Gladde afwerking van hout

den317

Actieve deelnemer
28 jun 2013
34
0
Weet iemand porievullende, transparante pasta (middel) voor houten meubelen om een spiegelglad opppervlak te krijgen en vervolgens verder met af te lakken. Je ziet dit vaak bij de afwerking van gitaren. De vullers worden vaak in kleine volumes verkocht, maar ik wil een groot volume voor een groter oppervlak, zoals een kast. Het mag 2-componenten of 1-component zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat ook wel word gedaan is meteen na het aanbrengen met een plamuurmes alles vlak strijken en de rest er af halen. Zo heb ik mijn eiken voordeur gedaan. Ben er nog steeds tevreden over. Soms moet je het een keer herhalen. En goed schuren.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Volgens mij is dat nou juist waar je een sanding sealer voor zou gebruiken - celluloselak

Nou, niet bepaald. Ok, het werkt wel om poriën te vullen,maar het is eigenlijk voor het fixeren van vezels tijdens het schuren om te voorkomen dat de vezels weer omhoog schieten. Maar je om poriën op te vullen heb je veel, heel veel nodig!
Voor en kistje gaat het nog wel, maar om er een kast mee te behandelen???
Traditioneel werd er oa puimsteen gebruikt voor het vullen van de poriën, ook een heel karwei voor een kast. Tegenwoordig maakt oa Rustin speciale poriënvullers. Te koop bij baptist, ik heb er zelf geen ervaring mee...het lijkt mij een soort van kneedbaarhout maar dan met fijner vulstoffen???
 

den317

Actieve deelnemer
28 jun 2013
34
0
Dat heb ik gehoord, dat als een dunne laagepoxy of lak aan wordt bracht en je dan wachten (hoe lang weet ik niet) en je het dan met een plamuurmes afstrijkt, dat de aangebrachte laag "epoxy-pasta" uitgesmeerd wordten dus ook de poriën worden uitgevuld. Heeft iemand ervaring met dit proces?

heeft er iemand ervaring met https://www.baptist.nl/houtbewerker...-reparatie/titebond-woodfiller-naturel-118-ml
of met https://www.baptist.nl/houtbewerker...ing-en-reparatie/rustin-porinvulpasta-naturel

http://www.politoeren.com/contents/nl/d31_puimsteenpoeder.html
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Cellucol icm met houtstof. Vult, droogt snel en kan je zo vloeibaar maken als je wilt. Wordt ook gebruikt door parketleggers om de tackergaatjes te vullen bij massieve vloeren.
 

den317

Actieve deelnemer
28 jun 2013
34
0
Cellucol icm met houtstof. Vult, droogt snel en kan je zo vloeibaar maken als je wilt. Wordt ook gebruikt door parketleggers om de tackergaatjes te vullen bij massieve vloeren.

bedoel jij cellocol?
 
Laatst bewerkt:

den317

Actieve deelnemer
28 jun 2013
34
0
kan ik dan met dat spul hout vullen zonder houtzaagsel? transporante vulling.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik twijfel of cellocol (= nitrocellulose vlokken opgelost in aceton) wel geschikt is voor het vullen van zulke kleine gaatjes. Standaard kneedbaar hout vind ik in ieder geval ongeschikt als poriën vuller, het hecht simpelweg niet goed in de poriën.
Zo'n dertien jaar geleden maakte ik dat spul, helaas werk ik niet meer op de lijmfabriek anders had ik wel kunnen testen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Z-poxy. Een transparante poriënvuller. Wordt heel veel gebruikt in de gitaarbouw. Makkelijkste is aanbrengen met een oude bankpas of klein trekkertje (Squeegee). schrik niet als je een laag of twee à drie moet aanbrengen voor het mooiste resultaat, maar het is wonderbaarlijk spul!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Bij cellocol gaat dat niet. The woodwhisperer heeft ooit een filmpje gemaakt over wat jij wilt.
 

den317

Actieve deelnemer
28 jun 2013
34
0
Welke lak voor houten meubels?

Ik ben op zoek naar een goede meubel lak voor een houten meubel. Overal zie ik acryl lakken, die door professionele meubelmakers afgeraden wordt, vanwege het witte film-laagje en de mindere uitdrukking van de natuurlijke kleur van het hout.Tot nu toe was ik tevreden met Osmo harde was. Graag wil ik de mening weten van ervarende meubelmakers over betrouwbare helder-transparante lakken. (als dat op waterbasis bestaat) en anders op alkyd basis (vanwege de kleur waterbeits). Ik vind dat parket lakken goed zijn om hout af te werken op afstand (vloer) maar van dichterbij (meubels) zijn er iets andere eisen.
Lakken voor meubels, die ik zoek moeten de volgende eigenschappen hebben:
1. Helder van kleur (ook na uitharding), 2. makkelijke verwerking, 3. krasvast en 4. resistent tegen water (geen witte ringen van een kopje water, de meeste waterdragende lakken kunnen niet tegen waterdruppels).
(De keuzes zijn groot, maar over nadelen hoor je pas op de forums.)
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Watergedragen lakken zijn helder en laten geen witte waas achter dat is een fabel, professionele meubelmakers zijn al jaren verplicht om Acryl/watergedragen lakken te gebruiken ook auto's worden al jaren met watergedragen lakken gespoten waterdruppels is dus geen enkel probleem sterker nog watergedragen lakken zijn veel sterker dan lakken op terpentinebasis en verkleuren minder snel.
Wil je een sterke lak voor meubels neem dan een 2 componenten lak op waterbasis zijn er genoeg te vinden op google bvb Trae Lyx.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.