Electra aanleggen is garaga tbv knutselhok :-)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heeft ook mijn gedachten gekruist.
Dan moet ik toch extra ruimte creeren door latten op het frame te schroeven
Dan nog moet die kabel toch vast zitten en voorzien van een buis, dan moet ik dus ook verdeelpunten (lasdozen) toepassen en die gaan er natuurlijk niet achter passen ?! tenzij ik nog dikktere latten (balkjes) ga plaatsen
 
A

Athanor

Guest
Naar mijn idee kun je die prima tussen de plaat en de folie plaatsen zonder een extra ruimte te creeeren, als je dat in het midden tussen twee stijlen doet past de isolatie zicht op die ene cm wel aan... toch?


Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat ligt er aan welke isolatie gebruik (hard of zacht)
Daarbij komt nog het probleem dat de leidingen dan los liggen
Of ik moet ze op de wand schroeven voordat ik die plaats
Bijkomend probleem is dat de kabel dan een vrij scherpe hoek moet maken, iets wat afgeraden word ivm kabelbreuk
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Stof, tjsa, dat zal je overal gaan krijgen, onoverkomelijk op een plek waar gewerkt wordt. Niet allen op het opbouw buiswerk maar op op het french cleat syteem boven de werkbank.. Op het opbouw schakelmateriaal.. Dat zou alleen maar mee wegen als je voor het laten drogen van je werkstuk een ventilator op de werkbank wil gaan zetten. Maar dat lijkt me toch niet.

Als je het leidingwerk weg wil werken achter de wand, waarom zou je dan met kabel willen werken? Dan zou ik toch eerder gaan voor los VD draad en vaste/flexibele buis (maar net wat jij het prettigste vind werken). Kabel zou ik alleen maar gaan toepassen bij een complete zichtwerk installatie.

Isolatie druk je wel naar binnen met een lasdoos. Maar gaat dat met het folie ook op? Ik weet niet hoe strak je dat er tussen maakt...

Je zal met dat systeem wel moeten onthouden (foto's maken) waar de leidingen lopen voor als je later nog een keer wat op de wand wil vast boren. Dus ook uitkijken met het vast schroeven van die french cleat regels. Je zal niet de eerste zijn die een schroef door een leiding heen boort. Het hoeft ook niet per direct merkbaar te zijn als het wel gebeurt.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Heb je nog een aparte zekering kast in je werkplaats of laat je het via je huis lopen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat er overal stof komt ben ik met je eens, maar hoe meer het schoon te houden is, hoe prettiger
Het is niet alleen dat, ik zie op meerdere punten nadelen (en voordelen) french cleats die onderbroken worden of als van onderaf wordt gewerkt buizen die door het werkblad komen
Voordeel is het makkelijker aanleggen

Nadeel van wat ik voor ogen heb is dat het later niet toegangelijk is voor aanpassingen en vele malen lastiger is om het fatsoenlijk aan te leggen

@Jefmen, vooralsnog ben ik niet van plan een zekeringkast in de garage te plaatsen
Maar als je hele goede motivatie hebt waarom het wel te doen dan denk ik er wellicht over na ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat ik een spouw aan de voorzijde ga maken en daar de leidingen in leg komt het allemaal wel aardig uit
spouw zal dikte van de leidingen zijn (16mm ?) daarbij opgeteld de wanddikte van het underlayment (18mm) kom ik op 34mm uit
Als ik inbouwdozen van 40mm neem dan hoeft de dampdichte folie maar 6 mm ingedrukt te worden, dat moet zeker lukken

Zo langzamerhand begint het beeld hoe het moet gaan worden compleet te raken, obstakels weet ik nu grotendeels te omzeilen

...Wordt vervolgd
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Dat er overal stof komt ben ik met je eens, maar hoe meer het schoon te houden is, hoe prettiger
Het is niet alleen dat, ik zie op meerdere punten nadelen (en voordelen) french cleats die onderbroken worden of als van onderaf wordt gewerkt buizen die door het werkblad komen
Voordeel is het makkelijker aanleggen

Nadeel van wat ik voor ogen heb is dat het later niet toegangelijk is voor aanpassingen en vele malen lastiger is om het fatsoenlijk aan te leggen

@Jefmen, vooralsnog ben ik niet van plan een zekeringkast in de garage te plaatsen
Maar als je hele goede motivatie hebt waarom het wel te doen dan denk ik er wellicht over na ;)

Als je een aardlek klapt dan merk je dat ook in je huis. Zo hoef je ook niet naar binnen te lopen. Tevens kan je makkelijker je licht en de stopcontacten scheiden van elkaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
duidelijk
ik ga er van uit als alles goed aangelegd is en het gebruik normaal is dit zelden zal gebeuren, voor die ene keer loop ik wel heen en weer
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
....
spouw zal dikte van de leidingen zijn (16mm ?) daarbij opgeteld de wanddikte van het underlayment (18mm) kom ik op 34mm

...Wordt vervolgd

Ik zou geen 16mm pakken... Je moet ook nog zadels of leidingclips plaatsen. Deze nemen ook wat ruimte in. Wordt minimaal 22mm (panlat) wat je nodig hebt. Of je moet voor die 3mm winst alle panlatten door een vandikte halen? :rolleyes:
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Frank

Het 230V net blijft zoals het is qua groepen.
Dat wil zeggen, de garage heeft een aparte groep de meterkast in huis, oftewel 16a
De afstand van huis naar de garage is ca 15 meter

Van huis naar de garage ligt er nog niks tbv 3fase, dat wordt ook pas vd zomer eer dat geregeld wordt want dan is het fatsoenlijk weer om een stukkie graafwerk te regelen ;-)

Wat ik bedoel met 1/3 van de achterzijde is dat ik (garage in de lengte gezien) bij achterzijde op beide lange muren een 3 fase aansluiting hebben
Ik weet zo goed als zeker hoe de indeling wordt en waar ik de 3 fase wil hebben
Echter wil ik een extra aansluiting hebben op de andere muur zodat ik meer flexibel ben.

