Mijn eerste echte project: TV meubel

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Hierbij doe ik verslag van mijn eerste echte zelfgemaakte meubel. Eerst heb ik een 3d tekening gemaakt in sketchup, daarna ben ik op zoek gegaan naar materialen om dit tv meubel te maken.

2com1ki.jpg


Ik had nog een restbalkje vuren van 69*44mm, deze heb ik gebruikt om de poten van te maken. Verder zag ik toevallig op Marktplaats een gratis MDF plaat langskomen, hier vlakbij. Zat wel behang op, dus dat heb ik eraf gestoken. Ook had ik ook nog een plaat triplex staan die ik heb gebruikt voor de achterkant. Helaas bleek de MDF plaat maar een meter breed in plaats van de gebruikelijke 1,22 meter, waardoor ik net het bovenblad er niet uit kon halen.
Mijzelf op een Festool invalzaag getrakteerd, stond al langer op mijn verlanglijstje. Nou is mijn budget voor gereedschap niet zo groot, dus heb ik er wel een tijd voor moeten sparen, des te fijner om mee te werken als je ‘m dan daadwerkelijk hebt gekocht. Dus ben ik maar meteen begonnen toen ik mijn zaag binnen had.

21m7047.jpg


De poten heb ik afgetekend met een zwaaihaak en vervolgens grof op maat gestoken met een scherpe beitel. In eerste instantie wou ik deze met de decoupeerzaag maken, maar dat bleek niet te gaan. Bovenste twee centimeter heb ik recht gehouden om de montage makkelijker te maken.

24zdw7n.jpg


Plaatmateriaal op maat gemaakt met mijn nieuwe invalzaag. Eerste zaagsnede was iets scheef van de lijn, de latere panelen waren precies op maat.

dmvblf.jpg

1zlgdah.jpg


Raamwerk voor de voorkant gelijmd en gespijkerd. Nieuwe klemmen van de Action gebruikt, werkt erg goed vind ik. Je kan ze dan wel wat minder aanspannen, maar laten ook geen sporen na in het hout i.t.t. traditionele klemmen. Ging uiteraard ook niet in een keer goed, had niet diep genoeg voorgeboord waardoor het kopse MDF een klein barstje had. Al doende leert men zeg ik maar :)

2qwojzc.jpg

Netjes in de haak. Voor hoe ver mijn winkelhaak haaks is ;)

1z2px1i.jpg

Het op maat gemaakte plaatmateriaal.

2cni6px.jpg

De dag erna de zijpanelen afgetekend, hierin de gleuven voor de planken en de achterplaat gefreesd. De rondingen van het frezen heb ik weggestoken met een beitel.

2s9zifk.jpg

Proefpassen

2gwawd5.jpg

10sduhh.jpg

De boel in elkaar lijmen en spijkeren. Had liever schroeven gehad omdat dat wat meer aantrekt, maar mijn vader had mijn assortimentsdoos nog. Een plank bleek niet volledig in de gleuf te gaan wat bij het proefpassen wel het geval was. Waarschijnlijk per ongeluk omgedraaid, voortaan toch maar een duidelijke paring aanbrengen. Hierdoor had ik een klein gleufje tussen de lat aan de onderkant en de zijkant.

5v8acg.jpg

Paste net niet, aan dit soort dingen zie je dat dit toch wel dat enige ervaring mist. Uiteindelijk de rechter lat een beetje bijgeschaafd en de linkerkant goed in de polyesterplamuur gezet. Zie je niks meer van nu, hopen dat het niet gaat scheuren.

Ondertussen de achterkant op maat gemaakt, zijkantjes iets taps geschaafd zodat deze makkelijk in de gleuven gleed. Met een gatenzaag van 60mm een gat geboord net onder de middenplank voor kabels en stekkers.

24ay9zl.jpg

Hier is het meubel al bijna klaar. Bij de plaatselijke DHZ zaak een stuk mdf van 122*45mm laten zagen, hoef dan niet de hele plaat te nemen. Ook meteen alvast het lijstwerk voor de bovenkant meegenomen, voor de onderkant hadden ze die ik had uitgezocht niet. Bovenblad heb ik passend gezaagd, steekt rondom 3,5 centimeter uit zonder het lijstwerk. Nog even snel een gleuf in de onderkant gefreesd, vervolgens vastgelijmd en vastgespijkerd. Poten eronder, begint al mooi vorm te krijgen zo.

2wlrr7c.jpg

Even naar de bouwmaat gereden, het juiste lijstwerk voor de onderkant gehaald, grondverf en rollertjes. Spijkergaatjes met polyester plamuur dichtgezet en alles grondig machinaal geschuurd, daarna gegrond. Was nog wel even klooien met de verstekken, daar ben ik geen held in.

