Kunstwerk Mons 2015

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Voor de liefhebbers heb ik nog een wit canvas staan, ik noem het "emoties en vraagstelling" startprijs €20.000 iemand? :p
Je bent te laat.

Ergens in een Canadees stadshuis hangt al een blank canvas. Kostte iets v.e. 400.000 dollar. Als ik nu alleen nog eens de naam herinnerde kon ik een foto tonen. Jullie zullen het voorlopig met het volgende moeten doen als vrije interpretatie:









Zoiets was het ongeveer.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@Geert: bij de meubels haalde ik 75%, de foute antwoorden daar had ik op voorhand over getwijfeld, bij de apen haalde ik 100% :D

Ach ja, over kunst valt eindeloos te discussiëren. Sommige mensen staan er ook gewoon meer voor open. Dit heeft vaak met opvoeding te maken denk ik. Mijn grootvader was kunstschilder en iedereen bij ons kwam dus al op heel jonge leeftijd in aanraking met kunst, zijn veel naar musea geweest en zo. Op één of andere manier hebben we er in onze familie allemaal in meer of mindere mate een zwak voor. Sinds mijn grootvader is er echter geen noemenswaardig talent meer geweest in de familie. Ik weet behoorlijk wat te smaken zowel klassiek als modern, maar er wordt ook een hoop rommel gemaakt. Ik heb ook al een boel zaken gezien die door de kunstbobo's de hemel werden ingeprezen maar die mij totaal niks deden.
Rommel is er altijd al gemaakt, ook ten tijde van de klassieke schilders en andere kunstenaars. En de kostprijs, zoals met alles: "wat de gek er voor geeft".

Pablo Picasso kreeg ooit op z'n donder van een klant dat hij echt veel geld vroeg voor een tekening die in slechts enkele seconden gemaakt was. Picasso's antwoord was simpel: je betaald voor alle jaren van oefening en ontwikkeling die vooraf gegaan zijn aan deze tekening.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Dit is mijn laatste, ik kan het niet laten.

Om de kracht van kunst te illustreren:

Toen de VN veiligheidsraad te New York de oorlog tegen Irak in 2003 aankondigde, werd het schilderij Guernica van Picasso dat daar hangt afgedekt.
Guernica staat voor de verschrikking van oorlog. Picasso heeft deze oorlog en de vele anderen die er op volgde niet kunnen verhinderen.
Maar de blik van het schilderij was toch ondraagbaar voor de "wereldleiders", het liet hen niet koud.
Wie naar Guernica blijft kijken kan geen oorlog starten.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Een boeiend onderwerp: kijken of oordelen.
Het kan allemaal op ons mooie forum.
Kijken, maar hoe en waar let je op?
Oordelen, maar op grond van welke uitgangspunten en criteria?
Bij het zien van het werk van (zie ook zijn website)Arne Quinze moest ik denken aan een spinnenweb in trechtervorm in een boom - een ragfijne toelatingspoort naar de schuilplaats van de spin (zie foto)
Vormen die je ook tegenkomt bij Quinze zei het anders uitgewerkt.
Een vorm die ik ook zag in de binnenstad van Hamburg - grote banken en winkelketens - een staaltje architectuur en design van de bovenste plank - vast goed doorgerekend - maar toch die zelfde soort vorm van spin, Quinze en Hamburg.
De vorm als een soort hoorn (des overvloeds) zie foto Hamburg.

vak2009 056.jpg

houtdraaien 2011 382.jpg



Ik moest ook denken aan enkele boekjes van J.J.Beljon die ik te leen kreeg om te lezen.
Voor een groep houtdraaiers heb ik toen een korte samenvatting gemaakt.
Het boek gaat over maken van en kijken naar werk van driedimensionale werkstukken.
Eerst: welke techniek heeft de maker toegepast.
Daarna: hoe kijken we daar naar.
Ik geef toe het is een zeer beknopt stuk. De kern is de techniek van vormgeving en het herkennen van lijnenspel.
Gezamenlijk bieden ze ons een mogelijkheid te kijken naar kunst en de uitbeelding op ons in te laten werken.
Het blijft oefenen met deze begrippen: welke technische vorm is gekozen en welke herkenning roept het bij mij op.
Ik hoop, dat we met elkaar hier iets aan hebben - gewoon heel practisch.
Vriendelijke groet, (zie artikel hieronder)
Jan Pranger.

