat kan je wel wat euro's schelen en de machine wordt inderdaat goed ingepakt bij je thuis afgeleverd. Ook de nazorg (indien nodig) is goed in orde.

Veel succes met de verdere zoektocht.

Maurice ik heb twee vicmarcs300. Zijn erg goed maar ook erg duur geworden door o.a. De hoge koers van de Australische dollar. Zo zelfs dat de engelse importeur Phil Irons er mee gestopt is en overgegaan is op de Killinger die hij zeer goed aanprijst. Succes met de keuze.
    Marcel

@ Henkverhaar: het is inderdaad een belangrijke factor maar (het gemak van de afstand tot de aanschaf van) is voornamelijk service gerelateerd. De Oneway dealer is zo'n zes uur rijden maar tja, voor de aanschaf van zo een machine die me hopelijk tot vele jaren trouwe dienst is valt een ritje in het niet natuurlijk. De Killinger word verkocht zo'n vier uur rijden van hier. Ik wil er nog wel één ding over zeggen... Sinds mijn tien jaar woonachtig zijn te Finland is mijn idee van afstand drastisch veranderd. Voor een ritje naar mijn schoonmoeder zit ik 13 uur achter het stuur, om maar wat te noemen. Een ritje van vier, zes of acht uur (ironisch; one way ) op zoek naar een machine is goed te doen in mijn opzicht. Desalniettemin probeer ik me wel zo goed mogelijk voor te bereiden door onderzoek te doen via het internet en hier op ons forum.

@rien1: Dank voor de tip! Zal ik zeker doen.

@Marcel: Dank voor de reactie. Had in de post van...was het gister? de waves post al gezien dat je op een Vicmarc draait. (dacht er twee te spotten, één binnen en één buiten) Ik had ook gelezen dat Phil er mee gestopt is en nu Killinger voert. Ik ben me enigszins bewust naar een indicatie betreft Vicmarcs prijzen van een Duitse Dealer maar over het algemeen liggen prijzen (voor wat dan ook) hier aanzienlijk hoger. Ik zal me moeten laten informeren. Voordat ik dit doe wil ik me eerst bewust zijn van wat mijn alternatieven inclusief de benodigde accessoires kosten.

Ik heb nu gezien dat op de Oneway ipv buitenboord, aan de andere zijde een chuck kan worden geplaatst. Wel benodigd dit een extra bed aan de linker kant.
    Screen Shot 2015-01-13 at 08.34.32.jpg
    Laatst gewijzigd door Botte Bijl; 13-01-15 om 07:42.
    There, I said it

De oneway heeft nog een outboard ding:

obt.jpg

werkt prima! Hierop zie je nu een riserblock, waardoor je dezelfde banjo en beitelsteun kan gebruiken als aan de andere kant van de kop. Ook je losse kop kan je dan gewoon gebruiken.
    Maar er is ook een enorme banjo en beitelsteun voor zodat je geen riser nodig hebt.

Als je graag outboard grote stukken wil draaien (zoals op de foto) is 1,5 PK eigenlijk te weinig. Als je outboard wil draaien om uit te hollen heb je hier wel genoeg aan.
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Hoi Ronald,

De foto ziet er veelbelovend uit! Je schrijft over pk's en eigenlijk heb ik daar niet zoveel weet van. De Vicmarc is 1,1 kw en heeft volgens mij 1,5pk. De Oneway 1640 heeft standaard 1,1kw (dan ook 1,5pk?) en als optie 1,5kw voor een meerprijs van 300€. Hoeveel pk zou 1,5kw zijn... K'zal het eens googlen.
    De foto die je geplaatst hebt is trouwens een 2436 zie ik nu, nu ik het even nagezocht heb. Misschien is zo'n outboard niet verkrijgbaar voor de 1640.

Dank voor je reactie!
    Groet, Maurice
    There, I said it

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Botte Bijl Bekijk Berichten
    Hoi Ronald,

De foto ziet er veelbelovend uit! Je schrijft over pk's en eigenlijk heb ik daar niet zoveel weet van.
    1 kW is 1,36 PK. PK is een term uit de de steentijd, tegenwoordig drukken we vermogen uit in Watt.

Vaak wordt bij machines het opgenomen vermogen vermeld. Dat is afhankelijk van de efficiëntie van de motor en eventuele transmissie meer dan het daadwerkelijk afgegeven vermogen.

Forum Rechten