Vandaag voor de tweede keer gegrond, nog twee aflaklagen in RAL9001 en dan ben ik voorlopig klaar. Wil er ook nog deuren voor gaan maken, maar dat komt later wel. Eerst maar eens bedenken hoe die eruit komen te zien. Wat betreft het ontwerp, ik heb mij laten inspireren door andere meubels in huis, een kastje van omstreeks 1910 en een buffetkast uit de jaren ’30, daar een soort van combinatie van gemaakt. Qua maatvoering heb ik mijn oude tv meubel aangehouden. Achteraf gezien had het ook wel wat kleiner gekund.

Niet gek voor een beginner dacht ik zo. Hopelijk hebben jullie genoten van mijn verslag, zoals ik ook geniet van de mooie dingen die jullie maken en laten zien hier.

Indien er interesse is kan ik ook het ontwerp uploaden.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het resultaat mag gezien worden.
Goed gedaan en doe zo verder.
Tipje: maak heel wat foto's van dezelfde stand en neem de beste om op de forum te plaatsen. Ze zijn wat onscherp, maar ik zie wat je gedaan hebt.
Dikke pluim.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leuk project

Foto's kunnen inderdaad beter (al is het maar om nog meer te showen met je werkstuk ;-)

wss heb je ze met een telefoon gemaakt (niks mis mee) zorg voor voldoende licht (dat scheelt een hoop) de camera moet langer belichten om de foto te kunnen vastleggen, doordat je niet goed stil staat wordt de foto bewogen/onscherp

hou de camera/goed stil ! veel mensen lopen al weg als de camera nog bezig is :)
Ergens een steuntje zoeken wil daar nog wel eens goed bij helpen
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Helaas heb ik geen losse camera, maar ik zal proberen in het vervolg wat duidelijkere foto's te maken. Op mijn telefoon leken ze nog wat met dat kleine scherm, eenmaal op de computer waren ze wat minder. Morgen ga ik de tweede laag lakverf aanbrengen, zal daarna proberen om een beetje scherpe foto's te maken van het eindresultaat.
Ik wil er ook nog twee deurtjes voor maken, dus als iemand nog goede ideeën heeft hoor ik het graag. Vlakke deurtjes vind ik te saai, maar weet niet precies wat dan wel...
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
103g2lx.jpg

Zo ziet het meubel eruit na de eerste laklaag. Wilde eigenlijk de eindlaag gister al doen, maar de eerste laag was nog niet goed genoeg uitgehard waardoor schuren niet gaat.

m9vdoh.jpg

65d1rp.jpg


Latje voor de deuren alvast (na)gemaakt, best goed gelukt al zeg ik zelf. Wederom gemaakt uit restjes, begonnen met een restje sierplint, maar door het vele schaven om het juiste model te krijgen bleef er te weinig dikte over, daarom maar op een strookje triplex gelijmd.

Qua deuren ga ik denk ik toch maar eenvoudige paneeldeuren maken, daarvoor al een groeffrees besteld. Zat nog te kijken voor lijmklemmen die lang genoeg zijn om de deurtjes te klemmen maar dat werd me toch even te gek.

Hopelijk zijn de foto's wat duidelijker dit keer, echt scherp krijg ik ze niet met mijn iPhone 4.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Als ik het goed begrijp is “de voorkant van de zijkant” (dat heeft ongetwijfeld een meubelmakersterm) opgebouwd uit een stukje ‘kopse’ MDF-plaat (die de eigenlijke zijkant vormt) aan de buitenzijde, met daar een plankje MDF loodrecht tegengeplakt aan de binnenzijde. Als ik het zo herlees snap ik het zelf niet meer :) ...

Enfin, het is wat je in detail op deze foto laat zien:

5v8acg.jpg


En waar je dus ook de door jezelf aangehaalde ‘fout’ laat zien doordat deze aansluiting niet naadloos is.

Hoe heb je dat weggewerkt? Allez, je zegt “de rechter lat een beetje bijgeschaafd en de linkerkant goed in de polyesterplamuur gezet” maar dat begrijp ik niet goed (ligt uiteraard aan mij :) ). De rechterkant is toch de ‘schone kant’ van MDF? Hoe kan je dat schaven (zonder te eindigen met een ~vezelvod~ qua structuur)? En daarna dan de beide flanken (flink?) in de plamuur gezet om de naad weg te werken?

Kan je me trouwens ook ne keer zeggen welke ‘polyesterplamuur’ je hebt gebruikt?

Fraai kastje overigens – helemaal mijne stijl (Lees: die van mijn vrouw – ik zou alles vol Ikea zetten om meer tijd te hebben om met de Lego te spelen; euh, om met mijn zoon te spelen, bedoel ik)
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Hoe heb je dat weggewerkt? Allez, je zegt “de rechter lat een beetje bijgeschaafd en de linkerkant goed in de polyesterplamuur gezet” maar dat begrijp ik niet goed (ligt uiteraard aan mij :) ). De rechterkant is toch de ‘schone kant’ van MDF? Hoe kan je dat schaven (zonder te eindigen met een ~vezelvod~ qua structuur)? En daarna dan de beide flanken (flink?) in de plamuur gezet om de naad weg te werken?

