Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Planning kastenwand garage

Mijn volgend projectje wordt dus een garagewand volledig vullen met kasten om alle poetsproducten enz. en ook een beetje gereedschap in op te bergen.

dit zijn mijn eerste ideeën:

-groen Mdf gebruiken

-in modules werken en dan alles tegen elkaar schroeven op de plaats

-leggers, deuren, boven-en onderkant en de 2 zijkanten van het geheel in 18mm dik

-de " gemeenschappelijke" zijkanten in 9mm mdf (deze worden toch telkens per 2 tegen elkaar geschroefd)

- opliggende deuren met verticaal een V groef gefreesd om de pakweg 15cm

-alles eerst in primer en dan in een pu verf afgewerkt.

nu zit ik let enkele open vragen.

1: bij opliggende deuren, hoeveel speling moet ik overal er rond laten?

2: welke breedte zou ik best pakken per module ?

3: welke scharnieren kan ik best gebruiken (afhankelijk van de prijs het liefste soft close) en hoeveel per deur (3 of 4 best?

Het is een hele boterham maar jullie input wordt enorm geapprecieerd , dit is echt een geweldig forum.

alvast bedankt.

Dit ga ik met veel interesse volgen (als er antwoord komt ) ), want ik sta voor precies dezelfde uitdaging. Nu ja, “precies hetzelfde”, bij mij komt de kast in een droge kelderruimte...

Wat meteen mijn eerste probleem is waar jij mss niet mee zult zitten: de muur waar het tegen komt is niet gelijk. Golvend, en sommige ‘bierbakken’ (gemetste betonblokken) steken wat uit. Hoe krijg ik/jij dus al de corpussen mooi uitgelijnd (dat zal nog lukken – ‘verste punt’ vd muur vinden en dan gewoon de corpussen netjes naast elkaar plaatsen) én solide vastgemaakt aan de achterliggende muur, en dit liefst met zo weinig mogelijk zichtbare schroeven?

Krijg nu niet het gevoel dat ik je draad aan het kapen ben . Hopelijk worden we hier beiden wijzer van.

Ik ga alleszins bouwen op een sokkel/kader, want... ook de vloer is golvend.

Eén ding kan ik mss al antwoorden: lignoshop.de (ontdekt via woodworking , of wat had je gedacht ?) heeft spotgoedkope scharnieren met softclose van Blum. Leveringskost is niet van de poes (iets van een 16 euro voor Belgie), maar je hebt al snel een 50-tal scharnieren nodig dus dat haal je er zo uit.

Eerst je scharnieren uitzoeken,die zijn bepalend voor je plan.
    Muur zou ik uitvlakken.
    Heb zelf een paar latten op de muur geschroefd,daar een plaat opgeschroefd.
    Kun je daarna ook makelijker werken,en hoef je niet zoveel in de muur te boren.

Bedankt voor de tip voor de scharnieren Jimbo.

bij mij is de muur redelijk recht (zal volgens mij geen problemen opleveren) wel ga ik bovenaan moeten puzzelen want daar lopen de verwarmingsbuizen tegen de muur....

een sokkel heb ik al, een in beton gegoten verhoging van 6cm om het water vd kast weg te houden indien de garage gedweild wordt bvb.

Nog even vermelden, de kast wordt in totaal 4 meter op 2meter hoog. Ik dacht dan binnenkant kast telkens bijna 50cm te nemen, dan kom ik met de plaatdiktes meegerekend aan 8 modules in totaal.

Net even op lignoshop gekeken, spijtig genoeg is mijn Duits niet zo best...

@Jimbo, welke scharnieren bedoelde je precies?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tomtesteron Bekijk Berichten
    Net even op lignoshop gekeken, spijtig genoeg is mijn Duits niet zo best...

@Jimbo, welke scharnieren bedoelde je precies?
    Je gaat me niet horen ontkennen dat ik er ook zot van word (van het Duits enerzijds, en van de beschikbare keuze(s) an sich anderzijds, zeker als je er als beginner voor staat), maar ik denk dus dat 'wij' de middenaanslag (voor de binnenste deuren) en de topaanslag (voor de buitenste deuren) nodig hebben:

http://www.lignoshop.de/scharniere-s...b6c2ee67e2926&

voor de 'topaanslag' kom je dan hier uit volgens mij: http://www.lignoshop.de/clip-top-blu...-89995894.html, waarbij dit een ~volledige~ set inclusief schroefjes betreft;

En voor de middenaanslag hier: http://www.lignoshop.de/clip-top-blu...-89996724.html met dan hier de volledige set.

(Als gedämpft ten minste gedempt betekent als in 'soft-close', want dat ik er dus zot van word !@#%@$^^).

Graag bevestiging van iemand die zijn weg vindt in het Blum-gamma (en in het Duits). Wat me bvb al meteen opvalt is dat de prentjes niet altijd dezelfde scharnier tonen...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Ik zou voor de liggende planken geen MDF gebruiken, dat gaat doorbuigen na verloop van tijd.
    Een lage kwaliteit betonplex/bekistingsmultiplex is een goed alternatief omdat het sterker is en makkelijk schoon te maken.
    Ik heb er een kast mee gemaakt in de kelder.

Voor de scharnieren zijn keukenkast scharnieren erg makkelijk en mooi. Hettich en Blum zijn goed. Voor een 2 meter hoge deur heb je er waarschijnlijk 4 nodig. Hoe breed worden de deuren?. Je kunt ze ook softclose maken.
    Als ik er weinig nodig heb koop ik ze weleens bij een geelblauwe spaanplaatloods. Je deur moet 18 dik zijn.
    2mm speling tussen de deuren is genoeg. Ik raad je aan de deuren met een afrondfreesje rondom te bewerken, dan is de verf veel minder kwetsbaar dan op een scherpe hoek en blijf het lang mooi.

Hoe ga je de verticale 9mm wanden tegel elkaar schroeven? 9mm mdf houdt niet veel. Je zou een soort patentboutjes kunnen zoeken.

Is je garage vochtig dat je groen MDF gaat gebruiken?
    De deuren zul je sowieso rondom gaan gronden en lakken dus die zou ik in gewoon MDF doen.

Wel even een goed P3 stofmasker kopen voordat je met de zooi gaat zagen en schuren...

Succes!

@HansB, goede tip kwestie de leggers, multiplex kan ik ook gewoon mee verven om een mooi geheel te krijgen.

de wanden van 9mm dacht ik tegen elkaar te schroeven of met van die dingen waar je keukenkastjes mee tegen elkaar hangt, slecht idee misschien?

de kasten komen net langs de (oude garagepoort) garagepoort. Echt vochtig is de garage niet maar ik dacht beter geen risico nemen...

een goed p3 stofmasker heb ik mij onlangs aangeschaft, wou zowiezo geen risico nemen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Dat meeverven kan als je gewoon multiplex neemt, ik veronderstelde dat je het niet heel belangrijk vindt hoe de binnenkant eruit ziet. Betonplex is moeilijk te verven vanwegde de phenolcoating maar dat is juist ook wat het slijtvast en glad maakt.

Die dingen die je bedoelt zijn patentbouten, je moet alleen wel hele korte zien te vinden voor een totale dikte van 18mm. En zorg dat ze een brede flenskop hebben anders trek je ze dwars door het MDF.

Forum Rechten