Toxiq,

voor de 3 fase kan je volstaan met 2,5mm² zolang je niet hoger afzekert dan 25A, zeker je 30A af dan 4mm²

Je zegt dat je voor 3x25A wilt gaan, dan is zeker je dus 20A af en is 2,5mm² goed.
Wat je ook kan doen is 20A afzekeren en dan in je werkhok een kastje zetten met bv 2enkelfase automaat 16A voor je 230V wcd's en dan 2 16A 3fase automaten voor je krachtaansluitingen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat laatste mag officieel niet omdat 20A niet selectief is tov 25 A en 16A niet tov 20A (maar het werkt wel) alleen heb je een kans dat de hoofdzekering er eerder uitklapt dan de 20 A.

Ronald
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, dat laatste gaat mijn roestige kennis te boven ;)

Als de monteur geweest is wordt er 25a aangelegd, maar die wordt 20a afgezekerd ?? (kom ik op terug met een vraag)
die lijn gaat naar de garage waar een schakelkast komt
Uit die lijn extract ik 2 automaten met 16a enkelfase en 2 automaten met 16a 3 fase (vraag 2 :D)

Vraag 1: op de site van Lianders spreken ze over een verhoging van 16a naar 25a
16a is wat ik nu ook bruikbaar heb (afgezekerd) ik ga er dus eigenlijk van uit dat ik de beschikking krijg over 3 fase 25a

Wat is de rekensom bij 3 fase (25a) is dat 400v x 25a (=10 KW) of komt er een andere rekensom bij kijken en je een factor 3 (3 fasen) hanteert ?
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Selectief....
Ja, daar heb je dan weer gelijk in. had ik even overheen gekeken.
Dan wordt het al lastig om er een groepenkastje achter te hangen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ok, dat laatste gaat mijn roestige kennis te boven ;)

Als de monteur geweest is wordt er 25a aangelegd, maar die wordt 20a afgezekerd ?? (kom ik op terug met een vraag)
die lijn gaat naar de garage waar een schakelkast komt
Uit die lijn extract ik 2 automaten met 16a enkelfase en 2 automaten met 16a 3 fase (vraag 2 :D)

Vraag 1: op de site van Lianders spreken ze over een verhoging van 16a naar 25a
16a is wat ik nu ook bruikbaar heb (afgezekerd) ik ga er dus eigenlijk van uit dat ik de beschikking krijg over 3 fase 25a

Wat is de rekensom bij 3 fase (25a) is dat 400v x 25a (=10 KW) of komt er een andere rekensom bij kijken en je een factor 3 (3 fasen) hanteert ?

Volgens mij is een "standaard" 3 fase aansluiting 25A.
je moet vermenigvuldigen met wortel 3. en dat zou gelijk moeten zijn aan 3x230Vx25A
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Dat laatste mag officieel niet omdat 20A niet selectief is tov 25 A en 16A niet tov 20A (maar het werkt wel) alleen heb je een kans dat de hoofdzekering er eerder uitklapt dan de 20 A.

Ronald
Ik heb 20A naar mijn andere meterkast. Selectief is mij niet helemaal duidelijk. Bedoel je dat de I2t rating van 20A zekering overlapt met 25A zekering?
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Het hele idee van selectieve beveiliging is dat als je kortsluiting krijgt, er maar een zo klein mogelijk gedeelte van de complete installatie uit zal vallen. Als er een toestel is die kortsluiting veroorzaakt, dan wil je hebben dat alleen de beveiliging die daar zo dicht mogelijk bij zit, in werking zal treden. Daarom kies je in de hoofdverdeelinrichting (de groepenkast in huis) altijd een beveiliging die 2 stappen hoger ligt dan de hoogste waarde van de beveiliging in de onderverdeelinrichting (de groepenkast in de garage).
20A is niet selectief ten opzichte van een 16A beveiliging. In dat geval kan het dus zijn dat bij kortsluiting ook de beveiliging in de hoofdverdeelinrichting in werking treed en je dus helemaal geen stroom in de garage meer hebt. En dus is dan het hele idee van een extra groepenkast in de garage dan eigenlijk nutteloos.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lijstje met materialen doorgestuurd, morgen of overmorgen ophalen
Voor de 230v vd-draad en voor de 3fase een installatiekabel
Om er zeker van te zijn dan bij een eventuele extra verzwaring (ooit, je weet maar nooit) heb ik 4.0mm² besteld, dat scheelde voor het stuk dat ik in de voorbereiding neerleg nog geen 10 euro (6 meter)

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.