Bekijk bijlage Woodworking boeken Beljon.doc

houtdraaien 2011 380.jpg
 
Laatst bewerkt:

jans

Nieuw lid
28 jan 2009
23
0
essen be.
Met deze reactie "Niets is zo leuk dan met een ander zijn geld spelen (of morsen ) !! " ga ik er van uit dat dit kunstwerk ook inderdaad 5 jaar te zien is in al zijn glorie .
En niet bij de eerste en de beste regenbui en een beetje wind tegen de vlakte gaat , of moet ontmantelt worden .Heeft deze kunstenaar /ontwerper / maker hiervoor de nodige garantie's geboden aan de opdracht gever ? .
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jan de fotos zijn van 2011. Het is een onderdeel van een grote gevel boven winkels en bankgebouwen. Maakt deel uit van het gebouw. Let vooral op de geometrische vormen die deel uit maken van de constructie en zie hoe vloeiend de lijnen zich verengen in een soort trechter/slurf en wegloopt in het niets.
Een boeiend spel voor de ogen. Met veel respect voor de technici, die dit ontwerp/design/kunststuk/architectuur hebben uitgevoerd.
vr.gr. Jan Pranger.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die vortex in dat gebouw is fantastisch, maar is dit niet gewoon een technische demonstratie?
Er is mogelijk een kunstenaar die het getekend heeft, al heeft het niets origineels. En dan zijn er ingenieurs die het uitwerken en berekenen, fabrieken die de onderdelen geautomatiseerd bouwen en arbeiders die het ter plekke monteren. Een indrukwekkende technische demonstratie, maar waar is de kunst of de hand van de kunstenaar vraag ik mijzelf dan?

Het werk van Arne Quinze is in dezelfde lijn vind ik.

Had Michelangelo zijn David enkel geschetst, door een 3d artist laten bouwen in 3d en dat door een CNC machine laten uitfrezen in Marmer. Technische demonstratie ja, kunst niet zo zeker.
Op zich is daar niets mis mee indien het geprijsd is in verhouding met het werk dat eraan was, zoals bij eender welke constructie. Maar voor zo iets een astronomisch bedrag vragen dat totaal niet in verhouding is met het geleverde werk is niet verdedigbaar.
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Arne Quinze was deze week te gast in een TV programma. Hij was enorm aangedaan door het feit dat alles stuk was gegaan. Blijkbaar is alles begonnen met een auto die tegen het kunstwerk was gereden, daarna nog een halve storm er bovenop... Hij gaat trouwens zelf de kosten vergoeden van de afbraak stond vandaag in de krant.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Er was gisteren een debat over op de radio hier, de oppositie wil de €400000 volledig terug.

Dat van die auto heeft hij hiervoor nog niet verteld in interviews, eerst was er sprake van vandalisme wat niet waar bleek te zijn, dan een balk van slechte kwaliteit, nu de storm.

De constructie is gewoon veel te licht gebouwd denk ik, dat een storm, een schok, een aardbeving of één slechte balk het kan neerbrengen is een kwestie van een technisch gevaarlijk ontwerp. Een houten kunstwerk van hem in Shanghai had ook structurele problemen gehad volgens een medewerker van hem (die hij nu voor de rechter daagt voor leugens)
Daar was het volgens Arne de fout van termieten...
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
In Nederland betaalden we iemand 50 duizend euro om een stuk vloer in een museum in de pindakaas te smeren. Zo ga je niet met hout om en zo ga je niet met eten om. Het is decadentie ten top.

Ben ik niet met je eens Jaap. Die 50.000 euro die men spendeerde is geheel verdedigbaar: het was namelijke Pindakaas gemaakt van goud !!! :rolleyes:

peanut butter.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.