Beitelvouw hol door te kleine slijpsteen?

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo,

Ik heb een 2ehands slijmmachientje gekocht via MP. Thuisgekomen bleek dat het machientje toch wel klein is en er dus ook (te) kleine stenen opzitten, van 120mm doorsnede. Gevolg is dat ik nu een holle vouw slijp in m'n beitels.

Hierdoor kan ik niet de gehele vouw afwetten op m'n nieuwe watersteen.

Zijn er andere oplossingen als een grotere diameter slijpmachine te kopen?

beitel steen 1-page-001.jpg
beitel steen 2-page-001.jpg

beitel steen 3-page-001.jpg
 

Bijlagen

  • beitel steen 1.pdf
    24,4 KB · Weergaven: 6

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Een grotere diameter steen voorkomt de vouw niet, maar maakt 'm alleen minder diep. Nu heb ik weinig verstand van beitels, maar wel van open scheermessen. De snede hiervan moet (bij de meeste modellen) absoluut recht zijn. Artisinale makers houden het deel wat de snede moet worden daartoe tegen de zijkant van het slijpwiel (vooropgesteld dat deze zijkant goed vlak is). Ik weet niet of dit ook geschikt is voor beitels, maar wilde 'm wel neerleggen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hol maakt niet uit. Als je merkt dat je beitels snel afbrokkelen, zou ik de hoek iets groter maken.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Oke, maar dat betekent dat ik niet de gehele eerste vouw af kan wetten op m'n watersteen? Alleen de tweede vouw wel dan...
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
waarom zou je je eerste vouw willen afwetten? Zie de nut daar niet echt van in...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die holling is juist handig, scheelt een hoop werk op de wetstenen. Wees er blij mee, zou ik zeggen!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Is helemaal geen probleem. Het maakt dat je beitel stabieler op de wetsteen gaat liggen door de twee kontaktpunten. Een bolle vouw zou wel een probleem zijn, dit wil je niet. Er zijn genoeg mensen die op een slijpmolen een holte slijpen vanwege het gemak bij het wetten. Is de holte terug verdwenen, dan zullen zij terug naar de slijpmolen stappen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Zeker weten dat ik geen bolle vouw wil, op een beitel of een guts. En ook geen micro vouw, of secundaire vouw.

Ik moet op de vouw kunnen sturen. Dus kunnen werken met de vouw naar onder, tegen het hout. Eén mooie holle vorm slijpen, zonder facetten erin,(opletten voor oververhitting), en daarna de vouw in dezelfde hoek als de slijphoek op de wetsteen zetten. Dan krijgt men twee parallelle lijn , eigenlijk twee kleine vlakjes die tot één recht vlak behoren.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.