vernis gezocht

PBT

Actieve deelnemer
voor het aflakken van een paar meubelen ben ik op zoek naar vernis. De vernis die ik overal kan vinden op internet en bij de normale verfgroothandel heeft iets of wat van kleur in zich, dit zoek ik dus niet.

De vernis waar ik naar op zoek ben gebruikten we een jaar of 10 geleden op school voor het spuiten van onze meubelen, maar je kon hem ook met de kwast opzetten. Als je in de emmer keek (en ook bij te dik spuiten) was deze wit, maar kleurde later wel gewoon transparant op. Ook stonk het nogal naar oplosmiddelen, het zal dus geen watergedragen vernis zijn geweest.

Wie kan me hier aan helpen of heeft een adresje waar ik zoiets kan bestellen? Geen hoogglans, maar zijdeglans of mat.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je hebt het over watergedragen lak. Die ziet er wat melkachtig uit in het blik en droogt bijna helemaal kleurloos op. Trealix, Glitsa, Rambo etc hebben het allemaal wel in het programma. Het droogt erg snel, 2 laagjes aanbrengen per uur is best mogelijk en eenmaal goed uitgehard laat het zich goed schuren en polijsten. Maar voor een zijdeglans afwerking wil je dat natuurlijk niet ;).

jaap
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een 10-tal jaren geleden werd er (in de Belgische scholen) veel gewerkt met IDEAS.
Deze was melkachtig en droogde heel snel. Je moeste eerst een saeler laag geven en daarna 1 à 2 lagen vernis.
Hieronder heb ik nog een foto gemaakt van een kleurproduct, maar de vernisverpakking had dezelfde kleuren, namelijk plastiek bidons met een oranje etikette erop.
Is dit herkenbaar?
P1110749.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.