Kan je me trouwens ook ne keer zeggen welke ‘polyesterplamuur’ je hebt gebruikt?

Fraai kastje overigens – helemaal mijne stijl (Lees: die van mijn vrouw – ik zou alles vol Ikea zetten om meer tijd te hebben om met de Lego te spelen; euh, om met mijn zoon te spelen, bedoel ik)

Ik heb de rechter lat voor zover mogelijk bijschaaft, je eindigt inderdaad met een open structuur waardoor je op een gegeven moment niet verder kan schaven. Vervolgens de plamuur aangemaakt, dit op de kopse kant van het mdf op het linker latje gesmeerd, met de rechter lat als aanslag om het geheel glad te krijgen. Dit heb ik in meerdere dunne lagen gedaan, waardoor je op een gegeven moment ook het rechter latje weer "dicht" maakt. De boel vervolgens goed glad geschuurd, waardoor het weer vlak is, loopt nog wel een millimeter af naar het randje, maar dat zie je eigenlijk alleen als je het echt weet. Hopelijk is het een beetje duidelijk.
Ik heb alabastine polyesterplamuur gebruikt, had dat nog staan. Als het goedkoop moet kan je ook polyesterplamuur kopen bij de Action tegenwoordig, helemaal niet gek gezien het zo goedkoop is. Alabastine is wel wit i.t.t. die van de Action, wat makkelijker is met schilderen.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Dat is duidelijk, bedankt.



(****Plaatst alabastine poly-plamuur op het winkellijstje...****)
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Achteraf gezien had ik beter de hoek andersom kunnen maken, dat de spleet aan de zijkant zit in plaats van de voorkant. Ook had ik beter de onderste plank 18mm breder kunnen maken, dan was de spleet onder de sierlijst gekomen in plaats van bovenop. Zo zie je maar weer, dat je in de praktijk het meest leert.

Bekijk bijlage TV-meubel.skp
Voor de liefhebber het 3d ontwerp als Sketchup bestand.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Achteraf gezien had ik beter de hoek andersom kunnen maken, dat de spleet aan de zijkant zit in plaats van de voorkant. Ook had ik beter de onderste plank 18mm breder kunnen maken, dan was de spleet onder de sierlijst gekomen in plaats van bovenop. Zo zie je maar weer, dat je in de praktijk het meest leert.

Bekijk bijlage 24768
Voor de liefhebber het 3d ontwerp als Sketchup bestand.


Usernaamvergeten,
Al doende leert men. Toch knap gedaan en een mooi gebaar om de tekening te plaatsen.
Dit waardeer ik zeker.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Heel veel motiverende reacties, dank daarvoor! Ik heb het meubel vandaag de laatste laklaag gegeven, ik zal morgen proberen bij daglicht een paar foto's te maken. Ook ga ik verder met de deurtjes, ik heb hiervoor al stroken MDF op de juiste breedte gezaagd. Vandaag mijn groeffrees binnen gekregen, nou blijkt deze 15 mm diep te gaan terwijl 5-10 mm al diep genoeg is om het paneel stevig in de deuren te krijgen. Moet maar even kijken hoe ik dat oplos.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_1032.jpg

Alvast een deurtje in de maak. Wie geen lange lijmklemmen heeft moet improviseren, dus twee blokjes hout op een plank laminaat geschroefd en daar de lijmklemmen opgezet. Frezen van de gleuf was een beetje gedoe omdat het freesje wat ik besteld had niet helemaal de goede bleek, maar uiteindelijk is het toch gelukt op een freesfoutje na.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_1035.jpg
IMG_1036.jpg
Deurtjes afgehangen, best aardig gelukt. Linker deurtje is perfect, rechter is iets scheluw verlijmd helaas. Linker deurtje heeft ook al een schuifje gekregen, rechter moet nog een meubelslotje krijgen en dan kan ik ze gaan aflakken.

Valt nog niet mee om een beetje acceptabele foto's te maken met mijn iPhone 4... Hopelijk kunnen jullie een beetje zien hoe het eruit ziet. Ik vind het resultaat helemaal niet gek voor mijn eerste echte meubelprojectje.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ziet er gaaf uit. Ook mijn complimenten dat je je tekening deelt.

De TV staat op een plankje om je laklaag niet te beschadigen?

Groetjes,

E
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ziet er gaaf uit. Ook mijn complimenten dat je je tekening deelt.

De TV staat op een plankje om je laklaag niet te beschadigen?

Groetjes,

E

Dat klopt inderdaad. En wat betreft de tekening, daar heb ik toch wel wat uurtjes ingestoken dus het zou zonde zijn als anderen daar geen gebruik van kunnen maken :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.